Jump to content
Annons

Undersökning: Skulle ni vara intresserade av lektioner i att mixa?


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Jag tänkte kolla om det finns något intresse av att få lektioner i att mixa. Jag tänkte mig ett upplägg att personen/personerna kommer till min studio och så visar jag ett av mina projekt och går igenom hur jag tänkt, vad jag använt för mickar osv och allmänt hur jag går till väga. Jag själv hade nog varit intresserad av en sådan grej för några år sedan då det säkert hade hjälpt mig själv en hel del. Jag själv var i studio fredman som praktikant för några år sedan där jag lärde mig mycket genom att sitta bredvid, givetvis kommer NI kunna fråga mycket mer då ni får betala för denna session än vad jag själv gjorde, för man vill ju trots allt inte vara i vägen när man är praktikant.

Jag rör ju mig framförallt inom metal och rock och Ni skulle kunna önska något av de projekt jag spelat in som ni vill kolla lite närmare på.

Jag är ju inte någon känd producent så priserna kommer vara rimliga.

Ni får gärna komma med kommentarer, om det alls finns något intresse och hur hela uppläget skulle kunna se ut. Vad ni skulle kunna tänka er betala etc. Mina mixar hur det låter hittar ni på min hemsida: www.studiohaga.net

/ Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att privatlektioner är en bra grej, men att dom bör ske hemma hos folk, eller var man nu har sin studio. Då får man nämligen lära sig med sin egen lyssning, sina egna pluggar, med sina egna låtar o s v. Det ger förmodligen mycket mer och snabbare resultat.

Tog själv lektioner på det sättet tidigare i år, och tyckte att det blev ett väldigt lyft i mixandet. Och det på sammanlagt ca 10 h.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att privatlektioner är en bra grej, men att dom bör ske hemma hos folk, eller var man nu har sin studio. Då får man nämligen lära sig med sin egen lyssning, sina egna pluggar, med sina egna låtar o s v. Det ger förmodligen mycket mer och snabbare resultat.

Tog själv lektioner på det sättet tidigare i år, och tyckte att det blev ett väldigt lyft i mixandet. Och det på sammanlagt ca 10 h.

Det skulle kunna fungera lika väl, som någon form av vägledning, hjälp och feedback på sina projekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett bra initativ.. Jag är med JJ lite angående att sitta i egen miljö om man inte kan sin lyssning så väl. Arbetsmetoden däremot blir ju samma oavsett vart det sker.. får man med sig samma mix som gicks igenom i din studio att lyssna på hemma så lär ju personen förstå var problemen ligger i den egna lyssningen ligger och vad som måste göras eller kanske kan få en hint om vad som är "fel".. så jag ser inte att din idé skulle vara förkastlig på något sätt..

EDIT: Fick svar på min andra fråga efter att ha kollat länken.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle absolut kunna tänka mig detta.

Det jag skulle vilja lära mig är tekniker för att rigga gitarrstärkaren för inspelning tillexempel.

får man inge vidare ljud in är det ju ingen ide att mixa heller.

Så kan man ju absolut också göra. Behöver inte vara specifikt mixning utan även allmänt om inspelning. För mig i fråga så är det ju mestadels rock och metal som gäller eftersom det är det jag jobbar med mest så inom de genren kan jag påstå att jag har full koll.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man ju absolut också göra. Behöver inte vara specifikt mixning utan även allmänt om inspelning. För mig i fråga så är det ju mestadels rock och metal som gäller eftersom det är det jag jobbar med mest så inom de genren kan jag påstå att jag har full koll.

Ja vist det är rock/metal jag skulle vilja lära mig. Sitter jag själv är det lätt hänt att jag börjar med något elektroniskt projekt annars är det ju rock/metal spelas med bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle det kosta i sådana fall?

Vad tycker du skulle vara rimligt? Skall man få något gjort bör man väll minst boka 4timmar ialla fall?

Givetvis har jag mina egna funderingar angående pris men det vore ändå kul att höra vad ni tycker vore rimligt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ju helt okej pris! Du är ju definitivt kunnig!

