Jump to content
Annons

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Vill spela upp ett spår som spelas in på ett annat, utan att blanda in hårdvara. Går det?

Kör echo layla

Annons
Postat

När du säger hårdvara, då menar du alltså att ljudet inte får komma ut i den fysiska världen? Annars kan du ju koppla ett par utgångar till ett par ingångar på ljudkortet...fast då går du igenom både DA och AD...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag kanske var otydlig.

Jag vill inte dra sladdar: Jag vill spela upp ljud som ligger på spår ett så att det hamnar på spår två. Alltså inte röra mig utanför Cubase.

Redigerat av maxmaxmax
Postat (redigerat)

Flytta på spår ett till spår två...eller markera spår två och muta alla andra spår utom ett och spela in... eller sola ettan och gör en mixdown...

...eller hur menar du 😉

Redigerat av Grahn
Postat (redigerat)

Tror han menar att skiten ska ske i realtid.

T.ex. om man har ett vstispår som man göra om till ett audiospår

Redigerat av ChrioN
Postat

Ja alltså det blir ju audio från ett VSTi...automatiskt. Sedan är det ju bara att markera ett spår och låt musiken flöda...spela in lixom. Markera spår två och spela in helt enkelt. Eller är det jag som är riktigt puckad nu som inte begriper?

Hahaha sorry...men jag hajar nada.

😳

Postat (redigerat)

Nej det blir inte audio av vsti. Man styr ju vtsi'n med ett midi-spår...

Nu när jag tänker på det så är det rätt störande att man inte kan routa ljud till ett audio-spår i cubase. eller routa "stereo out" till ett audio-spår.

Redigerat av ChrioN
Postat

Ahh ja precis. Så är det jue...sorry hahahaaa 🙂😳

Postat

Nu när jag tänker på det så är det rätt störande att man inte kan routa ljud till ett audio-spår i cubase. eller routa "stereo out" till ett audio-spår.

Kan man väl? Skaffa ett riktigt ljudkort.. la la la.. 1820m.. la la la 😳

/Majken

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

än mer förtydligande:

Jag letar efter en funktion där man väljer en utkanal som input-signal.

Det ska inte vara mixdown.

Postat
än mer förtydligande:

Det ska inte vara mixdown.

Bara att skicka på en ASIO out i EMU korten och sedan skicka tillbaka till en ASIO in som du spelar in i Cubase. Funkar jättebra. Inga sladdar, inget krångel, snabbt och enkelt kopplat. Om du har ett EMU kort d.v.s

/Majken

Postat

Jag gissar att det är det här du är ute efter:

Om du har en VSTi's utkanal på en track, så vill du dela upp den i två kanaler för att t.ex. lågfiltrera den ena och lägga nån effekt samt högpassfiltrera den andra och lägga en annan effekt. Du vill inte att effekterna på insignalen ska påverka de andra kanalerna.

Såhär kan du göra:

Skapa två FX-channels (eller så många du behöver), sätt pre-fader sends från grundkanalen. Sänk sen grundkanalen till noll så den är tyst (mute'a inte, då blir det inget ljud alls). Nu har du dom två FX-kanalerna att leka med, du kan ställa volym och effekter på dom helt oberoende.

Hoppas det hjälpte :-)

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Jag gissar att det är det här du är ute efter:

Om du har en VSTi's utkanal på en track, så vill du dela upp den i två kanaler för att t.ex. lågfiltrera den ena och lägga nån effekt samt högpassfiltrera den andra och lägga en annan effekt. Du vill inte att effekterna på insignalen ska påverka de andra kanalerna.

Såhär kan du göra:

Skapa två FX-channels (eller så många du behöver), sätt pre-fader sends från grundkanalen. Sänk sen grundkanalen till noll så den är tyst (mute'a inte, då blir det inget ljud alls). Nu har du dom två FX-kanalerna att leka med, du kan ställa volym och effekter på dom helt oberoende.

Hoppas det hjälpte :-)

inte det jag är ute efter, och jag har inte e-mu.

Postat (redigerat)

Spela in på en utkanal? Vad ska du göra?

Spela in samtidigt som du spelar upp?

