Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska börja producera musik i Logic och vänder mig till er för lite råd.

Jag har en Macbook Pro 13 (mid 2010) Intel Core 2 Duo 2,4 ghz med 8 gb ram och SSD. Har bara suttit en stund för att bekanta mig med programmet, men det är ju så dålig upplösning på skärmen så man vill ge upp.

Så jag har börjat kolla på ny skärm. En Dell med 2560x1440 i upplösning. Med den ytan skulle jag väl få en väldigt bra överblick och få plats med mycket på skärmen samtidigt? Eller skulle en 1920 x 1200 vara bra nog?

Ovanstående lösningar är ju väldigt mycket billigare än att köpa en ev. ny Macbook Pro Retina...

Tack för hjälpen! 🙂

Hans

Annons
Postat

Ta med din dator till en butik och be att få testa hur den fungerar tillsammans med en extern skärm?

Postat

Jag tycker att 2560x1440 låter lite väl stort för en (1) skärm? Jag kör 1200x1600 (20,1 tum) och det funkar, men det skulle verkligen underlätta arbetsflödet att ha två skärmar som man använder till olika saker (arrangör/mixer/pluggar/drivrutinspanel.) I mitt huvud skulle det bara bli rörigt att försöka få ihop det på en stor skärm utan att få den tydliga fysiska uppdelningen som två skärmar innebär, men det är bara min intuitiva reaktion. Kör på det som verkar/känns bäst för dig!

Och angående att köpa ny dator; Om du är helt ny i datorbaserat musikskapande så skulle jag se till att kräma ur det som går ur den dator du redan har till att börja med. Jag tror att du kan komma väldigt långt på det du redan har och datorn kommer nog inte att vara det första som hämmar dig.

• Gilla 1
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör med tre skärmar så minst två rekommenderar jag. Ju större skärm ju bättre i och med att datorn bara är en 13 tum. Däremot är det mindre viktigt om den har en väldigt hög upplösning om du inte ska redigera film.

Det som först avgör det är vilken typ av utgång du har sen går det med vilket fabrikat skärm som helst. Jag har tre olika fabrikat den största är 23 tum och ingen har speciellt hög upplösning.

Redigerat av BurninSven
Postat

Dell-skärmen (u2711) är fantastisk att jobba med. Upplösningen är helt perfekt! ett par saker att tänka på bara:

-Den kräver en massa kraft från din laptop, fälktarna kommer stå på max om du har en äldre dator.

-Den har en störig antiglare-coating som gör färgerna lite dassiga och texter blir något grumliga att läsa. (går att ta bort dock)

-ska du använda den på mac så kommer du få spendera lite tid att justera färgerna på den.

Alternativet är ju apples thunderbolt/cinema display som kostar betydligt mer.

Postat

Tack alla för era svar!

Två skärmar lockar också, men min Macbook Pro har bara en minidisplayport. Ska jag komma runt det måste jag väl köpa nån form av USB videokort, och antagligen tvingas köra den genom en USB-Hub, eftersom jag bara har 2 usbportar på datorn. För på den andra reserveras ljudkortet. - Det var därför jag var lite inne på att köpa en skärm med en sån hög upplösning.

Okej. Vad säger ni nu då? 🙂

Postat

Det blir nog svårt att få till fler än en extraskärm. Finns ju dyra externa grafikkort men oftast blir det laggigt värre och det belastar datorn rejält.

Personligen föredrar jag en stor skärm istället för flera mindre. De flesta musikprogram är ju idag anpassade för en skärm te.x logic, ableton, studio one osv.. Dell-skärmen är grym men du bör samtidigt sitta rätt nära den.

Annars kanske en billig 27" med 1920x1080.. ?

Postat

Okej! Det känns som att jag kanske närmar mig en lösning, tack!

Så jag borde alltså kanske högst skaffa en 1920x1200 om jag inte vill riskera att skärmen påverkar datorns prestanda... ifall den nu gör det överhuvudtaget?

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Med två menade jag laptopens egen och en extern. Det finns usb grafikkort som funkar helt ok så länge det inte handlar om högupplöst film eller spel. Jag har själv ett som jag eventuellt kan sälja billigt (om inte morsan ska ha det vill säga) då jag inte använder det längre.

Postat (redigerat)

Jag kör 1680x1050 på en 23-tummare. Det är helt okej eftersom jag sitter på en utsträckt armlängds avstånd från skärmen.

Sitter du också så nära? Sitter du längre bort bör du gå upp i storlek, från 24-27".

Observera att högre upplösning innebär att mer får plats på skärmen, men också blir allt mindre och pluttigare. Jag kan bara instämma med Implasticyde, prova bildskärmar i en butik/ett elvaruhus.

Redigerat av Linus
Postat

Kommer nog att ha skärmen något längre ifrån än vad du gör Linus, (om du nu inte har sjukt långa armar)

Får nog lägga mig minst på 24" och gärna 1920x1200. Folk säger tydligen att är värt att lägga ut lite mer för att få de där extra raderna på höjden.

Testade att koppla in en Apple Cinema 30" med 2560 x 1440 hos en bekant och jag märkte ingen skillnad på prestandan..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.