Jump to content
Annons

Tips på "One shot" trum-samplingar


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Har dessa "one shot drum packages" (enbart i wav-format).. Har även ca 10 GB till - one shots i wav, fast jag har inte sorterat de än. Varför jag startade den här tråden är för att jag vill ha förslag på BRA one shot paket.. Vissa kallar de för "HD" men jag high definition. (nån som fattade?) ;p De ska helst vara wav - men Multiformat går också bra.

post-24396-0-39286900-1347195341_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

Kör dem löst och skapa beats eller släng in dem i en sampler och gör färdiga kits att ladda in vid tillfälle...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt används oneshots till? Jag har aldrig förstått det då ljuden låter så korta...

Oneshot betyder överlag att samplingen är 1 oberoende ljudfil bara, 1 trumma/ljud, 1 velocitylager utan anslagskänslighet, filter eller andra dynamiska faktorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, du har bara 1 ljudfil per trumma. Du kan fortfarande spela upp denna ljudfil med olika volym på olika hårda slag. Det blir dock inte lika naturligt som när man har olika ljudfiler för olika hårda slag (velocities). I Jazz t ex kan man tänka sig att man ofta vill ha ett naturligt sound, men det behöver ju inte vara det man eftersträvar t ex i elektronisk pop etc, där spelar det inte lika stor roll, t ex när man samplar gamla trummaskiner som inte hade velocity-lager i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så de ska alltså byggas på exempelvis en kick om det handlar om stilen house?

I EDM behöver man inget mer än oneshots för trummor och mycket annat. Man vill inte ha det, för i EDM regleras dynamik oftast med att lägga till/ta bort instrument ur arret, samt filter m.m.

Musikinstrument är dynamiska; dom klingar olika beroende på hur dom slås an, såväl i volym, klang, resonans, var man slår han dom, hur dom påverkar saker omkring dom osv. Samplingar görs ofta för att motsvara det - i mer eller mindre mån. Det är allt från 4-32 velocitylager, alternerande anslag med slumpvis valfunktion, crossfading mellan olika lager, separata efterklangs-samplingar, tilläggssamplingar för att motsvara med-resonans, samplingar för olika övergångstekniker mellan toner, osv osv osv. Allt sånt utgör ofta 1 sampling av 1 instrument, som man laddar in i sampleplayern.

Oneshot är 1 slag bara; ingen varians eller nån klangmässig mångfald som ovan alls. 1 slag som nån spelat in från en skiva eller synt eller så, och lagt in i en sampleplayer och triggar det från en tangent. Kanske nån som har sagt: "I don't want all the above^^, I just want one shot".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...