evilrocker Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Hur gör ni som är ett band eller ett samarbete av något slag med utrustningen? Är det en eldsjäl som offrat allt han äger och har och köpt in allt eller står alla för det man själv använder, eller någon annan lösning? Skriver detta då jag spelat i ett och samma band ganska länge nu och har alltid fått stå för pa, mickar, ljudkort, dator, absorbenter, kablar, mjukvara, monitorer ja typ allt. Surt? Roligt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Ungefär som det varit för mig wayback. Jag har alltid haft intresset för prylar så då blev det naturligt att man körde på mina grejer. Surt, njae så länge man själv tycker det är värt det och har skoj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 26 september 2012 Trådstartare Dela Postat 26 september 2012 Ok, men säg att det saknas några grejer saknas för en inspelning för några tusen och dina pengar är slut, och dom andra 3-4 personerna gnäller när dom tillsammans ska skrapa ihop dessa pengar? Ja grinig som fan e jag! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Du får övertyga dem om att det kommer att låta skit utan prylarna och att du i nuläget verkligen inte har råd att lägga ut ännu mer än du redan har gjort på alla andra prylar, så kanske de tänker till lite. Om du egentligen vill köpa prylarna själv, så kan ni ju också komma överens om att de köper dem nu och att du sedan köper dem när du har råd, typ... Det går kanske också att köpa med delbetalning för att sprida ut kostnaden över längre tid - eller det är kanske inget alternativ som funkar...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Jag föredrar alltid att var och en äger sina prylar helt på egen hand. De gÅnger gemensamma köp kommit på fråga har det ofelbart ballat ur. Fattas det saker och ingen vill köpa förespråkar jag således att man hyr grejerna. Eller lånar. Köper man saker på egen hand i ren frustration över att allt annars stannar upp vänjer sig folk mirakulöst fort vid att prylarna liksom kommer flygande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 26 september 2012 Trådstartare Dela Postat 26 september 2012 Jag föredrar alltid att var och en äger sina prylar helt på egen hand. De gÅnger gemensamma köp kommit på fråga har det ofelbart ballat ur. Fattas det saker och ingen vill köpa förespråkar jag således att man hyr grejerna. Eller lånar. Köper man saker på egen hand i ren frustration över att allt annars stannar upp vänjer sig folk mirakulöst fort vid att prylarna liksom kommer flygande. Jo fast ska trummisen äga alla trummickar tex? Vem ska stå för ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wonko Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Vi har ett par studiecirklar som vi drar in pengar på. Har hittills täckt studiokostnader, reskostnader och kostnaden för ett nytt PA. Annars tycker jag att PA ska man köpa gemensamt, alternativt att sångaren ska stå för det om det bara används för sång (precis som gitarristen får köpa både gitarr och förstärkare). När det gäller inspelning så tycker jag väl att bandet går ihop på kostnaderna om man inte ska hyra in sig någonstans. Splittas bandet splittar man på försäljningen. Lämnar någon bandet har man förlorat det man pytsat in, sparkas man köps man ut. Det går väl att diskuteras precis som allt annat, men det är min åsikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Jo fast ska trummisen äga alla trummickar tex? Vem ska stå för ljudkort? För enkelhetens skull - ja. Men jag vet mycket väl att i praktiken är det sällan så. Ljudkort har faktiskt aldrig varit något problem för min del. Det har alltid funnits, just för att någon annan redan köpt ett fullt tillräckligt. Finns inte det är det en knivig fråga, jag säger på intet vis att det är lätt. Men min högst personliga erfarenhet säger mig att så sällan det bara går samäga musikprylar. MÅSTE ni ändå köpa ett ljudkort så fördela kostnaden lika inpå kronan och köp det inte förrns alla pytsat in sin del och bestäm på förhand vad ni gör med ert gemensamma ljudkort efter projektet är klart osv. Skittråkigt, byråkratiskt och föga inspirerande. Det är bara det att annars sitter man där... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Sångare med egen mick, finns dom? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Sångare med egen mick, finns dom? Ja jag. De jag spelat med har ofta haft skitgrejer, eller tom att basisten inte haft nån stärk alls, lånat min bas och slagit av strängar på den. Jag har alltid hållit med PA, fordon och nu även studiogrejer. Drygt. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 26 september 2012 Trådstartare Dela Postat 26 september 2012 Jo ja, det är svårt fan hur med allt ska lösas... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.