IGmomma Postat 26 september 2012 Postat 26 september 2012 Hejsan har problem med cubase 5 och asio4all v2 drivern När jag använder den förinställda Asio full duplex driver fungerar inspelning och monitoring utav audio felfritt men när jag byter till asio4all v2 så slutar monitoring fungera och allt jag spelar in spelas in skit tyst. Midi monitoring och inspelning fungerar felfritt. Någon som har nån aning vad som kan göras? ^^
IGmomma Postat 8 oktober 2012 Trådstartare Postat 8 oktober 2012 Ingen som vet? Tycker det är konstigt att jag måste dra på gain och sådant skit mycket för att få någon volym på micens ljudinspelningar när jag använder asio4all v2 i cubase . I ljudinspelaren i windows är volymen perfekt så problemet ligger helt klart med asio4all
hegobald Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 Asio4all är en kompromiss och en "workaround" för ljudkort som inte har egna asio-drivrutiner. Är det inte som så att ditt ljudkort redan har en egen asio-drivrutin då? I så fall använd den i stället. Vad är det för ljudkort du använder?
IGmomma Postat 9 oktober 2012 Trådstartare Postat 9 oktober 2012 Jag har alesis io2 express detta ljudkort har inga egna asio drivers utan är plug and play. Kör man utan asio4all är latencyn jätte hög och alesis rekommenderar att man laddar ner asio4all för kortet skall fungera bra med dessa drivers. Jag använder ljudinspelaren i windows för att se hur allt fungerar utanför cubase. Där är volymen så som den skall vara men då används inte asio4all heller. I cubase när jag aktiverar asio4all så spelas ljudet från micen in oerhört lågt och man måste höja volym/gain skit mycket för att höra något
MRS8 Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 blir det samma volymproblem om du pluggar inen gura?
joachime Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 Hur testat de de äldre drivrutinerna för Asio4all?
IGmomma Postat 9 oktober 2012 Trådstartare Postat 9 oktober 2012 Det är samma problem med en gitarr. Testade att installera både 2.8 och 1.9 , ingen av dessa gjorde någon skillnad
MRS8 Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 de har v2.10 på hemsidan. http://www.alesis.com/io2express?tt=5
joachime Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 Lustigt att ett företag som Alesis hänvisar till tredjepart. De erbjuder alltså ett ljudkort dom inte tycker det är värt att utveckla mjukvara till. Drivrutiner till ljudkort är en viktig del av systemet. Framförallt när det gäller stabilitet och prestanda. Jag tycker du ska se dig om efter alternativ.
IGmomma Postat 9 oktober 2012 Trådstartare Postat 9 oktober 2012 använt mig av 2.10 betan från start. Har läst runt lite och det verkar som att det är många som har just det här problemet med alesis io2 / asio4all och windows 7 64bit (som jag använder mig utav) och ingen har löst problemet. Så får la vänta till windows 8 släpps och hoppas de löser sig då eller fortsätta köra med mycket hög gain 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.