Jump to content
Annons

Bättre mick än TLM102 till min basiga röst?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har via pm fått mig lite mikrofonsynpunkter från en som jobbar i studios med tillgång till mycket riktigt dyra mickar. Och han tycker somligt det jag lagt ut här är så pass bra att jag borde skaffa nåt riktigt bra att sjunga i. Enligt honom är sång genom TLM102 lite svår att få att sitta rätt i mixen, och det kan jag känna igen, känner mig alltid lite osäker på om jag ska eq'a den eller inte.

Han nämner TLM49 som en sångmick som nästan alltid fungerar skitbra i mixen. En sån kan man kanske få tag på för en bit under 10.000, säljer jag av lite prylar kan jag kanske få fram pengarna. Samtidigt har jag googlat fram en kommentar här i studioforum om att ägaren till en sån tyckte hans basiga röst blev för basig med den. Nån svarade då att en basig röst passade bättre med en ljus mick och tvärtom...

TLM102 ger en del proximity-bas så jag kan inte sjunga så nära som jag vill, närmare än 8, 10 cm funkar dåligt, och på det avståndet sjunger jag ändå i 45 graders vinkel bredvid membranet. Jag skulle nog vilja kunna sjunga närmare ändå för att få fram karaktären ur rösten. På längre håll låter jag bara tråkig tycket jag....

Ni som till leda hört mina låtar här i forumet, vilken mick tror ni skulle kunna lyfta rösten jmf med TLM102? Själv tycker jag att jag hör en mkt svag dist i lågmidden när jag sjunger i den, det kanske kommer direkt ur stämbanden och inte går att få bort...

Här tycker jag nog själv att det är det bästa sångljud jag hittills fått till:

http://soundcloud.com/user7908154/lugnet-efter-stormen-ny-s-ng

Ber om ursäkt att jag skriver så förbannat mycket, 😐 men jag är helt besatt av det här med musik, och att själv kunna spela in ljud. 😆

Dela på andra sajter

Annons

proximity-effekten kommer du i princip inte ifrån, men prova någon Röde-mick, de är ganska lätta att jobba med och kostar inte skjortan.

Dela på andra sajter

Spontant så tänker jag mig något med rör? Röde K2 ska ju tydligen funka bra på röster: http://www.rodemic.com/news/the-voice-over-story-behind-battlefield-an-interview-with-tomas-danko

Vidare så har jag läst att producenten Matt Hyde nästan alltid använder en SE Gemni II för manlig rocksång. Han har bland annat producerat mycket åt Monster Magnet.

Dela på andra sajter

Jag tycker Neumann mikrofoner är överlag väldigt diskant-rika, på ett förvisso bra sätt, men även lite fattiga i nedre mellanregistret. Olika modeller skiftar förstås.

Min första spontana tanke är: Har han provat Shure SM7?

SM7 är en mic som flera sångare som sysslar med rock gillar, för lite fylligare mansröst och för högt sångtryck. Den syns även i många radiostudios. Har sett/hört många tekniker som uttalat sig om den, mest i termer om att den är överlag väldigt bra och mångsidig, men tenderar att vara aningens mörk och ta upp lite för mycket botten för t.ex. kvinnliga sångare med ljus/tunn röst. Kanske kan vara nåt att testa.

Har hört flera av dina inspelningar, och tycker ditt sångljud låter överlag bra, men kanske något diskantrikt för din typ av röst. Hårddraget sett kan det låta något "Hi-Fi" ibland - sångljudet alltså.

Redigerat av Signia
Dela på andra sajter

Röde K2, har den samma kapsel som NT2-A? Den senare har jag, tycker den har långt kvar till ljudkvaliten på TLM102. Men det är ju förstås inte bara membranen som påverkar, vore intressant att testa. Jag har ingen rörmick alls i arsenalen.

Att jag aldrig testat den dynamiska SM7 är nog synd och skam. Det är liksom inte praktiskt genomförbart att låna hem ett antal mickar när man bor sju mil från närmsta musikaffär. Fast det vore ju det bästa.

Att det låter hifi och diskantigt om min sång kanske beror mer på mina mixar än den mick jag har? Fast med senaste tidens uppgradering av lyssningens olika delar så har jag bättre koll på det där tror jag.

Jag hittade en väldigt intressant shotout-tråd med TLM49 KSM44, Oktava012 och SM57.

