Jump to content
Annons

Sage Audio Mastring, Bra Vs. Anus?


klasho

Recommended Posts

Annons

Har de jobbat med någon produktion du känner till?

Mycket prylar hade de iaf. En sak jag fastnade på i texten:

We use both solid state and tube amplifiers for monitor reference depending on the sound we are looking to achieve.

De färgar alltså lyssningen beroende på materialet dom mastrar. Låter omständligt och lite bakvänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de jobbat med någon produktion du känner till?

Mycket prylar hade de iaf. En sak jag fastnade på i texten:

De färgar alltså lyssningen beroende på materialet dom mastrar. Låter omständligt och lite bakvänt.

Nej, vet ingen produktion de har gjort. Men de har sammarbete med Record Union så de kan väll inte vara värdelösa. Att de färgar lyssningen låter lite konstigt ja för de borde ju vilja ha ett så rent och likriktat ljud varje gång som de känner igen. Men bara det blit bra så.

Sjukt billigt?!

Ja det var vad jag tyckte oxå.
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skickade precis in en mix för gratis testmastering. kan ju lägga upp före/efter när jag får tillbaks den. Funkar det bra så är det ju sjukt prisvärt. Vart iofs inte speciellt blown away av deras demos.

Trevligt! Gör gärna det.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat spörsmål. Så här säger de på sin hemsida: It's important to leave between -3db and -6db of headroom on the track, and also make sure there is no master bus compression or limiting applied. Finished tracks are delivered as downloadable Redbook Standard WAV files. Sequencing is available for EP's and Albums, and is a separate charge from our standard mastering rates.

Fråga #1: Betyder det att mätaren aldrig ska gå över -3db eller är det bara overallnivån och det är ok om peaken ligger på nollan?

Fråga#2: Behöver man sequencing?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det betyder att de vill försäkra sig om att materialet inte klipper (mot nollan). Deras säkerhetsmarginal är alltså att mätaren inte ska överstiga -3 dBFS i mixen.

2. Lustigt skrivet. En wav kan inte vara red book standard. Red Book är endera en cd eller en DDP-fil. Jag gissar att det är det dom kallar sequencing. Ska materialet släppas i ett sammanhang (t ex Ep, album eller liknande) kan det vara bra att mastra dessa i en sekvens. Då sätter man mellanrum mellan låtar, ser till att låtarna för en jämn nivå sins emellan och korrigerar frekvensbalansen mellan låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"We use both solid state and tube amplifiers for monitor reference depending on the sound we are looking to achieve."

De färgar alltså lyssningen beroende på materialet dom mastrar. Låter omständligt och lite bakvänt.

Um...en sån sak hade fått mig att bläddra vidare...

Enligt min fasta övertygelse så ska man aldrig byta system när man mastrar, utan hålla sig till ett enda som är fullständigt linjärt och utan några som helst dippar eller färgningar.

Ett annat spörsmål. Så här säger de på sin hemsida: It's important to leave between -3db and -6db of headroom on the track, and also make sure there is no master bus compression or limiting applied. Finished tracks are delivered as downloadable Redbook Standard WAV files. Sequencing is available for EP's and Albums, and is a separate charge from our standard mastering rates.

Fråga #1: Betyder det att mätaren aldrig ska gå över -3db eller är det bara overallnivån och det är ok om peaken ligger på nollan?

Fråga#2: Behöver man sequencing?

Det där förstår jag inte riktigt hur dom tänkt....jag brukar ha ungefär -0.5dB delivery på musik (hade -1dB först men nu för tiden är det sällan några problem alls längre) utan någon fast nominell nivå, och -6dB på film, med en nominell nivå på -16dB för TV-material och mellan -18 till -21dB för långfilm, beroende på hur dynamisk filmen är. Det betyder helt enkelt att ingenting alls får passera -6dB. Nominell nivå är energi-nivån. Redan att ha -6 på film tycker jag är lite fånigt, om man inte ser till Stereo-mixdown av Dolby Surround och DTS (man brukar mixa i förhållandena Front Left och Right 0dB, Front Center -3dB, och Rear Left och Right -3dB), där finns det orsak för att inte få Mixdowns Syndrom (haha), men att leverera musik fördigt för CD på det viset??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag tillbaka låten, mastrad. Har inte hunnit lyssna ordentligt eftersom jag inte är i studion nu. Jag tänkte lägga upp den här imorgon, men har en fråga till er så länge. Hur vill ni att jag lägger upp den? Ska jag matcha volymerna så att inte mastern lurar en pga nivåskillnad, eller ska jag bara slänga upp dom som dom är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag tillbaka låten, mastrad. Har inte hunnit lyssna ordentligt eftersom jag inte är i studion nu. Jag tänkte lägga upp den här imorgon, men har en fråga till er så länge. Hur vill ni att jag lägger upp den? Ska jag matcha volymerna så att inte mastern lurar en pga nivåskillnad, eller ska jag bara slänga upp dom som dom är?

Tufft! Om du pallar volymmatcha så vore väll det bra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...