Jump to content
Annons

Trummor. Midi out med Wav?


ztevie

Recommended Posts

Tjenixen!

Jag har en fråga som jag misstänker att svaret är nej på, men kanske nån har nåt bra tips?

Jag är ingen trummis, utan har en massa loopar som jag beställt från USA som jag klistrar in i Cubase. Det blir ju som ni förstår ganska begränsat även om man har flera 1000 i olika takter och stilar.

Nu har jag beställt en skiva med enstaka slag i olika velocity(Kick, Hihat, pukor, cymbaler o.s.v... 5 olika trumset). De är i Wav-format så det går ju att klistra in i Cubase och komponera, men det känns som överkurs för mig.

Finns det nåt program där man kan använda midi-trummor, peka med midi out mot ett sådant program där man i sin tur har hänvisat till dessa enstaka trumslag? Är inte så där överförtjust i midi-trum ljudet...

Jag gissar att det är ungefär så Drumkit From Hell funkar?? Fast jag skulle vilja kunna välja att jag pekar på valfria ljud istället. Kan jag göra på nåt annat sätt? Jag känner alltså att jag är för kass på trummor för att komponera allt från scratch, utan vill kunna plocka in midiloopar och få "riktigt" trumljud...

Vet inte om det här blev begripligt, men kanske nån smart människa fattar vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jaha, kan jag välja valfria wav-ljud och göra nån sorts drummap som skulle funka i Battery menar du?

Tror jag. Har bara kollat lite löst på Battery, men det går att välja vilken .wav som helst för uppspelning. Tar säkert fler format också. MIDI är INTE mitt område, men så som du förklarar så borde Battery (2) funka för dig. Hämta en demoversion här. Det står förvisso att den bara ska funka på WinXP, men jag har kört den som hastigast på WinME utan problem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du MIDIloopar så klistrar du in dem på en midikanal (enklast i gridedit) och låter dessa peka på på wavljuden som du importerat till en sampler, ex Battery.

Var det så du menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

dede, som jag tänker mig det så klistrar jag in midiloopar som du säger på en midikanal. Sedan vill jag varje enskild trumslag(kick, hh, pukor m.m.) ska spela upp ett wavljud istället för midi. Det kanske skulle funka med Battery då, kanske?

Så då skulle jag bara behöva lägga Battery som midiout-device på midi-kanalen, och sen sköter Battery om att spela upp de wav-ljud man vill höra istället...?

Jag får väl kika på Battery, jag har ju Win XP också så det är lugnt på den fronten.

Tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...