Jump to content
Annons

Api 512 preamp när det lyser rött.. hur funkar det?


red_house_painter

Recommended Posts

favoriserar 512 på väldigt mycket men kanske mest på trummor. har en fråga gällande när mätaren slår över på rött vilket den ofta gör

på tex pukor med 421or. (blir mindre nivå in om jag kör sm57or men det pga att de inte är lika starka som 421or)

preampen peakar på rött även ifall jag har gainen på noll. jag får dock in en helt okej nivå in i datorn. ibland något hög. däremot har jag aldrig reagerat att det distar men man blir ibland orolig när saker och ting är på rött (om man själv inte ställt in det på det sättet). sen kan man kräma på rätt rejält om man tex kör gitarrstärkare (även denna på hög volym) innan det blir rött.

vet egentligen inte hur jag ska formulera frågan. kanske..? "det peaker rött, men varför klipper det inte?" eller.. "det peakar rött, jag har noll på gain men får ändå in bra volym in i ljudkortet"

läste mig lite på forumet om gamla 512 frågor där bla bosse hansén sa att man kan löda om en grej själv inne i preampen för att minska "styrkan". inget jag kommer försöka mig på. jag har ju inga problem vid inspelningen.. det låter bra och har bra med tryck precis som jag vill ha det. men den röda känslan kan man bli orolig över... sällan det händer på virvel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har faktiskt ett par sådana pads till mina purple audio och det funkar bra. har shures.. -15, -20 och -25db.

men det är egentligen inte det som är frågan. just den grejen att det peakar och ger signal in även ifall jag har noll på gainen..

finns heller ingen chans att jag byter api mot något annat bara för att det peakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...