Miklo Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 (redigerat) Du har verkligen gått på nitar, eller hur? Ja och det har varit väldigt lärorikt och hjälpt mig mycket i livet. När man får en chans ska man våga satsa, men man kan aldrig lita på någon annan än sig själv när det gäller affärer. Redigerat 14 september 2012 av Miklo
Valle Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Det är min erfarenhet och jag har lärt mig den hårda vägen, mer än en gång kan jag tillägga. Jag har också lärt mig den hårda vägen. Fast jag gjorde det redan första gången.
Miklo Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Jag har också lärt mig den hårda vägen. Fast jag gjorde det redan första gången. Det är bara den svagsinte som tror att den besitter all kunskap, den lärde vet att det alltid finns mer att lära.
Valle Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 man kan aldrig lita på någon annan än sig själv när det gäller affärer. Då har du inte lärt dig någonting alls. Ett samarbete förutsätter ömsesidig respekt och tillit. Man får leva med att det alltid finns en vinnare och en förlorare i varje avtal, men förlusten behöver inte alltid vara stor. De man inte kan lita på är alla "förlorare" som bölar och skyller sin underlåtenhet att läsa igenom sitt avtal på motparten. Det är bara den svagsinte som tror att den besitter all kunskap, den lärde vet att det alltid finns mer att lära. Det skulle mycket till för att jag skulle gå på samma nit två gånger. Beklagar om det är annorlunda för dig.
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Det här låter väldigt konstigt. Om jag förstått det hela rätt så vill de alltså att ni ska pröjsa för tryck och någon sorts diffus management och bokning? Normalt sett lägger man ju pengar på något konkret, vare sig det är bolaget elelr artisten som pröjsar. Man gör upp sedan upp hur fördelningen skall se ut under recoup och efter break even. Och bolagets andel skall täcka jobbet de lägger ner. Det konstiga är att de bara drämt till med en klumpsumma på det här sättet, såvitt ni vet kanske det kostar 10 000 att trycka och resten stoppar de i fickan. Sedan får ni börja recoupa på 40 000 medans de tar procent på intäkterna. Men vad vet jag, läste bara första inlägget.
Miklo Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Då har du inte lärt dig någonting alls. Ett samarbete förutsätter ömsesidig respekt och tillit. Man får leva med att det alltid finns en vinnare och en förlorare i varje avtal, men förlusten behöver inte alltid vara stor. De man inte kan lita på är alla "förlorare" som bölar och skyller sin underlåtenhet att läsa igenom sitt avtal på motparten. Det skulle mycket till för att jag skulle gå på samma nit två gånger. Beklagar om det är annorlunda för dig. Du tillför absolut ingenting, jag antar att det speglar din personlighet också
Bullerbyn Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Har tappat räkningen på hur många såna här dealar man stött på genom åren.Tycker detta är lika jävla illa som när band envisas med att spela gratis på diverse lokaler. Jag envisas med att tycka att det handlar om att profitera på folks drömmar. Har man dessutom en manager som tycker detta verkar vara en bra deal, skulle jag sparkat honom omgående. Som jag sa innan. Starta egen label själva och fixa distributionsavtal m.m.
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Om ni nu trots allt låter er övertalas tycker jag ni ska få skriftligt beskrivet exakt vad man kommer göra i PR-väg. Rent teoretiskt skulle "PR världen över" kunna innebära att man skiver ett meddelande till en colombian på facebook.
MrSpock Postat 14 september 2012 Trådstartare Postat 14 september 2012 Men så är det ju så att om vi får sålt skivorna och får pröjs för några gig inom 60 dagar så ligger vi ju inte ute med några pengar alls.
Miklo Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Men så är det ju så att om vi får sålt skivorna och får pröjs för några gig inom 60 dagar så ligger vi ju inte ute med några pengar alls. Hur ska ni sälja skivorna? HUr många gig har de lovat inom 60 dagar? Hur mycket ska ni få per gig?
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Ja, du låter ju sugen så kör hårt. Fan va fint det vore att som indieband dra in 40 papp på två månader.
MrSpock Postat 14 september 2012 Trådstartare Postat 14 september 2012 Om ni nu trots allt låter er övertalas tycker jag ni ska få skriftligt beskrivet exakt vad man kommer göra i PR-väg. Rent teoretiskt skulle "PR världen över" kunna innebära att man skiver ett meddelande till en colombian på facebook. Det har vi redan fått - Connecting Music i Tyskland och olika direktkontakter i Japan osv.
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Det har vi redan fått - Connecting Music i Tyskland och olika direktkontakter i Japan osv. Och vad är det, distributionsbolag, pr-bolag? Googlade "Connecting music" Germany och hittar inget alls.
