Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Skrev ett pianostycke som kulle passa riktigt bra i film. Men detta är inget jag hållit på med innan så jag undrar om ni har tips på vart man bör skicka den och till vilka?

Kan man lägga ut den på exempelvis Studio Forum för att få feedback på stycket utan att det sabbar ens chanser att sälja det vidare?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
rankey (oregistrerad)
Postat

En musikkatalog är min rekommendation, som säljer licens och hittar användare. Men helst ska du ha flera låtar i samma stuk för att de ska fatta intresse.

Men t.ex. på Audiojungle kan du lägga ut enskilda verk själv till fast pris, du själv behåller rättigheterna. Många som sysslar med film och medieproduktion köper låtar där till projekt med mindre budget för musik. Animationer, bröllopsfilmer, youtube videos, mindre reklamfilmer etc.

Att placera en enskild låt i en film är i princip omöjligt om du inte har enorm flyt eller känner filmskapare och music supervisors personligen. Filmmusik görs vanligtvis på beställning. De enskilda placeringarna i film är oftast populärmusik eller kända stycken. Musiken till en hel film görs nästan alltid av ett fixt team eller en kompositör. Det är sällan man lyckas placera in färdigskriven filmmusik så att den bidrar till helheten av filmen lika bra som en specialkomponerad låt i regel gör.

Postat

Precis som Rankey skriver så är filmmusik ofta beställningsverk. Ibland kan man ha tur och ha ett färdigt stycke som kanske behövs lite slipning och sync till den rörliga bilden. Men oftast är det mycket möten med allt från producenter, regissörer till anordnare innan man vet var man ska börja.

När väl arbetet börjar så bör man ha bild > ljud i åtanke. Ibland kan ljud > bild vara en lösning men det är ju bilden som styr i mångt och mycket. Därför kan det vara svårt att bara kasta in en pre-produktion i en film. Visst är det möjligt men då ska man tänka på övergångar från bild samt scen. Om det färdiga stycket kanske passar i början av en scen så kanske det tar över eller försvinner i känslan som bilden vill förmedla. Vet några gånger då jag har haft färdiginspelat material som passat perfekt men antingen gått för fort eller eskalerat i otakt till händelserna på duken. Men med dagens teknik så är det ju inga problem att timestrecha, klippa eller ända velocity kasta om midi etc.

Många filmskapare ser sitt manus som en vision och kan därför vara lite svåra att jobba med. Andra ser en tonsättare som en konstnär med en egen vision och lämnar nästan allt i dina händer. Vissa jobb är fria medans andra mer känns som någon typ av samhällstjänst framför datorn och instrumenten.

Mitt tips är att samla på dig ordentligt med material som du tycker är värdiga och skicka till div tv/film produktionsbolag och förklara ditt intresse för film samt din önskan att jobba med det. Se gärna till att påpeka dina kunskaper inom övrig ljudhantering och mjukvara. Tänk det som ett cv.

Under tiden så ser du till träna ditt skapande framför rörlig bild. Kanske du har någon hobbyfilmare i dina kretsar som har lite material du vill träna på.

Postat

Hejsan

Jag förstår det är så som ni säger. Och det hade varit helt rätt väg att gå om jag hade velat bli filmkompositör. Detta är dock inte fallet utan jag hinner med att göra lite roliga saker mellan inspelning och mixjobb. Så då kanske ES är det bästa eller att jag bara lägger ut den som vanlig låt på spotify och liknande?

Kräver ES ett visst antal låtar/månad eller liknande?

Jag får fundera lite till 🙂

MVH

Anders

Postat

Hej! Tips från mig som jobbar med just film- och reklamfilmsmusik sedan drygt 7 år tillbaka:

Det bästa du kan göra är att söka efter talangfulla människor som precis som du är i uppstarten men som håller på med bild och film. På så sätt kan ni bilda team på ett tidigt stadium där de ansvarar för filmen/bilden och du för musiken, och successivt utvecklas tillsammans. Det är trots allt de långsiktiga relationerna som är de viktigaste i denna bransch, och skapas sådana så kan ni följas åt under en lång tid sedan. Sen tar det väl iofs några år tills man kan börja tjäna ordentliga pengar och jobba heltid med det man gillar.

Skit i Epidemic Sound och sådana förlag! Ska man få så pass lite betalt för sin musik är det långt bättre att sälja den direkt till kund och behålla alla rättigheter själv. Förr eller senare har du gjort dej ett namn på det du gör - om du är duktig. Och då kommer folk ringa dej istället för att du ringer dom.

Postat

Missade ditt sista inlägg.... Om ditt syfte bara är att sälja ett enskilt verk då och då, så är det mycket riktigt så att en musikkatalog kan vara lösningen. Det finns många alternativ. ES tillhör de sämre, i min åsikt, då man inte tillåts vara med i organisationer som STIM om man jobbar med dem, samt att du säljer exklusiva rättigheter till dina låtar till dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.