Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja ha tag på en riktigt liten basstärkare, rördriven. Typ två eller fem watt skulle räcka, bara den går lägre i frekvens än vanliga gitarrstärkare. Det kanske finns bra små bascombos även uta rör? Har haft en liten Line 6 bascombo, gillade inteden alls.

Ev köper jag nån beg, om nån har nån över. Stark volym behövs inte, ska bara ha den till inspelning.

Tips?

Annons
Postat (redigerat)

Rörförstärkare för bas på 2 - 5W lär nog inte finnas!? Fast hittar du en Epihone Valve JR Top så kan du ju t.ex Kombinera den en basreflexlåda med minst ett 10" högtalarelement (för att komma ner i frekvens då effekten är så låg).

Det är ju så att ju lägre frekvens ju högre effekt krävs. Men det vet du ju redan! 🙂

Här hittade jag en kul liten grejj som inte var så dyr. http://www.thomann.de/se/zvex_nanoamp.htm

Redigerat av hegobald
Postat

Rörförstärkare för bas på 2 - 5W lär nog inte finnas!? Fast hittar du en Epihone Valve JR Top så kan du ju t.ex Kombinera den en basreflexlåda med minst ett 10" högtalarelement (för att komma ner i frekvens då effekten är så låg).

Det är ju så att ju lägre frekvens ju högre effekt krävs. Men det vet du ju redan! 🙂

Här hittade jag en kul liten grejj som inte var så dyr. http://www.thomann.d...vex_nanoamp.htm

Ca 5000 kr inkl frakt för fem watt och ingen högtalare är dyrt!

• Gilla 1
Postat

En polare hade en störtskön solid-state Ibanez-kombo i smidigt format. Den lät kanon, och var riktigt kul att spela på. Fixade allt från studsig pop-bas till mullrande Grand Funk Railroad. Ska se om jag kan få ur han vad den hette.

Postat

EBS Microbass II är en baspreamp med högtalaremulering. Sansamp gör ju också liknande grejer. Om man kan leva med en högtalaremulerad signal dvs.

Det är en sån vi använt nu till basen. Vi körde på den undre kanalen med de inställningar som syns, högtalarsimuleringen på.

post-8284-0-53120900-1347998097_thumb.jpg

Tyckte det lät bra när basisten var här o dubbade, men nu tycker jag inte det är tillräckligt bra. Kom med skräckkänslor på att jag kört in XLR-kabeln från Microbassen till mickingången på Joemeeken, den har nämligen mickingång på både framo baksidan, av misstag satte jag den inte i lajningången på baksidan. Fast jag testade sen med min egen P-bass så hörde jag ingen skillnad på line o mickingång, jag fick ha gain på typ noll när jag körde på mickingången. Basisten har en jaxxvasvariant med aktiva minkar med högre output, så det kanske blev för starkt.

Kunde vi bara få bra ljud via Microbassen vore det guld för att spelqa in trion live här hemma, vi är vana allihop att köra med lurar.

Fan om jag kunde hitta nån gammal rörcombo på typ 20 watt o en 12 eller 15 element. Typ nåt som dragspelare använde förr, eller basister med för den delen.

Postat (redigerat)

Jag har mickat upp min Laney cub10 och blandat med en linesignal med gott resultat. Har dock inte ljudtestet på den här datorn men kan kolla om jag hittar det imorn. Dra på lite extra bas på stärkarn & mindre treble så blir det gottigt.

http://www.musikshop...=27_979_993_130

De verkar ha en beg sådan för 1200 där...

Kopplade nyss in min bas genom EBS Microbassen, och vidare till rätt (line) ingång på Joemeeken. Tyckte genast det lät bättre. Jag kanske lurade basisten att stå här i flera timmar o spela med dåligt ljud bara pga tjockskalleklumpedunseri? Eller kan hans aktiva mickar låta sämre?

Det kanske är så att en signal från XLR-utgången på en sån Microbass-burk blir fel på nåt vis om man kopplar den till en mickingång, även om man kan vrida ner gain så det verkar bli lagom starkt in? Nåt med impedansen?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Testa en SansAmp Bass Driver. Folk kommer släpande med Ampegstackar å fan vet vad, men det slutar oftast med Bass Drivern...

Spelade in min bas genom EBS Microbass - Joemeek (lineingången) och jämförde med det spår Ted spelat in genom samma EBS-burk, men tyvärr genom mickingången på kompressorn. Ack o ve! Det står helt klart att det är jag som gjort bort mig genom felkoppling. Blir skämmigt att berätta...

Bekant som har riktig studio och även är basist använder enbart EBS lajnburkar till basen i studion, aldrig nåt med högtalare fast han förstås även har fina basriggar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.