Valle Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Det finns många duktiga språkmänniskor här, och jag har en fråga till er: Vad är substantivets motsvarighet till patetisk? Jag har visserligen att gå på "patos" och "patetik", men dessa känns lite fel för mitt syfte då de inte har samma "vagt förlöjligande" ton. Att tala med patetik om ens förflutna låter på något sätt mindre "drygt" än någon som patetiskt talar om sitt förflutna. Get it? Detta är också en patetisk vädjan till Fidden att häva sin (eventuella) block.
Zakyath Postat 3 oktober 2012 Postat 3 oktober 2012 pathos betyder väl väcker känslor på ett lite annat sätt än patetisk... ganska övertygad om att det ordet med exakt den innebörden du vill ha inte finns. du får dra till med något, patetiskhet eller något sånt.
Valle Postat 4 oktober 2012 Trådstartare Postat 4 oktober 2012 Patetiskhet... 😄 Well, om inget annat så låter det oerhört unikt... Tack för input.
Vallhagen Postat 10 oktober 2012 Postat 10 oktober 2012 Testa att byta mot ömklig eller melodramatisk. Kanske blir det lättare att hitta rätt substantiv då. Tjing
Valle Postat 10 oktober 2012 Trådstartare Postat 10 oktober 2012 "Ömklig" är jag nog inte ute efter. Kanske "melodramiskt" – ett ord jag gillar. Men vad blir då dess substantiv, Melodram[a|i]? Melodrama låter inte rätt... Najs input! Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.