Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Enligt titel:

Claes - du som är en jävel på RME och sitter i Oxie med omnejd får gärna replikera.

Övriga också givetvis:

Jag tänker kanske helt fel, men funderar på att lägga några kulor på RME UCX. Främst för konverterarnas, preampsens, drivrutinernas men inte minst den prisade låglatencyns skull.

Nu använder jag främst diverse VSTi's att spela genom, och "behöver" så låg latency det nu öht är möjligt då jag är trummis. Kommer detta alls att avhjälpa dilemmat med önskad lägre latency, eller hänger detta mer på datorn? Kör jag Kontakt t ex så lagras samplingarna i RAM, men antar att de processas snabbare av AD/DA-omvandlarna på sin väg ut, och att ljudet når mina öron snabbare, om än bara några ms?

Annons
Postat

Det stora problemet med latency sitter i datorn. Om du spelar på VSTi så kommer du aldrig undan latency, hur du än gör. Med högre samplingsfrekvens får du lägre latency - men bara om datorn orkar...

Snabbast är alltid PCI/PCIe, så behöver man extremt låg latency, så är det ett sådant ljudkort som behövs eftersom det sitter direkt på bussen, utan att gå igenm något externt interface. I andra hand Firewire och sedan USB.

Omvandlarna ger några få klockcyklers latency och man kan nog räkna med att det handlar om högst 1ms där, oavsett ljudkort. Drivrutinerna gör förstås också skillnad och RME ligger absolut i toppklass där, men datorns processering av virtuella instrument rår man inte på.

Hur spelar du in trummorna - är det med digitalt trumset eller knackar du in dem på klaviaturen? Om du har en extern trummodul som du kör triggningen genom, så kan du ha det ljudet som omedelbar medhörning genom ljudkortets mixer, medan du låter midisignalerna spelas in. När det är inspelat, så väljer du sedan ditt VSTi som ljudkälla för det spåret.

Postat (redigerat)

Tack Claes. Trummorna spelas in på Yamaha's DTX900 via en Dell XPS 4-kärnig på 2.93GHz / 8 Gb Ram. Att datorns processning är av stor vikt misstänkte jag redan.

Undrar bara om det öht kan vara värt att ta steget till RME av enbart det skälet jag nämner. Låg latency är hyfsat viktigt för min del, även om jag ligger relativt lågt nu. Medhörning via modulen har jag inte ens övervägt då jag kan komma att spela olika beroende på vilket VST-kit jag väljer i samplern - kan alltså bli att jag har accentuerat på ett visst sätt med Ocean Way drums, som sedan inte alls är överförbart spelmässigt till Superior Drummer t ex (pratar inte om mappning nu).

Men datorn borde kunna klara det tycker jag, och mitt nuvarande ljudkort är knappast det bästa, men verkligen inte dåligt. Får tänka lite till...

Redigerat av JohnRick
Postat

Kan ju nämna att när jag körde ett skräp-kort hade jag latency på ca 15-20 ms, och med moderkortets inbyggda ljud 60-70 ms.

Med mitt PCI-Lynx kort, 1.44 ms. Allt med samma dator, så visst spelar ljudkortet in mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.