Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en mix som låter bra ända tills jag mixar in gitarren. Då försvinner bastrumman 100%! Först blev jag tokig, men mindes att jag läst om "fasfel" för länge sen och insåg att detta nog var fallet. Har läst på lite nu och verkar som jag ska prova att "reverse polarity". Men jag hittar ingenting om det för ableton, utom att man kan göra det via "Utility". Har dock blivit sågat av någon som hävdar att det är "fel" sätt. Men hur är rätt sätt?

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Och kom ihåg att aldrig ha för mycket bas på stärkaren när du spelar in. Det är vad basen är till för.

Postat (redigerat)

Fasfel är ganska osannolikt då de garanterat inte sitter i fas med varandra från början, det är mer troligt att du råkat ut för ett severe fall av maskeringseffekten. Den kan bero på flera saker, bla på starka frekvenser som maskerar svagare, starkare ljud som maskerar svaga ljud, och, vilket jag misstänker här, att frekvenser krockar så det blir svårt att avgöra vad som kommer varifrån.

Attacken på bastrummor krockar lätt med formanter ifrån gitarrer, som även kan krocka med röster om man har otur. Det enda du kan göra är att filtrera väldigt hårt (tänk på att även om ljudet kan låta fan för sig självt så är det hur det låter i mix som är det viktiga), så att det får en egen plats att leva rövare i :-)

Deet är även, som flera andra här påpekat, sannolikt att du har för mycket bas i gitarrerna.

Redigerat av van Caine
  • Gilla 1
Postat

Kör ett hipass på gura, är ett måste om det ska va i en mix! Ja brukar höja bas 150 hz med en lowshelf och sedan kasta på hp, så man behåller trycket men blir av med buller

Postat

Det är ett HP på 200 hz på gitarren. Basen är mkt kraftig (på baskanalen) men har fått den att gå kanon med den tunga hiphop kicken. Men så fort gitarren är på är kicken HELT 100 % borta. Enda sättet att ens höra den lite är att cutta allt under 350 hertz. Därmed min tanke om fas.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

I metalfacket brukar man inte skära mer än runt 90hz och då är det feta strängar på gurorna. Du har helt enkelt för mycket bas på. som sagt var lämna bas till basen och inte guran. Du får en mycket kraftig bas att gå ihop med kicken men hur låter det i övrigt i mixen? Det är ett vanligt nybörjarmisstag att ha allt för mycket bas att den dränker nästan alla andra ljud i mixen. Du har garanterat för mycket bas. Jämför med en favoritlåt.

Postat

Det är ett HP på 200 hz på gitarren. Basen är mkt kraftig (på baskanalen) men har fått den att gå kanon med den tunga hiphop kicken. Men så fort gitarren är på är kicken HELT 100 % borta. Enda sättet att ens höra den lite är att cutta allt under 350 hertz. Därmed min tanke om fas.

Ok, för att helt utesluta fas, lägg upp endast gitarrsamplen och kicken(som audio) på arrangevyn, zooma in på kicken och jämför vågorna på kicken med gitarren

Postat

Har ni spelat in allt i samma rum? Har baskaggen läckt in på gitarrspåret? det är det enda sättet för att det skulle kunna bli fasfel nämligen... En separerad gitarr och en separerad baskagge kan inte tillsammans skapa nå fasfel då de är två helt olika ljud.

Elof (oregistrerad)
Postat

Det är inte så att du mixar in i en limiter? Som redan är jävligt maxxad när bara bas och kick spelas? Eller att du har alldeles för starkt på alla kanaler, så att mastern går på rött redan utan gitarren?

Det är inte fasfel i alla fall 🙂

Postat

Det är omöjligt att det skulle kunna vara fasfel. Fasfel uppkommer när två liknande vågor är snudd på identiska, och håller sig så. Exempelvis i reverb eller mellan två mickar som spelar in exakt samtidigt. Det kan inte hända mellan två ljudkällor som inte är vare sig stämda efter varandra eller i samma tidsdomän.

Elofs förslag var inte dumt, tänkte faktiskt inte på det (lätt att glömma bort saker man inte märkt av så mycket själv), så jag skulle säga att det måste bero på maskeringseffekten, antingen att gitarren ligger på samma område som kick-toppen, eller att bastrumman pressas ner bakom den.

har du nåt exempel att lägga upp?

Postat (redigerat)

Tittar jag på våglängderna är dem tydligt "ur" fas. Nej jag mixar inte med en limiter och har alltid gott med headroom kvar. Det är inte jag som spelat in grejorna jag bara mixar ihop det.

Som jag förstått har fasfel endast att göra med en högtalares oförmåga att spela upp två källor som är motsatsen till varandra samtidigt. Jag har medvetet skapat några för att se hur det blir. Dem tar ut varandra. Helt tyst blev det en gång.

Jag är nybörjare ja, men har mixat ihop ett gäng låtar nu. Trodde inte att gitarren utan bas kan få basen i bastrumman att försvinna. Vill inte lägga upp detta material tyvärr. Får fortsätta att klura. Men enligt senaste SOS verkar det som att fasfel (eller "phase cancellation") kan uppstå (och faktiskt finns med) i nästan alla utom 100% dämpade inspelningar.

Tack för alla svar. Får se hur jag löser det. 🙂

EDIT: Det finns ingen chans att kicken läcker in i gitarren då dem inte är inspelade samtidigt

Redigerat av riwa
Postat

En baskagge är ju inte bara bas... attacken sitter mest i mellanregistret och i "klicket". Kan finnas nästan varsom helst i mellanregistret beroende på vad det är för baskagge, hur den är stämd, vad du använt för mic, hur du placerat den etc. Svep ett EQ och lyssna och hitta vart attacken i kaggeljudet ligger. Sänk de frekvenserna i guran och se vad som händer...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.