Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Du har vänt på dina länkar.

Den du kallar Master 1 på SoundCloud väljer jag.

Postat

Intressant att ni tycker som ni gör. 1an har jag mastrad (5 månaders erfarenhet av Logic) medan 2 är mastrad av Cutting Room. Vad är det som får er att tycker 1 är bättre?

Postat

1 lät maffigare och mer beat-ig (om det är begripligt). Nu ska sägas att jag lyssnade på väldigt små högtalare till dator.

Något skumt är, jag lade ut en liknande poll för en låt på det hör forumet om en mastering jag lämnade till sage audio (deras mastring kostar ungefär som en billigare hårklippning, 34 dollar tror jag). Det enda jag kan om mastering är det jag snabbläst på nätet. Men de flesta på forumet tyckte sämre om den version som sage gjort. Trotsar logiken lite...

Sedan gjorde en forummedlem (helgobad?) en spontan remaster på 10 min genom pc högtalare, som lät bättre än båda de tidigare versionerna. Vad kan man dra för slutsats? Online tjänster funkar inte så bra? Synd i så fall för det är billigt och praktiskt.

Postat (redigerat)

Ok. Oopps.. Trodde det handlade om Stols låt.. Fel tråd!

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Sedan gjorde en forummedlem (helgobad?) en spontan remaster på 10 min genom pc högtalare, som lät bättre än båda de tidigare versionerna. Vad kan man dra för slutsats? Online tjänster funkar inte så bra? Synd i så fall för det är billigt och praktiskt.

Nä, slutsatsen du kan dra är att "smaken är som baken" och att det såklart alltid är lättare att mastra något när man har en annan master att jämföra med.

Det ska dock undertrykas att jag inte försvarar sage-audio, de verkar inge vidare 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

1 lät maffigare och mer beat-ig (om det är begripligt). Nu ska sägas att jag lyssnade på väldigt små högtalare till dator.

Något skumt är, jag lade ut en liknande poll för en låt på det hör forumet om en mastering jag lämnade till sage audio (deras mastring kostar ungefär som en billigare hårklippning, 34 dollar tror jag). Det enda jag kan om mastering är det jag snabbläst på nätet. Men de flesta på forumet tyckte sämre om den version som sage gjort. Trotsar logiken lite...

Ja det är rätt underligt faktiskt, man tycker ju att de som arbetar med det borde få ett bra mycket bättre resultat!

Postat

Ja det är rätt underligt faktiskt, man tycker ju att de som arbetar med det borde få ett bra mycket bättre resultat!

Lätlurat folk! 😉 Visa foton på hemsidan med en massa hokuspokus dyr analog utrustning och dyra högtalare. Klart att folket tror att det kommer att bli automagiskt bra då. 🙂. Fast mastering är ju bra mycket mer än att bara fila till 1 låt. Det handlar ju om att få ett helt album konsistent och rätt låtordning etc..

I bland tror jag att detta är sista dödsrycket för mastering. Nån stackare som samlat på sig en massa dyr studioutrutning under många år märker att studiojobben blir färre och färre (tack vara alla fina/billga daws och billiga kinamickar). Måste hitta en ny utkomst. Får den smarta idén att fota av sin fina gamla utrustning och starta en onlinetjänst för mastering worldwide. Master på löpande band lixom.. 34$ och göra 10 låtar på en dag. Bättre det än en tom och dyr studio! 🙂

Postat (redigerat)

Nä, slutsatsen du kan dra är att "smaken är som baken" och att det såklart alltid är lättare att mastra något när man har en annan master att jämföra med.

Det ska dock undertrykas att jag inte försvarar sage-audio, de verkar inge vidare 🙂

mvh Jon

Lätlurat folk! 😉 Visa foton på hemsidan med en massa hokuspokus dyr analog utrustning och dyra högtalare. Klart att folket tror att det kommer att bli automagiskt bra då. 🙂. Fast mastering är ju bra mycket mer än att bara fila till 1 låt. Det handlar ju om att få ett helt album konsistent och rätt låtordning etc..

I bland tror jag att detta är sista dödsrycket för mastering. Nån stackare som samlat på sig en massa dyr studioutrutning under många år märker att studiojobben blir färre och färre (tack vara alla fina/billga daws och billiga kinamickar). Måste hitta en ny utkomst. Får den smarta idén att fota av sin fina gamla utrustning och starta en onlinetjänst för mastering worldwide. Master på löpande band lixom.. 34$ och göra 10 låtar på en dag. Bättre det än en tom och dyr studio! 🙂

Jo men Cutting Room är väll ändå erkänt duktiga (Sage är mer okända) och ändå tycker folk att "newb" mastringen är bättre än deras. What gives?! Kan man inte lite på någon onlinemastringstjänst? Redigerat av klasho
Postat

Jag går mot strömmen denna gång och röstar på 2:an. Och inte för att jag nu vet att det är CR som gjort den. Förstår i och för sig inte denna typ av musik, så det kan ju vara en anledning....

Postat

Jag tycker faktiskt också själv att 2an är bättre, eller jag tycker ljudbilden är mer tydlig i alla fall. Men däremot tycker jag att 2an också skär lite mer i öronen, den är inte speciellt behaglig att lyssna på.

Postat

Men däremot tycker jag att 2an också skär lite mer i öronen, den är inte speciellt behaglig att lyssna på.

