Jump to content
Annons

Laptop till stereo-koppling, bara phono-kontakt?

jipe

Recommended Posts

Har inga kunskaper inom detta så jag skulle behöva lite hjälp från er kunniga expter!

Jag har en gammal Sony-stereo (MHC-550) - säkert över 10 år gammal men som jag planerat att fortsätta använda då jag är nöjd med ljudet - som jag nu kopplat till min laptop.

Problemet är att det bara verkar finnas kontakt för phono på baksidan (förutom högtalar-ingångar) och detta ger ett hemskt ljud. Har googlat på det och förstått att det är något speciellt med phono och att man inte ska koppla datorn genom den kontakten. Vad finns det för sätt att lösa detta? Någon slags adapter? Eller går det att lösa genom någon mjukvara?

På framsidan finns det endast en utkontakt för hörlurar. Har en exakt lidan som denna: http://img.tradera.com/medium/351/148639351_1.jpg

Dela på andra sajter

Annons

Fick precis detta tips:

Klipp kabeln, lägg ett 4-ohm motstånd på varje kanal (krävs lite lödkunskaper). Om ljudet fortfarande är dåligt kan man pröva med olika ohm.

Någon kunnig som vet om detta fungerar?

Dela på andra sajter

Blev det inte lite fel här. Phono är en kontaktstandard som används i konsumentelektronik typ

ak-101002.jpg

Sen kan kanske phono betyda grammophonokontakt men det är en annan sak. men det skickar gammaldags skivspelare knappast en Laptop.

Sen har säkert det inbyggda ljudkortet i datorns sämre konvertrar vilket bidrar till sämre ljud.

Åke

Dela på andra sajter

Från ljudkortet har du antagligen en stereo minitele på lineutgången - så det du behöver är en kabel med stereo minitele i ena änden och 2st RCA (som ofta kallas Phono) i andra änden, som exempelvis denna:

dad687895986c1ebefdb1ce7c204d9d8.jpg

http://hosatech.com/...al_RCA%2C_10_ft

Var också noga med att koppla från datorns lineutgång till en lineingång på förstärkaren, så att du inte exempelvis kopplar en hörlursutgång till en grammofoningång...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är nog ingångar för grammofon som du har på din förstärkare. Kolla om och hur det i så fall skiljer mellan phono för grammofon kontra phono för bandspelare eller line in och vad man kan göra.

Dela på andra sajter

Ja - på gamla förstärkare kan det finnas DIN-kontakter (samma sorts 5-polig kontakt som används till MIDI) för bandspelare, istället för RCA, som har varit gängse standard under väldigt många år...

Det du behöver koppla in ljudkortets lineutgång till, bör nog vara en Tape eller AUX ingång. Absolut inte grammofoningången, som är till för MYCKET svagare signaler - och som dessutom har RIAA-korrigering av frekvensgången...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.