Modern Rockstar Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Tjabba! đ Har en snabb frĂ„ga bara angĂ„ende housekicken. Vad jag sett sĂ„ Ă€r det vanligt att man har tvĂ„ kickar i house, en med mer sub och en klickigare. runt vilka frekvenser ska subkicken vara som starkast sĂ„ att jag vet ungefĂ€r vad jag ska leta efter. 50-80 Hz? Ăven samma frĂ„ga angĂ„ende den klickigare kicken. Vet att man fĂ„r trĂ€na örat lite hĂ€r, men tĂ€nkte att det kan vara schysst med nĂ„gon utgĂ„ngspunkt i alla fall.. om det nu finns đ Ni fĂ„r gĂ€rna berĂ€tta era kicktips!
D200 Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Prova med subkick runt 35-60 och klicket TROR jag funkar frÄn 5000 upp till en 10 k...prova runt lite och kÀnn efter sÄ att det inte blir för pÄtrÀngande bara...
Elias Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Ofta Ă€r det ju sĂ„ att subkickar Ă€r stĂ€mda i en viss ton, och passar dĂ€rmed vissa tonarter men inte andra. Har man svĂ„rt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det Ă€r för ton. Eventuellt lĂ€gga pĂ„ en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svĂ„rt att höra. Men det bĂ€sta Ă€r ju sĂ„klart bara att lyssna och kĂ€nns den rĂ€tt sĂ„ Ă€r det rĂ€tt đ Lycka till!
Miklo Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Det bÀsta Àr att köra en synth som sub pÄ kicken, dÄ slipper du stÀmma den och du fÄr mer kontroll pÄ decay osv, en klickig kick + sub
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrÄdstartare Postat 2 september 2012 Det bÀsta Àr att köra en synth som sub pÄ kicken, dÄ slipper du stÀmma den och du fÄr mer kontroll pÄ decay osv, en klickig kick + sub Har nog missat det hÀr med att kicken Àr i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. Menar du att jag ska anvÀnda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lÀgga den om man har en lÄt som gÄr i tex C, och den mÄste vÀl passa bra med den klickiga kicken? Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nÄgon video eller text som förklarar detta djupare?
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2012 Ofta Ă€r det ju sĂ„ att subkickar Ă€r stĂ€mda i en viss ton, och passar dĂ€rmed vissa tonarter men inte andra. Har man svĂ„rt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det Ă€r för ton. Eventuellt lĂ€gga pĂ„ en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svĂ„rt att höra. Men det bĂ€sta Ă€r ju sĂ„klart bara att lyssna och kĂ€nns den rĂ€tt sĂ„ Ă€r det rĂ€tt đ Lycka till! Har nog missat det hĂ€r med att kicken Ă€r i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. đł Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nĂ„gon video eller text som förklarar detta djupare? Om inte du orkar förstĂ„s đ Tack!
Miklo Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Har nog missat det hÀr med att kicken Àr i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. Menar du att jag ska anvÀnda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lÀgga den om man har en lÄt som gÄr i tex C, och den mÄste vÀl passa bra med den klickiga kicken? Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nÄgon video eller text som förklarar detta djupare? Det beror ju pÄ kicken, har den en tydlig sub sÄ har den antagligen en utprÀglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över mÄnga frekvenser sÄ dÀr gÄr det kanske inte att bestÀmma en ton, men tumregeln Àr att man alltid ska stÀmma kicken tillsammans med basen, dÄ lÄter det bÀst. Finns en tutorial dÀr man lÀgger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta
Miklo Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Det blir en renare och enklare och fetare om du blandar in en synth i kicken
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2012 Det beror ju pĂ„ kicken, har den en tydlig sub sĂ„ har den antagligen en utprĂ€glad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över mĂ„nga frekvenser sĂ„ dĂ€r gĂ„r det kanske inte att bestĂ€mma en ton, men tumregeln Ă€r att man alltid ska stĂ€mma kicken tillsammans med basen, dĂ„ lĂ„ter det bĂ€st. Finns en tutorial dĂ€r man lĂ€gger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta Okej tror jag börjar hĂ€nga med lite i alla fall. Dock har jag aldrig fattat det dĂ€r med siffrorna i tex kick som du precis sa nu, 808. Har sett dem en del, vad betyder dem siffrorna i trummsammanhang? Ja det vore guldvĂ€rt om du kunde hitta den tutorialen! đ Tack för svaret
