Jump to content
Annons

Mick för 5000-7000 som passar mig?


tamb

Recommended Posts

Tjena nu tänkte jag fixa till den svagast länken i min inspelningskedja.

Har ett hyfsat dämpat rum med ett hyggligt sånghörn. Sjunger för närvarande i en Studio Projects B1. Har två preamps. En Golden Age Pre 73 och en JoeMeek VC1.

Behöver en mick som i huvudsak skall användas till sång. Själv har jag en ganska tät klang i rösten som dock inte är jättestark och ligger i mittenfrekvens för mansröster. Lite raspigt blir det ibland. Spelar mest singer/songwriter, country och pop. Inte så starkt sjungen sång med andra ord. Vill ha ett nära och varmt sound. Tycker inte om när det blir för kliniskt och bright.

Kan tänka mig att lägga runt 5000 eller lite mer om det behövs och spelar ingen roll om det är nytt eller begagnat.

Tips tas tacksamt emot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blue Babybottle är en höjdare för pengarna, men om du kan lägga lite till, så är en Blue Rocket Stage 1 inte heller det minsta fel. 🙂

Kan du gå ännu lite högre, så är Milab DC-96C en grymt bra mick, liksom Pearls CC22.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Har också kollat på Neumann 103. Blue-mickarna ser ju också trevliga ut?

Hur är det med rörmickar? Någon soundskillnad eller något man ska akta sig för?

Bland gitarrstärkare skulle jag aldrig kunna tänka mig att spela live med något annat än rörstärkare pga ljudskillnaden på scenen mot transistor. För inspelning tycker jag dock inte det är någon direkt skillnad i slutresultatet. Är det liknande med sångmickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om, jag vore du skulle jag kika närmare på en AKG 414. Okej, precis utanför budgeten men kan du få tag på en beggad så har du gjort ett riktigt kap.

Det är en riktigt kalasig mick det där!

Å andra sidan; om du letar efter en lite mörkare touch så kanske en bandmick skulle passa bättre (?)

Vänligen,

CHAE

Edith: tog bort Royer då jag insåg att de ligger waaaay utanför budget. Saaaawry, my bad.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

eller varför inte testa en hederlig gammal sm57? MD421 är ju inte heller kass på sång. Annars Neumann TLM102, den är inte heller skit. Egentligen finns det väl inga dåliga mickar, bara fel mickar.

Second that :-)

Jag gillar ärligt talat SM-58 till mansröster!

Mmm iofs sant. Just därför vore det ju gött om TS kunde låna hem ett gäng olika mikar och prova själv i lugn och ro i sin egen studiomiljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Milab DC96 till sång. Inte för bright, inte för bumlig. Upplever mellanregistret som rakt. Sällan den känns fel. Går med lite tur att hitta för 5000 beggad.

SM7 är annars mycket bra, men har ett lite lynnigare mellanreigter imho. Plus att den brusar mer, vilket kan märkas om du sjunger tyst i gles instrumentering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en SM7B och var kär i den tills jag provade KSM32.

KSM:en är fan stört bra, aldrig förr har så många rattar använts så lite (på min eq alltså 😄).

Använder du KSM32 även för gitarr eller kör du med en annan mic där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du KSM32 även för gitarr eller kör du med en annan mic där?

Det beror lite på. Om låten ska bygga på nästan bara ackegura så brukar jag istället köra en X/Y-mickning med ett stereopar CM-3-er. Det brukar funka väldigt bra på min gura.

Är det bara komp och/eller två ackeguror så kör jag nog KSM32. Skulle vara grymt att ha en till och kunna testa att göra en stereomickning och se hur det låter, misstänker att det skulle bli fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på. Om låten ska bygga på nästan bara ackegura så brukar jag istället köra en X/Y-mickning med ett stereopar CM-3-er. Det brukar funka väldigt bra på min gura.

Är det bara komp och/eller två ackeguror så kör jag nog KSM32. Skulle vara grymt att ha en till och kunna testa att göra en stereomickning och se hur det låter, misstänker att det skulle bli fantastiskt.

Ok, äger tyvärr bara en CM3:a så jag har inte haft möjlighet att testa X/Y-mickning. Men blir lite sugen på KSM32 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, äger tyvärr bara en CM3:a så jag har inte haft möjlighet att testa X/Y-mickning. Men blir lite sugen på KSM32 🙂

CM3:erna är ju rätt billiga så jag rekommenderar att skaffa en till. Jäkligt värt att ha till både dittan och dattan.

KSM32, antagligen bra till allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 ihop med ett puffskydd vara fint, som sagt.

Och att steromicka en ak gitarr med två helt olika mickar kan bli väldigt snyggt. Tex om man a/b mickar en kompakust en vända först, sen byter man plats på mickarna och dubbar. Kan ge mer stereofeeling än med två likadana mickar. .)

Link to comment
Dela på andra sajter

CM3:erna är ju rätt billiga så jag rekommenderar att skaffa en till. Jäkligt värt att ha till både dittan och dattan.

KSM32, antagligen bra till allt.

Har du något där du använt den på sång man kan lyssna på?
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något där du använt den på sång man kan lyssna på?

Jajemen!

Chris Michols – Call Me

På gitarren är det ett stereopar CM3:er. Dock så är den inte optimalt inspelad ska sägas, valde att behålla en bra tagning istället för att göra om pga av dålig mickning.

Yllet har mixat, så jag har ingen aning om han behövde mecka mycket med sångljudet. Jag själv tycker att man får ett otroligt färdigt sångljud med KSM32 och brukar göra ytterst lite förutom att komprimera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen!

Chris Michols – Call Me

På gitarren är det ett stereopar CM3:er. Dock så är den inte optimalt inspelad ska sägas, valde att behålla en bra tagning istället för att göra om pga av dålig mickning.

Yllet har mixat, så jag har ingen aning om han behövde mecka mycket med sångljudet. Jag själv tycker att man får ett otroligt färdigt sångljud med KSM32 och brukar göra ytterst lite förutom att komprimera.

Tackar! Väldigt träigt ljud, det är ju gött. Inte riktigt så rund karaktär som jag hade väntat mig. VHur såg kedjan ut mellan mick och ljudkort?

Edit: Omformulering.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Väldigt träigt ljud, det är ju gött. Inte riktigt så rund karaktär som jag hade väntat mig. Vad använde du för pre?

Apogee duet 2.

Och som sagt, här är ju antagligen sången processad en del så det kanske är svårt att göra en ärlig bedömning av mikrofonen. Om du vill så kan jag ta fram en oprocessad ren sångtagning om du vill lyssna på micken?

Edit: tycker också att Cutting Room gjorde den aningens vass, hela mastern alltså...

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, direkt in i kortet?

Ja, för toppen var ändå ganska prominent vilket jag inte väntat mig efter beskrivningen i videon.

Vore kul att höra om detta är fixat i mix eller master. Ja, trevligt om man kunde få höra råtagningarna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, direkt in i kortet?

Ja, för toppen var ändå ganska prominent vilket jag inte väntat mig efter beskrivningen i videon.

Vore kul att höra om detta är fixat i mix eller master. Ja, trevligt om man kunde få höra råtagningarna! 🙂

Jepp, rakt upp i burken!

Jag PM:ar om råtagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...