Det är en mycket stor anledning till att inte tycka om mastringen. 😉

Inte för att på något sätt försöka "bortförklara" mitt val, men just nu är jag förkyld som f-n och öronen inte vad de borde vara, så kanske därför jag inte upplever den som vass. 😛

Postat

Jo men Cutting Room är väll ändå erkänt duktiga (Sage är mer okända) och ändå tycker folk att "newb" mastringen är bättre än deras. What gives?! Kan man inte lite på någon onlinemastringstjänst?

Jo dom är erkänt duktiga. När jag började som ljudtekniker på 80-talet så var det Cuttingroom som var erkänt bäst. Fast dom jobbade ju mer mot vinyl-mastering på den tiden. Jobbade som lärare inom ljudteknik på mitten av 80-talet och då var Cuttingrooms Olle Ramm mentor för vår utbildning. Usch vad tiden går 😕

Postat (redigerat)

Jo dom är erkänt duktiga. När jag började som ljudtekniker på 80-talet så var det Cuttingroom som var erkänt bäst. Fast dom jobbade ju mer mot vinyl-mastering på den tiden. Jobbade som lärare inom ljudteknik på mitten av 80-talet och då var Cuttingrooms Olle Ramm mentor för vår utbildning. Usch vad tiden går 😕

Ja tidjäveln bara springer och springer....bryt benen påna ☺️

Om man omformulerar frågan så här då: Om majoriteten tyckte att den hemmamastrade versionen var bättre än Sage´s mastring i den förra tråden och majoriteten tyckte att den hemmamastrade versionen var bättre än Cutting Rooms mastring i den här tråden och Cutting Room är erkänt duktiga. Är verkligen Sage Audio så dåliga då?

(180 högskolepoäng) 😛

Redigerat av klasho
Postat

Nu har jag fått låten mastrad snabbt av Hegobald. Ni kan lyssna på resultatet här:

http://snd.sc/OnPG2p

Själv tycker jag att denna versionen står sig mycket bättre mot både min och Cutting Rooms, vad tycker ni?

Jag ska välja vilken jag lägger upp på Soundcloud offentligt. Det lutar starkt mot att välja Hegobalds, men vill höra från er andra vad ni tycker också?

• Gilla 1
Postat

Nu har jag fått låten mastrad snabbt av Hegobald. Ni kan lyssna på resultatet här:

http://snd.sc/OnPG2p

Själv tycker jag att denna versionen står sig mycket bättre mot både min och Cutting Rooms, vad tycker ni?

Jag ska välja vilken jag lägger upp på Soundcloud offentligt. Det lutar starkt mot att välja Hegobalds, men vill höra från er andra vad ni tycker också?

Jösses! Nu bli jag blyg! 😱 Avslöjar du t.om vem som snabbmastrat! 😉

Postat

En sak jag tycker Cutting Room fått till bättre är frekvenserna runt 5-7 kHz. Annars är det inte stor skillnad de få sekunderna jag lyssnade.

Mmm.. Jag hade själv funderingar runt dom frekvenserna... Vad var bra/dåligt enligt dig punkarn? Själv upplevde jag nån slags emfasis i dom frekvensern som gjorde att jag ville skära strax under 8 Khz lite.. 🙂 I slutändan valde jag att mastra med en slags virtuell subbas under 200 Hz och bredda uppåt i strereobredd samt får upp volym på allt så jag har inte använt EQ/multibandskompressor till annat än att brant skära av rubbet under 28 Hz med en enkel EQ (24 dB).. Jag gjorde ett förslag där jag skar där runt 6 Khz men då lät mastern lite för "muddig" enl beställaren (Ekan94 alltså). Tanken är att låten ska funka på dansgolvet i stora clubsystem.. Inte avnjutas hemma i HIFI-högtalrna.. 😉

Postat

Skall väl egentligen inte kommentera då jag inte är riktigt frisk, men.....jag tycker fortfarande att CR's är bäst (sorry hegobald.)

Istället för en "radio-edit" borde det kanske till en "förkyld/sjuk-edit". 😛

Postat (redigerat)

Helt rätt Bluesboy! Varken din eller min genre... Så jag har maximerat allt i stället! Fast som sagt mastern är gjord för att spelas i ett stort club-system.. Och då tror jag faktikst att den funkar! CRs master funkar bra i HIFI system och lurar & radio men.. Min master är fetare för att spelas i STORA club högtalar-system 😉..

Redigerat av hegobald
Postat

Min master är fetare för att spelas i STORA club högtalar-system 😉..

Då kan din master mycket väl vara bättre. Det enda som är "fett" hos mig just nu är halsen. 😛
Postat

Jag har testat flera olika högtalare (bärbara datorns, apple lurar, studio hörlurar, bilen osv.) och tycker överallt att det låter mycket bättre med Hegoblads mastering! Cutting rooms tycker jag skär in i öronen och det gör ont att lyssna på, medan att det känns som att Hegoblads är mer jämn och stabil.

Men som du säger Hegoblad, när jag spelade de på de bästa högtalarna jag har här hemma (så nära club som jag kan komma här hemma) så lät det MYCKET bättre, och det är ju det jag är ute efter.

• Gilla 1
Postat

Jag valde version 2, inte för att jag såg vilken det var, utan för att den hade tydligare diskantregister och inte distade när kicken slår. Högre volym är bara en bonus.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag tycker bäst om den första inspelningen :-) Men det är väl en smaksak.

Redigerat av Lundin
Reklam borttagen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.