Carle Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 808 syftar till en kick frĂ„n trummaskinen Roland Tr 808. đ
Carle Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Och bara för att en del har tvĂ„ kickar sĂ„ mĂ„ste man inte ha det. VĂ€lj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det kĂ€nns som att kicken har för lite botten eller sub, addera dĂ„ en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera dĂ„ en kick med mycket attack. đ
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2012 Och bara för att en del har tvĂ„ kickar sĂ„ mĂ„ste man inte ha det. VĂ€lj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det kĂ€nns som att kicken har för lite botten eller sub, addera dĂ„ en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera dĂ„ en kick med mycket attack. đ Jo det Ă€r sant, mĂ„ste börja trĂ€na pĂ„ att anvĂ€nda öronen mer đ Fortfarande lite förvirrad angĂ„ende kicken ton som dem tidigare har nĂ€mnt. Nu anvĂ€nder jag logic och vi sĂ€ger att jag har en egen kick sample som jag öppnar i ultrabeat, Ă€r det nĂ„got med kickens ton jag mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ dĂ„ ocksĂ„? tack! đ
Carle Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Trummor Àt ofta stÀmda efter en ton. I en ganska punchig kick mÀrks det inte lika vÀl som i en basigare kick med lÀngre utklangstid. Den basen Àr oftast en ton (typ en lÄg sinusvÄg) som ringer. Den tonen vill man ha sÄ att den matchar din lÄt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slÀnger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" sÄ hittar den basens ton sjÀlv.
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrÄdstartare Postat 2 september 2012 Trummor Àt ofta stÀmda efter en ton. I en ganska punchig kick mÀrks det inte lika vÀl som i en basigare kick med lÀngre utklangstid. Den basen Àr oftast en ton (typ en lÄg sinusvÄg) som ringer. Den tonen vill man ha sÄ att den matchar din lÄt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slÀnger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" sÄ hittar den basens ton sjÀlv. SÄ om basen spelar i C ska kicken helst vara i C? Eller Àr jag helt ute och cyklar nu eftesom basen kanske gÄr i Cdur men spelar ju sÀllan bara tonen C. UrsÀkta min okunnighet
Carle Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Precis, har du en lÄt i C-dur sÄ borde en kick i C passa. Man kan lÄta suben i kicken följa ackorden.
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2012 Precis, har du en lĂ„t i C-dur sĂ„ borde en kick i C passa. Man kan lĂ„ta suben i kicken följa ackorden. Okej dĂ„ börjar jag fĂ„ en bild pĂ„ det hela. Efter din beskrivning sĂ„ fick jag Ă€ven en blick pĂ„ vad jag ska söka efter pĂ„ internet för att fĂ„ en Ă€nnu större bild pĂ„ det. SĂ„ nu har jag nĂ„gonting att göra ikvĂ€ll đ Tack!
Miklo Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet Àr helt enkelt att lÀgga bassynth med hÄrd attack och EQa den sÄ att den smÀlter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips Àr att göra en sk. pitch glide pÄ den ocksÄ vÀldigt snabb, dÄ blir det fett! Om du kör logic och vill lÀra dig hur man gör dansmusik tror jag detta Àr ruskigt vÀl spenderad dryga hundralappen: Olav basoski Àr vÀldigt erfaren och han ska visa den tekniken: http://www.macprovideo.com/tutorial/logic9404
Modern Rockstar Postat 2 september 2012 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2012 Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet Ă€r helt enkelt att lĂ€gga bassynth med hĂ„rd attack och EQa den sĂ„ att den smĂ€lter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips Ă€r att göra en sk. pitch glide pĂ„ den ocksĂ„ vĂ€ldigt snabb, dĂ„ blir det fett! Om du kör logic och vill lĂ€ra dig hur man gör dansmusik tror jag detta Ă€r ruskigt vĂ€l spenderad dryga hundralappen: Olav basoski Ă€r vĂ€ldigt erfaren och han ska visa den tekniken: http://www.macprovid...orial/logic9404 LĂ€t nice! Ska testa runt lite och hoppas pĂ„ att det Ă€r lika lĂ€tt som det lĂ„ter đ Haha kul att du tog upp den videon, köpte den faktist för 2 dagar sedan.. sĂ„ den ska jag nöta! Tack för svar đ Ps - hör gĂ€rna av dig om du nĂ„gon gĂ„ng skulle hitta pĂ„ den dĂ€r videon!