TLM49 på akustisk gitarr här är nog det allra bästa ljud jag hört, inkluderat Pink Floyd-ljud. I tråden gillar en del Oktavan bäst, men jag tycker TLM49 är helt överlägsen, i alla registren.

Det är även sångprov där, men med en tjejröst som inte ger mig nåt hum om hur min röst skulle låta. Väldigt bra test och tråd i alla fall. Gitarren är nog en väldigt välljudande, killen ruggigt säker på att spela...

http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/443949-shootout-neumann-tlm-49-shure-ksm44-octava-012-sm57.html

Dela på andra sajter

Ska du bort från proximity effekten så får det inte vara en njurmick du sjunger i.. TLM49 kan funka bra ja.. Men då kostar den också.. >_<. Fast jag har för mig att du hade en Röde NT2!? Den borde du kunna användas för att få bort "whiskey-rösten". Den har ju massor med inställningsmöjligheter du kan välja mellan! 🙂

Dela på andra sajter

Ska du bort från proximity effekten så får det inte vara en njurmick du sjunger i.. TLM49 kan funka bra ja.. Men då kostar den också.. >_<. Fast jag har för mig att du hade en Röde NT2!? Den borde du kunna användas för att få bort "whiskey-rösten". Den har ju massor med inställningsmöjligheter du kan välja mellan! 🙂

Jo en sån har jag, den var ett lyft från den ADK51 som var min första mick. Men TLM102 lyfte lika mycket jmf med Röden, så den med så den kan jag nog inte få bättre ljud ur. Det är en viss obestämbar hårdhet i ljudet från NT2-A jag inte gillar. Ang proximity och TLM49 har jag läst flera rewiews där de skriver att den är väldigt okänslig för det jmf med andra minkar, även andra Neumann...

http://recordinghack.../neumann-tlm49/

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Kardioid- och åtta-upptagning har alltid proximityeffekt, så vill du slippa ifrån den, så behöver du en omni-mick istället - men då är det viktigt att rummet låter ok - för annars kan det blir total katastrof istället... 😉

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är en enkel människa som spelat in sångare med både SM58 och U47.

Att sitta på distans och säga vad du behöver Nilsson är löjiligt tycker jag.

Om du backar 5 cm så kommer kanske det låta bättre?

Eller om du EQar annorlunda blir det bättre.

På riktigt, hur kan någon veta utan att vara med?

Om du skaffar en ny mick, vad är det som säger att det blir bättre?

När jag ser dina trådar Nilsson så är det G.A.S. jag ser. Gear Aqusition Syndrome, prylar gör grejen.

Skit i det, du har ett eget uttryck och bra grejer redan. Trams med folk som tycker si eller så.

Inget blir bättre än att fokusera på musiken och inte grejerna.

Nå, nu har jag sagt vad jag tycker.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kontrar med Blue Baby Bottle eller Peluso 2247 LE som jag tycker är redigt mycket roligare än neuman TLM what ever...

Lika bra råd som nåt annat...

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Röde K2, har den samma kapsel som NT2-A? Den senare har jag, tycker den har långt kvar till ljudkvaliten på TLM102. Men det är ju förstås inte bara membranen som påverkar, vore intressant att testa. Jag har ingen rörmick alls i arsenalen.

Att jag aldrig testat den dynamiska SM7 är nog synd och skam. Det är liksom inte praktiskt genomförbart att låna hem ett antal mickar när man bor sju mil från närmsta musikaffär. Fast det vore ju det bästa.

Det verkar som att de delar kapsel, ja. Skulle vara kul att göra ett A/B-test, även om jag aldrig riktigt förstått storheten i NT2-A:n. Den blir alltid för bright för mig. Dock blev jag förvånad när en kompis lyckades sätta ett grymt bra akustiskt gitarrljud med en NT2-A kompletterat med en 57:a.

SM7:an skulle det vara verkligt kul att testa mot bra kondingar genom ett vettigt preamp. Min bästa skrikrocksång har jag fixat genom en 57:a, och Ebbot använder väl ofta en 58 i studion? Dynamiska mikar kanske är the way to go.