Man tackar 🙂 Givetvis så är det säkert svårt att få folk att nappa. Men som sagt det vore säkert lärorikt för många och om man kan skräddarsy det lite som man vill så blir säkert intresset större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att annonsera?

För mig som så att säga provat från andra sidan var det ganska bökigt att få tag på någon som var intresserad av att lära mig. Mailade runt till lite olika studios, annonserade här på forumet. En del hörde av sig och skrev att dom gärna skulle göra det, men det blev aldrig något ändå. Det var inte förrens jag fick tag på en via trummisen i mitt band som det faktiskt blev några lektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att all form av initiativ från erfarna att dela med sig till kidsen/nyförmågor är ädelt. När det blir en affärsrelation är det dock viktigt att (1) läraren har pedagogik/metodik klart för sig, och att (2) eleven redan från lektion 1 går in med inställningen att lärarens visdom INTE är "regler för musikproduktion".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra initiativ! Jag har en låt på "lager" som jag gärna vill ha mixad/mastrad och är mycket intresserad av att lära mig under tiden. Har inga problem med att sitta i studio haga utan ser det som en stor fördel då jag inte har rätt förutsättningar i min hemstudio för att få till en bra mix/master.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra initiativ! Jag har en låt på "lager" som jag gärna vill ha mixad/mastrad och är mycket intresserad av att lära mig under tiden. Har inga problem med att sitta i studio haga utan ser det som en stor fördel då jag inte har rätt förutsättningar i min hemstudio för att få till en bra mix/master.

Vill du inte förbättra de förutsättningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att all form av initiativ från erfarna att dela med sig till kidsen/nyförmågor är ädelt. När det blir en affärsrelation är det dock viktigt att (1) läraren har pedagogik/metodik klart för sig, och att (2) eleven redan från lektion 1 går in med inställningen att lärarens visdom INTE är "regler för musikproduktion".

Håller med dig. Finns ju inga rätt eller fel i musikproduktion bara olika tillvägagångsätt. Och sedan gillade jag förslaget om att man kan skräddarsy det för eleven/kunden och utgå från dennes önskemål

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du inte förbättra de förutsättningarna?

Hade varit mycket önskvärt. Dock bor jag i en hyreslägenhet och har hemstudion i mitt vardagsrum. Har ärligt talat inte gjort någon undersökning hur mycket pengar som krävs för att få bättre akustik i vardagsrummet och jag är ingen klippa på att mixa i mina BeyerDynamic DT770pro. Tycker att låten är helt ok när jag lyssnar på den i hörlurarna hemma hos mig men det finns mycket att önska när man tar med den till min audiofilpolare som har en anläggning som heter duga eller tar med låten och spelar den i andra anläggningar. Kort och gott saknar jag kunskap hur man mixar/mastrar och genom att åka till Studio Haga med låten kanske jag kan lära mig mer hur man mixar/mastrar på ett bättre sätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt letat efter person som erbjuder lektioner inom mixning och inspelning, men utbudet verkar inte vara speciellt stort.

Det jag skulle vara intresserad av:

- Vara med vid inspelning, mixning och mastering av ett projekt och se hur arbetsprocessen går till(inte i lektionsformat men mer att man är med och kollar och kan fråga lite).

- Lektioner av specifika delar, exempelvis användning av kompressor.

- Arbeta med material som jag själv spelat in, skulle vara väldigt intressant att se hur någon annan arbetar med mitt material.

Rimligt pris skulle jag säga runt 200-400kr per timme.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt letat efter person som erbjuder lektioner inom mixning och inspelning, men utbudet verkar inte vara speciellt stort.

Det jag skulle vara intresserad av:

- Vara med vid inspelning, mixning och mastering av ett projekt och se hur arbetsprocessen går till(inte i lektionsformat men mer att man är med och kollar och kan fråga lite).

- Lektioner av specifika delar, exempelvis användning av kompressor.