LIIKET Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Nu har jag inte lÀst alla svar, sÄ ursÀkta om nÄgon redan sagt detta men... NÄgot som jag testat som fungerade bra nÀr kicken hade för lite sub var generera en lÄng sinusvÄg i rÀtt ton, lÀgga den över hela lÄten och lÄta kicken sidechaina en gate pÄ sinusvÄgens spÄr.
Piccazzo Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 I Logic kan du öppna en blank EXS 24 sampler. DÀr har du en sinuston som Àr stÀmd och du kan anvÀnda som subbas med kontroll över Attack,Release,Decay,Sustain.
van Caine Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Jag har aldrig hört nÄn som stÀmmer trummorna efter musikens tonart, alltid nÀr jag stÀmt trummor sÄ har det varit för att hÄlla konsekvens sinsemellan, och inget annat. Det hÀr Àr givetvis en smaksak, men sjÀlv lÄter jag aldrig bastrumman ha nÄn subbas (under 80) alls. Den sÀtter jag helt och hÄllet pÄ sjÀlva basen, be it bassynth eller basgitarr.
Miklo Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Jag har aldrig hört nÄn som stÀmmer trummorna efter musikens tonart, alltid nÀr jag stÀmt trummor sÄ har det varit för att hÄlla konsekvens sinsemellan, och inget annat. Det hÀr Àr givetvis en smaksak, men sjÀlv lÄter jag aldrig bastrumman ha nÄn subbas (under 80) alls. Den sÀtter jag helt och hÄllet pÄ sjÀlva basen, be it bassynth eller basgitarr. Det beror pÄ hur du vill att det ska lÄta, att lÄta kicken ha sub eller basgÄngen ha sub Àr 2 olika ljudbilder, man kan prova vad som lÄter bÀst i lÄten. Att lÄta kicken ha sub med lÄng release Àr ett knep för att fÄ en fattig basslinga att lÄta fetare, ett snabbt knep för att slippa lÀgga pÄ sub pÄ basgÄngen och sidechaina.
van Caine Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgÄng? Rent fysiskt sett, och dÄ snackar jag akustisk bastrumma, innehÄller den inte mycket lÄgbas i sig, det mesta hÄller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedÄt enstaka hertz. Okey, sÄ lÄgt anvÀnder man inte i vilket fall, men det Àr fullt möjligt. Visst blir det ett annat ljud att vÀnda pÄ förhÄllandet kick/bas, men att lÄta bastrumman ta över fundamentet ifrÄn basgÄngen tenderar göra hela ljudbilden nÄgot vekare och mycket enformigare. Ett instrument som skulle behöva extra bas-tillskott trots att det Àr menat att fungera som bas hade jag bytt ut direkt. SjÀlv brukar min JUNO-60 fÄ stÄ för den biten, och ibland min Ensoniq SQ-80. Fett ljud pÄ bÄda som gÄr hela vÀgen ner i kÀllaren.
