Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har nyligen börjat använda backingtracks för bandet i livesyfte. Har ett TRAKTOR ljudkort med två stereoutgångar där jag skickar ena med ett klicktrack till trummisen och de andra med synthar etc ut i pa't.

Problemet är att det laggar vid slumpmässiga tillfällen så låten hamnar ur fas för en 10dels sekund. Blir lite svårt för trummisen att lira till det.

Jag har aldrig något problem med programmet i övrigt när det gäller inspelning och produktion etc.. Använder då ett TASCAM U-122 eller vad det heter. Då uppstår aldrig detta lagg.

Har testat att sätta latencyn så högt som det går men problemet kvarstår.

Har alltså ett projekt igång med 2 stereospår + ett auxspår för lite läck av synthar till trummisen, dvs det ska inte ta mkt processorkraft.

Gäller Cubase 5. Vet någon hur jag blir kvitt problemet?

Annons
Postat

Vi har haft precis samma problem. På sista spelningen gick nästan alla låtar för långsamt! :-p

Bytte dator och det funkade sedan. Det skumma var att den gamla datorn funkade på repet, men krånglade så fort vi kom ut och skulle spela. Vi funderade på om det hade och göra med temp/luftfuktighet eller vibrationer då vi spelade ute (i tält) samt att datorn stod på en monitor (vibrationer + magnetfält). Vet fortfarande inte orsaken, antagligen bara kass dator...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.