Jump to content
Annons

Vilket är det vackraste gitarrackordet, och hur tar man det?


SadamJR

Recommended Posts

Gör ett sista försök att komma igång med lite gitarrlir. Växte upp med att lära mig att spela klassiskt fingerspel och öppna ackord. blev aldrig riktigt bra på det dock. Min kompis gick vidare till att spela med IQ.55, Linköpings stolthet på den tiden. Nu ska jag som sagt göra ett sista försök med min Squierstrata. Vänster handled är halvpaj efter ett brott, och jag har en nervsjukdom som ställer till det. Vill ändå veta vilka ni tycker är de vackraste ackorden och hur man tar dem, gärna med schematiska bilder. Är naturligtvis en fördel för mig om de är något så när enkla att ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det vackraste gittarackordet är det som, gör att man hör, början på en ny melodi. Alternativt att det vackraste ackordet är det som tex upplöser, de förekommande mollackorden.

Ps. nu vinklade jag nog svaret litet, efter mitt sätt att förstå frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

x54030 el. 554030

Det ackord som jag överlägset använt mest i mina låtar, om man bortser från vanliga standard grundackord. Sen om det är ett vackert att ackord eller inte är ju subjektivt. 🙂

Det där säger mig ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

x54030 el. 554030

Det ackord som jag överlägset använt mest i mina låtar, om man bortser från vanliga standard grundackord. Sen om det är ett vackert att ackord eller inte är ju subjektivt. 🙂

Skulle vara kul att veta vad ackordet heter... Har länge undrat och frågat många "lärda" men aldrig fått något konkret svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

x54030 (från djupaste E till ljusaste E-strängen):

x=rör inte djupa E stängen

5=spela med femte bandet nertrykt på A-strängen

4=spela med 4 bandet nertrykt på D-strängen

0=spela med strängen "öppet" utan fingrar

....osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att veta vad ackordet heter... Har länge undrat och frågat många "lärda" men aldrig fått något konkret svar.

Vet inte vad det heter men om man utgår från D som grundton så har den har både sekunden, tersen och kvarten i sig. Som ett sus ackord som löpt amok.

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att veta vad ackordet heter... Har länge undrat och frågat många "lärda" men aldrig fått något konkret svar.

Jag skulle säga att det är ett D11. Ska man vara petig så ska dock tonen C (7:an) ingå då med.

Det "vackraste" ackordet torde vara Hendrixackordet: 076780.

Vad är det nu igen för ackord som A Hard Day's Night med Beatles börjar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad det heter men om man utgår från D som grundton så har den har både sekunden, tersen och kvarten i sig. Som ett sus ackord som löpt amok.

Riktig analys. Men i och med att man har tersen med så ska kvarten tolkas som en 11 istället för ett sus4. Lite samma sak gäller för sekunden, i och med att tersen är med så ska den tolkas som en 9 istället för sus2 (+ att den i det här fallet faktiskt ligger med det intervallet från den antagna grundtonen.) Ett 11-ackord består av grundton, ters, kvint, sjua, nia (= oktaverad sekund) och elva (oktaverad kvart.)

Gitarr är för övrigt ett bedrövligt rörigt ackordsinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är ett D11. Ska man vara petig så ska dock tonen C (7:an) ingå då med.

Det "vackraste" ackordet torde vara Hendrixackordet: 076780.

Vad är det nu igen för ackord som A Hard Day's Night med Beatles börjar med?

Hard Days Night Chord

So how was the chord played you ask? George Harrison was playing the following notes on his 12 string guitar: a2, a3, d3, d4, g3, g4, c4, and another c4; Paul McCartney played a d3 on his bass; producer George Martin was playing d3, f3, d5, g5, and e6 on the piano, while Lennon played a loud c5 on his six-string guitar.

Tagit från:

http://www.noiseaddicts.com/2008/11/beatles-hard-days-night-mystery-chord-solved/

Link to comment
Dela på andra sajter

x54030 el. 554030

Det ackord som jag överlägset använt mest i mina låtar, om man bortser från vanliga standard grundackord. Sen om det är ett vackert att ackord eller inte är ju subjektivt. 🙂

Det första skulle jag säga är ett D13no5. Alltså ett Ddur med både sus4 och sus2an utan kvint. Det andra kan tolkas som samma ackord med kvinten i basen.

Och fint låter det 🙂 Har alltid gillat sus-betonade ackord. Låter inte super dur eller super moll utan något fint mellanting.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det första skulle jag säga är ett D13no5. Alltså ett Ddur med både sus4 och sus2an utan kvint. Det andra kan tolkas som samma ackord med kvinten i basen.

