Jump to content
Annons

Höra skillnad på dålig och bra mix. Hur?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjabba!

Här kommer det jag är bra på, nybörjarfrågor! 😉

Jag undrar helt enkelt hur man kan skilja på en bra och dålig mix eftersom jag tror jag har svårt att höra det, vilket säkert inte är så konstigt då jag är ganska ny på det. Tex om någon skulle ha sagt på en dålig mix "fan va grym mix" så hade jag förmodligen hållit med den personen.

Av vad jag har lärt mig än så länge så är det att man ska kunna höra alla instrument sticka ut i mixen, dvs genom att ha en egen plats bland frekvenserna genom att använda EQ, kompressor, panorering och sådant. Och att det vanligaste problemet är att få ihop kicken och basen med varandra eftersom dem ligger på ungefär samma frekvensområde.

Som sagt, jag kan lite i teorin hur det fungerar tror jag, men inte med hörseln. Vad är det man ska lyssna på/efter? När är det bra samt dåligt?

Kan man träna upp mixningshörseln på något bra sätt?

Tack för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju självklart på vilken lyssning du har. Det är t.ex lättare att höra en dålig mix på ett par bra monitorer i ett akustikbehandlat rum än i ett par sletna iphonehörlurar.

Men en bra mix är enligt mig för det första något som ger låten något. Som tillför till låten istället för att dra ner på den.

Man hör alla instrument, det är bra separerat och ingenting ligger för högt eller lågt i volym.

Basen är tight, midfrekvenserna är rena och tydliga och de höga frekvenserna är behagliga och skär inte i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på bra mixade låtar och jämför med ditt eget, du vet redan vilka verktyg man har för att göra mixningen, tänk låten som 3 dimensionell högt lågt höger vänster och djup (långt borta eller nära) fyll ut hela rummet.

Kolla in mark knights senaste låtar för bra mixar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att använda en frekvensanalys också, ibland kan man se frekvenser som sticker iväg som man inte hörde/tänkte på

Det 3-dimensionella tipset var klockrent, gjorde lite sökningar på det!

Angående frekvensanalysen, finns det någon bra och vanlig plugin där eller? Logic kanske har en egen, får kolla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bränna ut låten man håller på med på en cd och lyssna i så många olika system är väldigt bra. Kör den i bilen, grannens stereo, ute i köket.

En annan väldigt bra sak är att sänka rätt mycket och gå ut i ett annat rum och lyssna, vad hörs, vad försvinner. Hör du bara virvel så är chansen stor att

du mixat virveln alldeles för högt osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Generellt sett så har alla här sin egen högst personliga bild av vad en bra eller kass mix är men i övrigt håller jag med Demo helt och fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara skillnad på begreppen ”en bra mix” och ”låter bra” i vardaglig mening. Jag tycker en skitbra mix enligt konstens oskrivna regler kan ibland få det att låta riktigt grått, platt och ointressant, sakna magi. Och vice versa förstås, ett bra sound, även medioker musik, kan emanera ur en bra mixning.

 

Att identifiera en bra eller dålig mix, kräver ofta att man mixat en hel del själv. Då får man erfarenheter av vilka som är de svåra momenten, de klassiska fallgroparna, vad som är svårt att alstra osv. När man fått sig den bilden, så kan man identifiera sig bättre med en annan mixares utmaning och resultat. Man kan höra t.ex. hur han löst flera av de svårare momenten och hur väl han lyckats tillvarata element i ljudet/musiken som ofta är trixiga att göra.

 

Nationalteaterns låt ”Livet är en fest” är en hemsk mix enligt min åsikt – även för sin tid. Men mixen passar faktiskt in i stilen och storyn av låten. Det lyfter liksom fram bilden av flummiga, långhåriga, rödvinsdrickande, Bellmaninspirerade, kvasi-intellektuella, idealistiska, konstnärstyper som har skrammel-jam i studion. Så det finns många sätt att betrakta en mixning som bra/dålig - inte bara teknisk effektivitet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag håller i sak helt med Signia ovan, men skulle vilja uttrycka det såhär: En bra mix är en förlängning av låtens komposition och arrangemang. Exempelvis - är gitarren viktig för arrangemanget? Ja, då är det ju läge att se till att den hörs ordentligt. Är texten central? Lyft fram den extremt tydligt. Vill man betona att trummorna är stökiga och slamriga? Ja, då får man mixa dem ditåt - och låta bli om slamriga trummor är helt fel för låten.

Fråga dig: Vilken känsla vill låten förmedla? Mixa ditåt. Ska det vara skräpigt och hårt, mixa så. Ska det vara dramatiskt och stort, mixa så. En tekniskt sett bra mix där allt är lagom och stiligt på plats kan ge helt fel känsla, och då tycker jag att man har misslyckats.

Så det första du behöver är god musikalisk förståelse och smak. Det andra du behöver är att lära dig hur du tar mixen dit du vill. Bra lyssning och mixverktyg hjälper förstås, men jag skulle nog säga att det sista du behöver är en frekvensanalysator. För den kommer inte att tala om för dig om du har mixat ljudet så att det förstärker musikens innehåll.

För att öva upp din teknik och det kritiska lyssnandet - lyssna mycket på andra mixar du gillar och som är i samma genre, och växla fram och tillbaka mellan det och dina egna mixar (kom ihåg att matcha volymen någorlunda, så att det proffsiga materialet inte ligger jättemycket starkare i volym än ditt eget). Inte för att härma någon annan, utan för att lära dig hur det är gjort och sedan kunna göra dina egna val.

Sedan ska man också komma ihåg att det är svårt att lära sig mixa! Det tar många, många mixar innan man är på banan. Så låt det ta tid och bli inte modstulen på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...