Alltså använda en inkanal som utkanal...?

Jag ber skitmycket om ursäkt men jag begriper ingenting. 😏

Kan jag få bju´på en muffins som en ursäkt för att jag är så hiiiimla puckad?

...snackar du om ljudkortets egna mixer eller inspelningsprogrammet?

Förklara vad det är du ska göra.

😄

Redigerat av Grahn
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

du är inte puckad, kompis! ett exempel på vad jag skulle kunna tänka mig att göra:

tänk att jag har en gruppkanal som håller i 20 körer, alla har reverb, magneto och de-esser.

Jag skapar en ny kanal och tänker att jag vill spela in allt det där för att slippa ha massa wienerschnitzlar som snor processorkraft. Jag gör ????????????? för att spela upp gruppkanalen och spela in den på den nya kanalen.

Postat (redigerat)
Vill spela upp ett spår som spelas in på ett annat, utan att blanda in hårdvara. Går det?

Kör echo layla

kan du inte lägga till en till input i vst-connections, under devices?

där borde du kunna ange att input(add bus) ska ta emot signalerna ifrån en viss utång. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera även på andra kort.

sen väljer du den nya inputen på den kanalen du vill spela in på.

Redigerat av Itzhak Skenström
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Kör echo layla

där borde du kunna ange att input ska ta emot signalerna ifrån en viss utång. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera även på andra kort.

så funkar inte layla.

Då är det alltså kört?

Postat

Nja...alltså. Om du sitter med Kubajs SX så är det bara att sola gruppkanalen. Gör en mixdown och välj att lägga in som ett nytt spår i Kubajs. På så vis får du ner alla körkanaler med effekterna inbrända till ett stereospår.

...eller koka kaffe och käka upp dom där wienersnitzlarna.

Det är nog det smidigaste jag kan komma på iallfall. Hoppas att det är så du menar Maxmaxmax.

Postat

Kör echo layla

där borde du kunna ange att input ska ta emot signalerna ifrån en viss utång. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera även på andra kort.

så funkar inte layla.

Då är det alltså kört?

då får du väl muta det du inte vill ha med, mixa ner och sen dra in spåret i projektet igen... ja du fattar. blir ju lite extra jobb, men du slipper ju hårdvara

Postat

Kör echo layla

så funkar inte layla.

Då är det alltså kört?

Jo det går med Layla oxå. Själv använder jag Layla24. Det är det att om du pluggar in en mick i kanal 5 på kortet så är det där du väljer att aktivera kanal5 för att sedan få in ljudet i programmet...hajar eller?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

jag undrade om det gick att göra UTAN att köra mixdown eller blanda in hårdvara.

Postat (redigerat)
jag undrade om det gick att göra UTAN att köra mixdown eller blanda in hårdvara.

Jo det går men det är lite omständigare...

Redigerat av Grahn
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

okej.

hur?

Sorry kompis men nu fattar jag inte.

Postat

okej.

hur?

haha 😄 Det är lugnt.

Jag kan prova att förklara igen....Jag skrev detta tidigare i denna tråd. men kanske var jag lite otydlig. 😏

Alltså det jag vet om iallafall är:

1. Skapa en ny audio stereokanal

2. Sola körkanalerna

3. markera den nya audiokanalen

4. tryck på rec

Du spelar alltså in musiken och effekterna på den nya audiokanalen i realtid.

Men mixdown är smidigare...

😄

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

okej.

hur?

haha 😉 Det är lugnt.

Jag kan prova att förklara igen....Jag skrev detta tidigare i denna tråd. men kanske var jag lite otydlig. 😛

Alltså det jag vet om iallafall är:

1. Skapa en ny audio stereokanal

2. Sola körkanalerna

3. markera den nya audiokanalen

4. tryck på rec

Du spelar alltså in musiken och effekterna på den nya audiokanalen i realtid.

Men mixdown är smidigare...

🙂

driver du med mig?

i cubase?

du får nog förklara tydligare ändå. vad ska audio IN och OUT stå på?

( Hej förresten, forumet. Jag är den där idioten ni vet. Den där jobbiga som ALDRIG FATTAR )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.