Jump to content
Annons

Nya OH- eller rums-mickar


evilrocker

Recommended Posts

Börjar få klart med utrustningen för truminspelning nu.

Bastrumma: Beta 52 + subkick alt Md421 + subkick

Virvel topp: Beyer M201

Virvel under: SM81 alt SM57

Pukor: MD 421 u

Sen har jag ett par C414, som antingen får husera som oh eller rum.

Men har vart inne på att ta hem och testa ett par Beyer M160 oh (alternativt rum).

Någon som har erfarenhet av dom som oh mickar?

Rummet är a 25kvm och 3.70 i tak.

Trummsound punk - metal. Trummor Tama Starclassic B/B 22/12/16

Och jag är svinnöjd med bastrummeljudet samt virvelljudet (virveln kommer nog dock lyfta lite till när vi får in black beautyn)

Pukorna är heller inga problem.

Har spanat som fan och läst på nätet senaste dagarna... men nu är det lite stop i skallen på vad jag ska testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Royern blir en "blumleinmickning" i ett stycke så den är bara att placera ut om man vill köra den som rumsmick.

Samma sak med med GA mickarna, sätt ihop som ett blumlein par.

Jag har inte använt GA mick i stereo, bara som mono rum.

Har kört Blue Baby Bottle till rum, funkade kanon det med. Den micken kan man använda till nästan vad som helst känns det som.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av Beyer M160, men däremot C414. Dom låter riktigt bra, även om dom har även en tendens till vass och visslig diskant. Som de flesta av AKGs kondensatormikrofoner har dom en tendens att låta lite HIFI, lite hängmatte EQ och lite smala. Men det är mild kritik, det finns många mickar som skulle klara jobbet sämre.

 

Har ett par Calrec CB1050 själv, och dom låter mer "stort, mustigt och brett". Men dom kan vara svåra att få tag i idag. Shure KSM modeller kan vara spännande att lyssna på om du får möjlighet. Många Neumann modeller - t.ex. KM-modellerna - brukar fixa överhäng bra, men kanske inte lika bra till rumsmickar. Audio Technicas AT40xx modeller är uppskattade av många som rumsmickar, och "generella" mickar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde med två SM 137 i ortf som rumsmickar. Kostar ca 1800 styck, väldigt allround, fina som OH, på ak gitarr -15 db pad, tål ljudet från virveln. De får väldigt fina rewiews, en av Shures nyare mickar, småmembrans kondingar. Känns vldigt robust byggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för C414 du har evilrocker?

Jag tycker C414 B-ULS ger ett tjockt och bra ljud. Risken är att det blir lite bumligt, beroende på rum ,trummor etc.

En annan trevlig OH-mick är annars Milab DC96. Skön botten och sällan skarp i cymbalregistret.

sE4400 är helt okej den med. Men jag kan saknar lite botten jämfört med ovanstående mickar.

Beyer M160 tycker jag är bra till gitarrstärkare, men lite ojämn i diskant och övre mellanregister för att använda till överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för C414 du har evilrocker? Jag tycker C414 B-ULS ger ett tjockt och bra ljud. Risken är att det blir lite bumligt, beroende på rum ,trummor etc. En annan trevlig OH-mick är annars Milab DC96. Skön botten och sällan skarp i cymbalregistret. sE4400 är helt okej den med. Men jag kan saknar lite botten jämfört med ovanstående mickar. Beyer M160 tycker jag är bra till gitarrstärkare, men lite ojämn i diskant och övre mellanregister för att använda till överhäng.

Jag har två xl-II men i skrivande stund har jag en deal på g på två Uls 🙂

Så resultat blir nog Uls till oh och xl-II får husera som rumsmickar. Om jag inte sen byter ut xl-II (och lite pengar mellan) mot två

st Mojave MA200.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...