Miklo Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Okej, men det Àr ett vÀl anvÀnt knep att lÀgga en sub pÄ kicken i ex. C som blöder ut mellan takterna och sedan köra en basgÄng med stabs i ex. G med ett basljud runt 2-300 hz som skulle lÄta klent annars men lÄter fett med en blödande sub under
Miklo Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 (redigerat) Grejen Àr att det Àr ju svÄrt att höra det om man lyssnar, det lÄter som att subben tillhör basgÄngen LÀttare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den lÄter fet och bra. http://soundcloud.com/getmoist/sets/mst003-say-what-ep-eddie/ Sen kollar vi pÄ stemsen: Kicken Àr fet (Kick1), men basgÄngen (Bass)kÀnns tunn, men tillsammans blir det bra. http://soundcloud.com/getmoist/sets/say-what-eddie-stephens-get/ Redigerat 3 september 2012 av Miklo
LIIKET Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 (redigerat) Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgÄng? Rent fysiskt sett, och dÄ snackar jag akustisk bastrumma, innehÄller den inte mycket lÄgbas i sig, det mesta hÄller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedÄt enstaka hertz. Okey, sÄ lÄgt anvÀnder man inte i vilket fall, men det Àr fullt möjligt. Visst blir det ett annat ljud att vÀnda pÄ förhÄllandet kick/bas, men att lÄta bastrumman ta över fundamentet ifrÄn basgÄngen tenderar göra hela ljudbilden nÄgot vekare och mycket enformigare. Okej. SlÀng upp en frekvensanalysator och hitta en kick frÄn en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slÀnga en highpass pÄ 30-50Hz kan jag gÄ med pÄ men att ta bort ALLT under 80... Redigerat 4 september 2012 av LIIKET
Miklo Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Jag undrar ocksÄ vad du anvÀnder för filter för att fÄ bort allt under 80, med det filter jag anvÀnder skulle jag lÀtt pÄverka upp till 100 hz och dÄ försvinner hela kaggen
van Caine Postat 4 september 2012 Postat 4 september 2012 Grejen Àr att det Àr ju svÄrt att höra det om man lyssnar, det lÄter som att subben tillhör basgÄngen LÀttare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den lÄter fet och bra. http://soundcloud.co...-what-ep-eddie/ Sen kollar vi pÄ stemsen: Kicken Àr fet (Kick1), men basgÄngen (Bass)kÀnns tunn, men tillsammans blir det bra. http://soundcloud.co...e-stephens-get/ Trevlig lÄt! Men bastrumman Àr ganska tunn. Det Àr basgÄngen som gÄr samtidigt som ger tyngd :-) Jag arbetade mycket sÄ nÀr jag började! Bastrumman i mitt gamla Yamaha DSR-2000 (föregÄngare till PSR vad jag vet) var inte jÀttebra, sÄ jag fyllde ut den med perfekt syncad basgÄng för att det skulle funka alls. Det blev senare nÄgot jag tog fasta pÄ i vilket fall!
van Caine Postat 4 september 2012 Postat 4 september 2012 (redigerat) Jag undrar ocksÄ vad du anvÀnder för filter för att fÄ bort allt under 80, med det filter jag anvÀnder skulle jag lÀtt pÄverka upp till 100 hz och dÄ försvinner hela kaggen Jag jobbar uteslutande med Waves LinEQ Lowband i basen. Ett av fÄ Waves-pluggar jag har. Letar dock efter nÄt bÀttre och mindre krÀvande. Man mÄste dock vara medveten om att det inte nödvÀndigtvis Àr dÀr filtret Àr instÀllt som effekten först blir hörbar om man inte har ett grymt brant Q-vÀrde. Redigerat 4 september 2012 av van Caine
van Caine Postat 4 september 2012 Postat 4 september 2012 Okej. SlÀng upp en frekvensanalysator och hitta en kick frÄn en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slÀnga en highpass pÄ 30-50Hz kan jag gÄ med pÄ men att ta bort ALLT under 80... Menar du frÄn en redan tryckt platta? Den kontamineras av basen. Dock spelar det ingen nÀrmare roll, jag skulle bara behöva ta en titt direkt pÄ rullbanden. Vilket jag gjort mÄnga gÄnger. Inom Old-School-techno och eurodance har dock bastrumman vÀldigt framtrÀdande roll. MisstÀnker att det berodde pÄ att sÄnt mest spelades in pÄ gamla digitala synthar dÀr basen inte var sÄ skojig, och att det sen suttit i. Trance Àr dock en stil dÀr bastrumman och synth-basen sitter i exakt samma omrÄde, vilket producenterna vet vÀldigt vÀl, sÄ de spelar aldrig samtidigt, basen gÄr i baktakt. Det Àr en del av Trance-soundet! :-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.