MrSpock Postat 14 september 2012 Trådstartare Postat 14 september 2012 http://www.connecting-music.eu/
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Det är dessutom inte "bara att" boka in spelningar och förvänta sig 10k/gig. Arrangörerna ställer ju höga krav också så det spelar ingen roll hur fancy skiv och bokningbolag du har om de aldrig hört talas om er. Med detta sagt vet jag ju ingenting om erat band och hur välkända ni är eller inte är.
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 http://www.connecting-music.eu/ Digital distro alltså, det mesta de gör kan ni göra själva för några tusenlappar max.
MrSpock Postat 14 september 2012 Trådstartare Postat 14 september 2012 Det är dessutom inte "bara att" boka in spelningar och förvänta sig 10k/gig. Arrangörerna ställer ju höga krav också så det spelar ingen roll hur fancy skiv och bokningbolag du har om de aldrig hört talas om er. Med detta sagt vet jag ju ingenting om erat band och hur välkända ni är eller inte är. Så du hävdar då alltså att det inte spelar nån roll om man har eller inte har ett bolag bakom sig när det gäller bokningar? Att du själv kan ringa och säga "vi är världens bästa band" istället för ett "opartiskt" bolag?
Miklo Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Så du hävdar då alltså att det inte spelar nån roll om man har eller inte har ett bolag bakom sig när det gäller bokningar? Att du själv kan ringa och säga "vi är världens bästa band" istället för ett "opartiskt" bolag? Ja bolaget är ju väldigt opartiskt om de vill sälja in sitt band, jag tycker du ska köra på den här dealen, tror det kan bli nyttigt!
mietek Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 (redigerat) Så du hävdar då alltså att det inte spelar nån roll om man har eller inte har ett bolag bakom sig när det gäller bokningar? Att du själv kan ringa och säga "vi är världens bästa band" istället för ett "opartiskt" bolag? Om arrangören inte känner till dig så gör det marginell skillnad, ja. Mitt livs första sportliknelse:Om du till vardags spelar i ett korpfotbollslag men drömmer om att spela i Real Madrid, tror du då det spelar någon roll om det är du själv eller din pappa som ringer och försöker sälja in dig i truppen? Edit: Tänk att skivbolagsmyten fortfarande är så stark.. Redigerat 14 september 2012 av mietek
HoboRec Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Har själv tackat nej till en liknande deal, som dock bara handlade om hälften så mycket pengar. Men det var lika sant att det skulle göras massa pr och reklam utan någon specifikation på vad det skulle innebära. Det skulle kunna vara asbra om det faktiskt jobbas hårt för det. Men för mig känns det som en deal där ni får ta alla risker utan någon som helst garantier. Den dealen vi sen valde att acceptera med ett annat bolag gick ut på att vi fick 20% av hela pressen gratis för att sälja själva, när de var slut fick vi köpa för 5€ styck. Distribution och medial pr gjordes flitigt i Tyskland där bolaget huserar. Det fanns mao ingen garanti för bolaget, utan det handlar om att de trodde på produkten och ville satsa på det. Det erbjudande ni fått tycker inte jag borde få kallas skivkontrakt. Tycker det borde vara en investering från bolagets sida. Investeringar innebär ju oftast en viss risk. Om bolaget inte tro att den risken är värd att ta så kan man ju undra varför de vill skriva kontrakt.
Bullerbyn Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 (redigerat) Det är samma bolag som skall släppa plattor som även bokar era gig? Annars brukar det normala vara att man ligger på ett bokningsbolag... Redigerat 14 september 2012 av Bullerbyn
Frekvensspektrumanalysator Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Dom har ju för fan Triple & Touch! Kör så det ryker!
MrSpock Postat 14 september 2012 Trådstartare Postat 14 september 2012 Har själv tackat nej till en liknande deal, som dock bara handlade om hälften så mycket pengar. Men det var lika sant att det skulle göras massa pr och reklam utan någon specifikation på vad det skulle innebära. Det skulle kunna vara asbra om det faktiskt jobbas hårt för det. Men för mig känns det som en deal där ni får ta alla risker utan någon som helst garantier. Den dealen vi sen valde att acceptera med ett annat bolag gick ut på att vi fick 20% av hela pressen gratis för att sälja själva, när de var slut fick vi köpa för 5€ styck. Distribution och medial pr gjordes flitigt i Tyskland där bolaget huserar. Det fanns mao ingen garanti för bolaget, utan det handlar om att de trodde på produkten och ville satsa på det. Det erbjudande ni fått tycker inte jag borde få kallas skivkontrakt. Tycker det borde vara en investering från bolagets sida. Investeringar innebär ju oftast en viss risk. Om bolaget inte tro att den risken är värd att ta så kan man ju undra varför de vill skriva kontrakt. Tack för ditt inlägg, låter likt detta kontrakt vi fått ja. Hur vi gör får vi se.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.