Det absolut bästa (och roligaste) som jag fick ut av folkhögskolan var att ha tillgång till många mikar i olika prisklasser och göra blindtester. Det borde inte vara omöjligt att tjata till sig mikar att låna hem av den lokala musikaffären, men förstår vad du menar om det är så att du ska ta dig till Hudik för ändamålet. Lättast är kanske att dra ihop ett gäng lokala nördar och testa varandras mikar?

Hälsingebroder -91

Dela på andra sajter

Tycker du skall vara nöjd med vad du får till, Nilsson. Både sång- och instrumentmässigt.

Du behöver inga nya prylar. 😉

Det är väl så. Jag får vänja mig mer vid allt nytt jag redan har som monitorerna och hörlursuttaget i Yamahan. Jag bytte stereoförstärkare till stor del för att den hade en subutgång, men nu låter JBLarna så bra och djupt att jag stängt av subben. Hörlursuttaget är rena drömmen jmf med tex Behringerlurförstärkaren, så kanske jag kan få till allt bättre nu.

Men inte slutar jag att vara sugen på en bättre mick än TLM102. TLM49 får ruggigt bra recensioner överallt, både på ljud o att den har så liten proximyeffekt...

Dela på andra sajter

om det inte är så mkt skit runtomkring som låter så är det ju bättre, som folk redan sagt, att backa och sjunga en 30-40cm från micken. Luft är ju en rätt grym kompressor också 😉 Två flugor i en smäll liksom! bättre ljud och mindre kompressori mixen!

Nåt fult rumsljud har jag inte sen jag akustikbehandade. Portan surrar en del, men den hörs inte när jag sjunger. Jag kopplar TLM102 - Joemeek - och sist Rane dc24 kompressorn fast jag bara använder gejten i den då, den stänger av väldigt smooth när jag inte sjunger.

Provade förut i kväll att sjunga lite längre ifrån, men jag tyckte inte det blev bra alls, var inte på rätt humör bara. Nåt jag skulle vilja få till bra vore att kunna spela in ak gitarren samtidigt som att jag sjunger visor. Men har aldrig fått bra ljud på både röst och gitarr då. Nu när rummet är så dämpat kanske det skulle funka med bara en mick som tar både röst o gitarr.

Dela på andra sajter

Disten i lowmidd som du beskrev i första inlägget kommer från joemeeken. Är jag nästan säker på iallafall. Har en joemeek själv.

Även om du har akustikbehandlat kanske du ändå ska omge dig själv och micken med lite mer dämpning. Typ hängande absorberande tyger runt om så att det blir mer direkt ljud även när du backar lite. Då känner iallafall jag att man kan mixa rösten lite mer i inspelningsfasen.

Mvh Casper

Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Nilsson, det känns som dom flesta trådar av dig handlar om vad du ska köpa, eller vad som funkar bättre än de grejer som du har och inte alltid förstår dig på?

Du är toknöjd tills nån annan säger si eller så. Din TLM-102 har väl vart hur bra som helst hur länge som helst, eller hur? Joemeeken gjorde ett rejält lyft tills nån sa att den distar och brusar litegrann.. Nåt reverb som är skit om man inte orkar lära sig hur de funkar?

Fan, ge dig och nöj dig med dom grejerna du har ett tag istället för att ständigt leta nytt!

Dela på andra sajter

Nilsson, det känns som dom flesta trådar av dig handlar om vad du ska köpa, eller vad som funkar bättre än de grejer som du har och inte alltid förstår dig på?

Du är toknöjd tills nån annan säger si eller så. Din TLM-102 har väl vart hur bra som helst hur länge som helst, eller hur? Joemeeken gjorde ett rejält lyft tills nån sa att den distar och brusar litegrann.. Nåt reverb som är skit om man inte orkar lära sig hur de funkar?

Fan, ge dig och nöj dig med dom grejerna du har ett tag istället för att ständigt leta nytt!

Självklart vill jag ha bättre o bättre grejer. Jag får till bättre o bättre inspelningar, och det beror både på att jag lär mig mer, och att jag skaffar bättre utrustning efterhand. Inget konstigt alls med det. Att jag undrar beror inte på vad andra säger, jag hör själv att vissa grejer borde kunna låta bättre än de gör. TLM102 är en bra bit bättre än en NT2-A, men det finns många mickar som är minst tredubbelt bättre.

Det är många fler än jag som undrar om riktigt bra mickar, säg åt även dem att de för alltid ska köra på det de redan har, få se vad de tycker om det? 🙂

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.