Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja få pc speakerns ljud till ljudkortet för att där kunna spela in ljud från gamla pc spel. Måste jag koppla externt eller finns det någon inställning för att få Pc speakerns ljud genom ljudkortet istället..?

Ljudkortet är ett soundblaster audigy platinum och jag kör win 2000

MVH

Annons
Postat

Jag har egentligen inget svar men det låter extremt knepigt det där. Tror att det kommer sluta med att du får skriva till studio och fråga om del 13 i inspelningsskolan: Uppmickning av PC Speakerljud.

"Asså, jag brukar sätta en neuman ca en decimeter från själva högtalaren och sedan använder jag en SM57 varvat med en 58 för att plocka upp rumsklangen."

Postat (redigerat)
"Asså, jag brukar sätta en neuman ca en decimeter från själva högtalaren och sedan använder jag en SM57 varvat med en 58 för att plocka upp rumsklangen."

Driver du med mig? Frågan var seriös!

Har sökt runt på nätet men inte hittat något och antog att jag skulle finna nåt svar här.. för på "studio´s forum får man svar" tänkte jag. men att sätta en neuman till pc speakern är tyvärr inte möjligt.. hade jag haft pengar till en sådan så hade jag nog inte suttit med ett soundblaster heller för den delen 😉

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Driver du med mig? Frågan var seriös!

Haha, nej. Jag höftade ur den tänkta artikeln.

Jag inser att frågan var seriös och jag inväntar med största seriositet svaret.

Att koppla externt tycker jag dock låter väldigt knepigt. Mig veterligen skickar inte PC-speaker ut ljudet på någon utgång. Det är väl bara en inbyggd liten crappy högtalare som genererar ljudet eller har jag fel?

Att ta hand om processen via mjukvara tror jag också blir knepigt. Jag skulle bli väldigt förvånad om ljudet på något sätt har sitt ursprug i mjukvaran.

Redigerat av Pluffo
Postat

Aha.. skrattar då... 😉

Jo det är en högtalare i datorn.. men man borde väl kunna ställa in det i system inställningarna någonstans.. Frågan platsar väl på inspelning.. eller?

Att koppla externt känns som omvägar.

MVH

Postat

Personligen tror jag ( helt seriöst ) att uppmickning är det ända sättet som kommer att gå ( dock inte den jag beskrev. Vilken mick som helst duger nog bra ), men jag ser mig gärna bli motbevisad om det är någon som har mer kött på benen i frågan så ta inte mitt svar som fullständigt defenitivt.

Postat (redigerat)
Personligen tror jag ( helt seriöst ) att uppmickning är det ända sättet som kommer att gå ( dock inte den jag beskrev. Vilken mick som helst duger nog bra ), men jag ser mig gärna bli motbevisad om det är någon som har mer kött på benen i frågan så ta inte mitt svar som fullständigt defenitivt.

Det gör jag inte heller....

Men om jag ska använda mick så klipper jag av pc-speaker kabeln och kopplar in den till ljudkortet istället.. så blir det utan "rumsklang" 😉

Redigerat av Gäst
Postat

Det gör jag inte heller....

Men om jag ska använda mick så klipper jag av pc-speaker kabeln och kopplar in den till ljudkortet istället.. så blir det utan "rumsklang" 😉

Eller så kan du isolera väggarna med äggkartonger ( men se då till att det är från frigående höns för bövelen ).

Postat

Vill du åt själva melodierna eller är det viktiga att det verkligen låter som en pc speaker? Vem bryr sig om speakern iaf, jag föreslår att du kapar sladden och kör in i line in isf 😉

iofs är det mindre besvärligt att sätta en mick bara, hur noga är du med ljudet, ställ datorn i en kyrka så får du massa skönt reverb 😛

Postat (redigerat)

Ja.. alltså.. jag vill ju inte ha ha något förutom självaste "melodierna" så jag får väl klippa o klistra.. 😉 och hoppas att jag slipper brus..

Har dock för mig att tidigare. tror det var win 95 el 98 så hamnade pc speakerns ljud automatiskt i ljudkortet..

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Ja.. alltså.. jag vill ju inte ha ha något förutom självaste "melodierna" så jag får väl klippa o klistra..  😉  och hoppas att jag slipper brus..

Har dock för mig att tidigare. tror det var win 95 el 98 så hamnade pc speakerns ljud automatiskt i ljudkortet..

Vill du ha pc-speakerljud så är det nog bara att mika upp. Skulle du routa ut ljudet till nåt ljudkort så skulle det inte alls låta pc-speaker om det.

edit: konstiga meningar..

Redigerat av VacUm
Postat
Vill du ha pc-speakerljud så är det nog bara att mika upp. Skulle du routa ut ljudet till nåt ljudkort så skulle det inte alls låta pc-speaker om det.

Inte? Det tror jag inte på.. Får sticka hem o prova...

Men undrar ändå fortfarande om det inte går att göra det via mjukvara...

Postat

Inte i win98se iallafall.

Sonar kör ju sin härliga lilla metronom genom pc-speakern, och den går inte ut genom ljudkortet på min dator...

Jag skulle testa att micka upp den. Borde ju inte va så besvärligt, särskilt inte om din dator är hyfsat tyst...

Postat (redigerat)
Jag skulle vilja få pc speakerns ljud till ljudkortet för att där kunna spela in ljud från gamla pc spel. Måste jag koppla externt eller finns det någon inställning för att få Pc speakerns ljud genom ljudkortet istället..?

Ljudkortet är ett soundblaster audigy platinum och jag kör win 2000

MVH

Leta reda på moderkortets utgång för pc-speaker (pc-högtalaren brukar vara kopplad till den) , koppla in den till ljudkortets "pc-speaker" ingång. Om den inte finns en sån ingång på ljudkortet, koppla den då till Line-in och eventuellt dämpa med en trimpot.

Har inte själv provat hur bra det fungerar men jag tror att det ska funka.

EDIT: Var dock försiktig så du inte bränner sönder ingången på ljudkort.

Redigerat av Nossloh
Postat

Ni har inte tänkt på att det är själva högtalarn som gör att det låter som det gör?

Att koppla som Nossloh föreslår skulle jag passa mig för. Tvivlar på att det är linenivå som går ut i speakern. Är dock inte helt säker.

Postat (redigerat)
Ni har inte tänkt på att det är själva högtalarn som gör att det låter som det gör?

Att koppla som Nossloh föreslår skulle jag passa mig för. Tvivlar på att det är linenivå som går ut i speakern. Är dock inte helt säker.

Det är därför man skall ha en trimpot eller helst en högniva->lågnivå omvandlare, så att man inte bränner line-ingången. Vet inte hur mycket ström/spänning den tål.

Redigerat av Nossloh
Postat

*garv*

Nä det är inte högtalaren som gör ljudet.. men trimpot aldrig hört talas om.. kopplade moderkortet till line in... Ljudet blev perfekt.. synd bara att det bara varade i 2sekunder.. sen brann sladden upp.. 🙁

Postat
*garv*

Nä det är inte högtalaren som gör ljudet.. men trimpot aldrig hört talas om.. kopplade moderkortet till line in... Ljudet blev perfekt.. synd bara att det bara varade i 2sekunder.. sen brann sladden upp..  🙁

Doh! Köp en fetare sladd 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.