Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Vad jag läste mig till i länkad artikel verkar det som att Opus främst är tänkt för tal i de lägre bitdjupen och för inte musik som har mer än 128 bit bitdjup. Om man vill vara lite kritisk till nu vanligt förekommande filformat är det att några kräver att man betalar för att använda de i form av licenser. Fördelen med Opus-standarden är att den är licensfri. Konkurrens är alltid bra! 🙂

Postat

Låter det bättre än MP3 och alla kan enas om det gemensamt så är det väl bra...

Yup, går väll inte invända något där direkt haha. Dock tycker jag 192-320bit mp3or duger gott å väl.

Postat

Låter det bättre än MP3 och alla kan enas om det gemensamt så är det väl bra...

Jag tror inte att du hör någon skillnad på wave och MP3 i 320 kbps.

Postat

Eftersom MP3 är så etablerat som det är, så är det nog väldigt svårt att få folk att använda ett nytt format.

Det finns andra format som har funnits länge och ska låta bättre än MP3, men det är ändå MP3 som används...

Postat

Tror inte det handlar så mycket om etableringen i sig utan mer om implementation i diverse spelare, hårdvara som mjukvara. Att de stöder båda formaten.

Är det licensfritt samt att ett eller flera stora aktörer pushar tror jag det kommer gå snabbare.

De stora aktörerna har ju ofta, tyvärr, en tendens att antingen licensiera hårt (ex. AAC) eller inte stödja direkt (ex. FLAC) de format som finns för att skydda sin "verkstad".

Postat

Jag tror ändå att om det släpps nya spelare, så kommer användarna att kräva att det är bakåtkompatibelt så att det går att använda de filer de redan har - och så länge det är bakåtkompatibelt, så används hellre det gamla formatet som är bekant, så det är lite av ett moment 22...

pme (oregistrerad)
Postat

Idag använder de flesta mobiltelefoner som mp3 spelare. Så kan de bara få med apple på så kanske det kan gå. Men jag är inte så lite skeptisk till att de gör sina egna lysningstester och tycker att det är ett tillfredsställande underlag. Vore ganska märkligt om de kom fram till att deras egna låter sämre. Att IETF står bakom är dock riktigt bra. Men inget om AES. Och att google och microsoft står bakom är inte direkt positivt.

Postat

Jag tror ändå att om det släpps nya spelare, så kommer användarna att kräva att det är bakåtkompatibelt så att det går att använda de filer de redan har

Håller med om det

- och så länge det är bakåtkompatibelt, så används hellre det gamla formatet som är bekant, så det är lite av ett moment 22...

men inte det. Jag tror att användaren i princip skiter i vilket format det är bara det stöds av spelaren och att de, som sagt, kan köra tidigare format.

Det handlar mer om de som kodar/konverterar/streamar. Och eftersom det är royaltyfritt och föreslås till WebRTC så har det en bra chans. men det märker vi väl om 2-3 år.

Postat

Idag använder de flesta mobiltelefoner som mp3 spelare. Så kan de bara få med apple på så kanske det kan gå. Men jag är inte så lite skeptisk till att de gör sina egna lysningstester och tycker att det är ett tillfredsställande underlag. Vore ganska märkligt om de kom fram till att deras egna låter sämre. Att IETF står bakom är dock riktigt bra. Men inget om AES. Och att google och microsoft står bakom är inte direkt positivt.

Håller med om att man inte kan veta med lyssningstesterna. Förmodligen är de relevanta men man kan ju aldrig veta. Vi får se.

Däremot tycker jag det är bra att både Google och MS står bakom. Ju fler desto bättre (om formatet är bra vill säga). Apple brukar mest vara i vägen och licensiera sönder saker.

Postat

Låter mer som slutet för Vorbis.

WebM 2.0? 😄

Postat (redigerat)

Jag deltog i ovanstående test(dubbelblindtest). Det behöver knappt sägas att Opus spöade motståandarna. Att industrijättarna nu står bakom formatet betyder nått positivt, nämligen: Bättre ljudkvalitet från streamingtjänster i framöver och särskilt när du befinner du på vischan med dålig 3G täckning.

Redigerat av RoadToNever

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.