Bäckwinner Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Tonart / takt. Vad finns det för "regler" där? Håller på att läsa en bok om musikteori men tänkte höra här då den främst utgår från ett vanligt piano. Vad är det man ska jobba efter? I olika musikgenrer osv. Någon som har lust att förklara så även en rookie som mig förstår? =)
Umemagnus Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Hmmm... lite lurigt att veta vad du är ute efter, men; Tonart - Det "reglerar" vilka toner/tonintervall det är. Taktart - Reglerar hur många slag/pulser det är i en takt. tex; 4/4 innebär att det ryms värdet av 4 stycken 4-delar i en takt. 3/4, då ryms det 3 st 4-delar i en takt osv... Vet inte riktigt om det var det du frågade efter...
Bäckwinner Postat 1 september 2012 Trådstartare Postat 1 september 2012 Stort tack för era försök att förklara. =) Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag frågar efter, hehe. =) Men försöker en gång till då, väldigt förenklat. Om man ska göra musik, så behöver man ju veta vad tonart / takt är? Det är det mest grundläggande va? Varför? Och hur skiljer sig det mellan olika genrer? Ska alla instrument(sång?) gå i samma tonart / takt samtidigt? (ni hör ju hur rookie jag är, hehe) Kan man jämföra det med BPM på något sätt? House är ofta 126bpm va tex? Techno 145? Har det något med takt / tonart att göra?
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Tonart är det grundackord man utgår ifrån och tex om det går i dur eller moll. Givetvis finns det ett gäng tonarter och normalt sett så håller man sig inom samma för samma låt. För tonarter finns det regler och system för hur det funkar med de toner som ingår i varje. Det är bäst om alla håller sig till samma tonart annars låter det för jävligt. Till exempel så är C dur är en vanlig tonart och C dur skalan innehåller tonerna c d e f g a b c. Mellan låga c till nästa c i skalan är det en oktav det vill säga att skalan tar aldrig slut utan går oktav vis upp eller ner så långt människans hörsel tillåter. Man kan färga ackord vilket innebär att man lägger till eller ändrar vissa toner så dom låter lite annorlunda. Tror inte det finns regler för att en viss musikstill måste hålla sig till en viss tonart men däremot så kan vissa instrument av praktiska orsaker funka bäst i vissa tonarter. Taktart är kortfattat om grundpulsen räknas utifrån tex 4 eller 3 etc etc. Bpm är hur fort grundpulsen räknas. Det är bäst om alla håller sig till samma takt annars låter det för jävligt. Däremot kan man räkna på olika sätt för en del taktarter vilket man gör ibland av olika anledningar. Alla förhåller sig dock till samma grundpuls.
Zakyath Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 (redigerat) tonarter tycker jag du inte ska tänka särskilt mycket på. lär dig dur och mollskalan, de är de vanligaste "förråd" av toner som man använder sig av. Väljer du exempelvis Bm så får (alla) instrumenten endast spela tonerna i Bm-skalan, vilket är sju stycken. De kan dock spela olika toner från skalan samtidigt. Moll och dur ärr färgningarna, medan själva tonen man sätter innan (i mitt exempel ovan B )oftast beror på hur det är enklast att spela på instrumentet man använder, alternativt efter i vilken tonhöjd sångarens röst låter bäst. Taktarter kommer du inte heller behöva fundera särskilt mycket över. Du kommer troligtvis endast använda 4/4 (och kanske 3/4), iaf till en början. 4/4 innebär att du i varje takt räknar "ett, två, tre, fyr", innan nästa takt börjar. 3/4 är vanligare i exempelvis valser, där räknar man endast "ett, två, tre". Det som däremot kan intressera dig är trioler och betoning. Beroende på om betoning ligger på ettan och trean i takten, tvåan och fyran eller endast trean (för att nämna några av de vanligaste sätten) så kommer det ge låten helt olika känslor, även fast du spelar samma komp eller melodi i samma hastighet. Trioler fungerar som så att man spelar tre toner där det finns rum för två. Vill du ha för känn hur vanliga åttondelar fungerar kan du än igen räkna, men nu istället slänga in å mellan siffrorna. "En å två å tre å fyr å", så har du åttondelshastigheten för takten. Ska du spela triolerr så får det istället plats tre toner där du slänger in två, så om du vill spela trioler ska du, utan att ändra tidspannet mellan siffrorna, tänka "en å så två å så tre å så fyr å så" Redigerat 2 september 2012 av Zakyath
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.