Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenis,

Jag kör inte med en laptop live idag men planerar att inom kort göra det - jag tänkte köra gitarr-effekter via laptop.

Jag har läst överallt om det här med pip, brum och missljud när man kör med laptops. Jag har själv också upplevt det - skulle "köra ljudet" en gång på ett större företags-föredrag i en stor lokal med PA. En laptop skulle användas för att köra en video - när vi drog på PA:t med laptopen inkopplad var där bara ett högfrekvent pip - så fort vi kopplade ur strömförsörjningen och körde på batteri försvann pipet.

Har läst om "primärswitchade" nätdelar i laptops - vill någon förklara på svenska vad detta innebär...

Det mest intressanta då är ju - finns det inget företag som gör bättre adapters/tranformatorer till laptops? eller det är kanske i själva laptopen problemet sitter?

Trots alla dessa problem och trots att jag själv upplevt det - ser jag ändå en del stora artister med laptops på scen - har de hittat ett magiskt trick som ingen annan vet eller?

Daniel Gildenlöw har alltid haft en macbook och kört synthljud från den på turneerna med transatlantic. Även Mic Michaeli i Europe brukar ha en Macbook vid sina keyboards...

Annons
Postat

Staten snor allt sån här kunskap och låser in den i hemligt skåp.

Se det här som en bump, hoppas nån svarar! Jag tror att det är så att nätdelen måste vara av god kvalité och rengöra elen väl. På proffsriggar gjorda för musikproduktion tror jag dom lägger ned lite tid på det här. På vanliga datorer: Nada. Kansek har MAC lyckats bra med sin strömförsörjning? Hur som helst. Du får lyssna och fråga vidare, förslagsvis på Gearslutz, det är ett mkt bra forum!

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Kapa jorden så försvinner pipet...

Vill du ha en bestående lösning utan att pajja nått så skaffa en UPS och kör via den. Det bör ta bort problem med jordslingor o pip. Elen kommer dessutom bli filtrerad om du har en aktiv UPS då strömmer går via batteriet. Jag tror det är den bästa lösningen.

Har man annars DI-box efter laptopen med jordlyft (galvaniskt skiljd via trafo) så kommer oxå det hjälpa en hel del.

EDIT: ups-tipset kom från anna tråd, tack claes:

https://www.studio.se/index.php/topic/96256-problem-med-backingtracks-for-livesyfte/page__fromsearch__1

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

Nja.. Problemet är inget som har med jordloopar att göra. Problemet är att den lilla nätdelen till laptoppen är primär-switchad och av plast (oskärmad). Detta skapa ett högfrekvent elektromagnetiskt fält runt den som kommer in i audiokablar etc.. Ungefär som om du lägger mobiltelefonnen för nära en audiokabel och någon ringer.

Lösningen är att hitta en väl skärmad nätdel som också ha en sån där feritklump på kabeln. Det absolut bästa vore att hitta en gammaldags traditionell "batterieleminator" med en hederlig transformator i.

Redigerat av hegobald
  • 2 veckor senare...
Postat

Okej då förstår jag orsaken - men det jag tycker är mycket märkligt är att det då inte finns färdiga lösningar för detta? Det måste ju vara jättemånga som kör med laptops live?

Jag menar - måste man verkligen hålla på och knåpa ihop hemmalösningar - finns det ingen som säljer bättre specade nätdelar som man kan använda till sin laptop istället?

Låter märkligt... Som jag nämnde i början har jag sett en del större artister med macbooks live - har apple bättre nätdelar eller?

Postat (redigerat)

Jag har själv aldrig upplevt detta live trots flera års användning av laptop, men i studion har jag blivit av med brum och missljud med hjälp av en ojordad skarvdosa. Antagligen nåt som ingen elektriker skulle rekommendera 🙂

Redigerat av Berg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.