Och fint låter det 🙂 Har alltid gillat sus-betonade ackord. Låter inte super dur eller super moll utan något fint mellanting.

D13no5 el. D13 är det svar jag fått från flest håll och förklaringen låter bra (fast jag kan nästan ingen musikteori så att 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första skulle jag säga är ett D13no5. Alltså ett Ddur med både sus4 och sus2an utan kvint. Det andra kan tolkas som samma ackord med kvinten i basen.

Nu hänger jag inte med här. 13 är väl en oktaverad sexa? När det känns som att man har koll..

Kanske dags att gräva fram det där jazzackordskompendiet jag fick i gymnasiet 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med här. 13 är väl en oktaverad sexa? När det känns som att man har koll..

Kanske dags att gräva fram det där jazzackordskompendiet jag fick i gymnasiet 😕

Yes jag är lite ringrostig ska nog vara som folk skrivit där uppe, alltså ett D11no5 alltså utan kvint. Men ibland skriver de inte ut no5 för att kvinten i säg är inte viktig för ackordet för det ses mer som en förstärkning av grundtonen.

13ackord antyder ju som du säger att 6an (tonen B i detta ackord) skall vara med och det är den inte. Och 11 och 13 ackord antyder även att sjuan skall vara med och det är den inte heller idetta fallet.

Skulle kunna tänka mig om jag läste ackordet i en gitarrbok hade det stått Dsus2add4, men det borde väll igentligen bara stå Dsus4 för det antyder att både 4an och 2an är med. Haha nu blev det enna invecklat men det var några år sedan jag pluggade musik 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en "rolig" sida: http://www.all-guita.../chord_name.php

Skulle kunna vara ett Em9 (utan 5:a), eller Em11 (utan 5:a) / Gmaj13 (utan 3:a) om du trycker ned A.

pxm? 😉

Edit: Felskrivet

Ja det kan det vara om tonarten är E-moll. Men tar man ackordet för sig så låter det mycket mer som ett Dsus ackord där första tonen är grundtonen 🙂 I många fall när det kommer till sus-ackord behöver man ta dem i ett sammanhang för att veta vad för ackord det är. Men att ta det till ett Gmaj13 är väll att ta i haha, då både G ackordet finns i tonarten D-dur och D ackordet finns i tonarten G så då blir det en himla omväg för få det till ett Gmaj13, och man vill helst ha den lättaste förklaringen.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan det vara om tonarten är E-moll. Men tar man ackordet för sig så låter det mycket mer som ett Dsus ackord där första tonen är grundtonen 🙂 I många fall när det kommer till sus-ackord behöver man ta dem i ett sammanhang för att veta vad för ackord det är. Men att ta det till ett Gmaj13 är väll att ta i haha, då både G ackordet finns i tonarten D-dur och D ackordet finns i tonarten G så då blir det en himla omväg för få det till ett Gmaj13, och man vill helst ha den lättaste förklaringen.

Hehe, kan det vara världens mesta obeskrivbara ackord (antagligen inte)? Men vet att det är väldigt vanligt att gitarrister använder det. Jag använder det istället för ett vanligt tråkigt D, väldigt ofta. Känns som att alla försök till bestämning av vad ackordet heter kommer med ett "men" 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kan det vara världens mesta obeskrivbara ackord (antagligen inte)? Men vet att det är väldigt vanligt att gitarrister använder det. Jag använder det istället för ett vanligt tråkigt D, väldigt ofta. Känns som att alla försök till bestämning av vad ackordet heter kommer med ett "men" 😄.

Använder ibland jag med, fast inte i mina ROCKlåtar 🙂 Förekommer "om jag hör rätt" i man on the moon med REM bla.

Det är ju mitt telefonummer! 😛😎

Haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kan det vara världens mesta obeskrivbara ackord (antagligen inte)? Men vet att det är väldigt vanligt att gitarrister använder det. Jag använder det istället för ett vanligt tråkigt D, väldigt ofta. Känns som att alla försök till bestämning av vad ackordet heter kommer med ett "men" 😄.

Det här med obeskrivbara ackord kan man i stort sett säga om alla ackord som tas på gitarr. Hur många greppvarianter finns det av ett maj7? Över 200 har jag hört. Man kan ju gissa att ett par av de greppen är rätt svårtolkade. Som sagt så är gitarren ett rent löjligt instrument vad gäller ackordsuppbyggnad.

Det är ju ett väldigt gitarristiskt ackord i och med att det är samma grepp som ett öppet Cadd9, fast uppflyttat två band. Det är en sån typisk grej som många gitarrister testar i ohappa och fastnar för utan att förstå vad man gör rent teoretiskt. I likhet med det mesta som gitarrister i allmänhet gör 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...