- Arbeta med material som jag själv spelat in, skulle vara väldigt intressant att se hur någon annan arbetar med mitt material.

Rimligt pris skulle jag säga runt 200-400kr per timme.

Om du själv spelar i ett band kan man ju spela in bandet från början till start. Betala för studio tiden, och även då kanske betala lite extra eftersom det skulle ta tid att förklara varje steg från uppmickning till själva mix. Då skulle man även få tillgång det inspelade materialet själv sedan när det är klart och även stems/grupper på MIN mix så man kan jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit mycket önskvärt. Dock bor jag i en hyreslägenhet och har hemstudion i mitt vardagsrum. Har ärligt talat inte gjort någon undersökning hur mycket pengar som krävs för att få bättre akustik i vardagsrummet och jag är ingen klippa på att mixa i mina BeyerDynamic DT770pro. Tycker att låten är helt ok när jag lyssnar på den i hörlurarna hemma hos mig men det finns mycket att önska när man tar med den till min audiofilpolare som har en anläggning som heter duga eller tar med låten och spelar den i andra anläggningar. Kort och gott saknar jag kunskap hur man mixar/mastrar och genom att åka till Studio Haga med låten kanske jag kan lära mig mer hur man mixar/mastrar på ett bättre sätt.

Visst underlättar det att ha ett rum med "rätt" akustik, dyra monitor-högtalare och sånt när man ska mixa, men egentligen handlar det ändå mest om att lära sig hur det ska låta i den utrustning man har.

Om du har kompisar som har anläggningar som du gillar ljudet i så är ju det utmärkt referenslyssning.

Lyssna på låtarna där, skriv ner vad du tycker du ska ändra på.

Åk hem, mixa om. Det kanske är så att en visst frekvensregister måste låta överdrivet i din lyssning för att det ska låta bra i andra. Eller att du måste överdriva mängden reverb en aning i din lyssning för att det ska låta lagom annars.

Ju fler gånger du gjort det här, desto snabbare kommer du att ta "rätt" (det finns ju som sagt inga rätt och fel egentligen 🙂) beslut direkt är du sitter med dina lurar.

Har du inga högtalare alls förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Absolut. Jag mixade ganska bra för några år sedan i min lägenhet som var som en enda jäkla plate-reverb låda haha. Dock fick jag referens lyssna mycket och även kolla vissa frekvenser i lurar. Men givetvis underlättar det med bra lyssning och bra rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som en ganska bra idé om du är någorlunda pedagogisk. Däremot så hade jag inte personligen varit sugen på att pröjsa 250/t från första lektion utan att veta alls hur det kommer funka. Erbjud möjlighet att ta en kaffe eller en kortare, gratis första lektion och diskutera tidigare erfarenhet, eventuella mål osv med eleven för att se så det verkar lika intressant i verkligheten som på pappret innan man öppnar plånboken.

Det är hur jag hade resonerat åtminstone.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som en ganska bra idé om du är någorlunda pedagogisk. Däremot så hade jag inte personligen varit sugen på att pröjsa 250/t från första lektion utan att veta alls hur det kommer funka. Erbjud möjlighet att ta en kaffe eller en kortare, gratis första lektion och diskutera tidigare erfarenhet, eventuella mål osv med eleven för att se så det verkar lika intressant i verkligheten som på pappret innan man öppnar plånboken.

Det är hur jag hade resonerat åtminstone.

Jag skulle nog påstå att jag är pedagogisk och trevlig framförallt haha. Men att ha någon form av gratis session ser jag inte som en möjlighet. Mitt material på hemsidan får fungera som reklam och jag tycker det är en bra måttstock på vad jag själv ligger på för nivå i form av mixning och inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det svåra blir nog att konkurrera med (de delvis statligt finansierade) lektionerna i musikproduktion som erbjuds av kulturskolor. att du är en duktig musiker säger ju egentligen inte särskilt mycket om hur du är som lärare. efterfrågan finns, det är produkt och påverkan du ska tänka på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...