Millen1981 Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 Här kommer allafall min variant av mix. Eller mix och mix kanske man inte ska kalla det för, men är man nybörjare så är man. Alltid kul att hålla på allafall. Alltid lär man sig nåt. Vet inte om det vart bättre eller sämre? http://soundcloud.com/millen1981/without-you
axion Postat 8 september 2012 Trådstartare Postat 8 september 2012 Det här med m/s stereo blev jag inte riktigt klok på. Googlade men hittade inte nåt vettigt. Kan någon förklara hur man gör detta?
BluesBoy Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 Det här med m/s stereo blev jag inte riktigt klok på. Googlade men hittade inte nåt vettigt. Kan någon förklara hur man gör detta? Här kan du kolla lite: //forum.studio.se/index.php/topic/89028-en-fraaga-om-ms-inspelning/
Demonproducenten Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 Mycket rum... 🙂 heheoch ganska lite sång om man säger så....
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 Sång finns bara som läck. Så det är nog i sin ordning.
Demonproducenten Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 Sång finns bara som läck. Så det är nog i sin ordning. ajdålär ju bli en skum effekt när man lägger på ny sång
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2012 Postat 8 september 2012 (redigerat) Dubb... 🙂 Eller en glad trummis som hummar med lite... Redigerat 8 september 2012 av drloop
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Hej. Alltså det här var bara en test när vi repade sist så vi kunde höra hur instrumenten lät in i datorn. Vi ska spela in idag men då kommer det inte sjungas alls när vi spelar, så de kommer inte bli nåt läck. Sång ska läggas på efter instrument är inspelade alltså. Ingen som har laddat ner spåren? Skulle vara roligt att veta vad fler tycker om rå materialet. Om det är dugligt för att få nåt så när proffessionellt, ljudmässigt 😉
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Det funkar. Vilket jag skrivit förut.
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Gött. Då kör vi på. Ska sätta ihop en m/s konfiguration också.
Millen1981 Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Jag har ju laddat ner spåren och gjort en modifikation på låten du kan ju lyssna här : http://soundcloud.com/millen1981/without-you Såg att farsan hade kommenterat också men men. Hojta till så tar jag bort låten bara, ville mest göra nåt kul med den för att se om det gick att få till bättre men vet inte om d blev så mycket bättre men men. Hade ju varit kul att få ta del av filerna ni ska spela in om ni nu ska spela så det inte blir läck. För nu läckte ju ljuden lite överallt. sången i trummorna och trummorn i basen osv men men den här gången blir det nog bättre.
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 (redigerat) Ställde upp reglarna lite snabbt och med lite hjälp av EQ och kompressor blev det snabbt rätt hyggligt. Använde inte rumsmicken. Blir en bra känsla av rum ändå, läcker in via överhänget. http://soundcloud.com/dabene/bb-test Redigerat 9 september 2012 av drloop
Millen1981 Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Bra där drloop, låter ju mycket bra det där. Som sagt hade det ju varit kul med en bättre inspelning utan läck men det kanske kommer får vi hoppas. Går det att på nåt bra sätt spela in ett instrument i taget eller mister man själva live känslan totalt då alla inte lirar tillsammans. Fan va jag älskar sånt här, så kul att hålla på och pilla med ljud.
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Man får åka med läcket inte emot det 🙂
Millen1981 Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 ja la ju typ dit extra rum på varje enskild kanal typ så därför blev ju min version lite överdriven kanske och inte så nära originalet, men kul är det att hålla på och fixa och trixa. Man lär sig alltid nåt. Nu väntar man ju bara på nya filer utan läck.
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Tackar för att ni ta er tid med att hjälpa och ge era synpunkter och mixar. Läcket kommer vara kvar. Allt spelas in samtidigt i samma rum. Det som inte kommer läggas samtidigt är sång samt gitarrsolo. Ska lyssna på dom nya mixarna
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Det var mer min smak som drloop laddade upp. Intressant att höra hur olika det kan bli.
Millen1981 Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 A du får dela med dig av dom nya filerna sen också bara hoppas jag. 🙂 :) 🙂 :) 🙂
Guitar Nilsson Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Ni kan nog skippa rumsmicken, det blir rum så det räcker. Den kanske skulle låta bra ca 1,5 meter framför baskaggen? Ofta får man med mer rum än man tror, fast man mickat ganska nära....
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Vad tror ni om en m/s mickning då?
Guitar Nilsson Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Vad tror ni om en m/s mickning då? Jag tycker det blir ett märkligt ljud, svårt att få ihop den rums-sterobilden sen med den stereobild man pannar till med närmickarna. Jag har fått till det halvhyfsat på en ensam ak gitarr, men aldrig på fler instrument tillsammans. Beror säkert på att jag inte vet hur man gör... Du har alltså en Figure-8 mick? Plus en vanlig cardioid? Det går ju åt två mickar, och tre inspelningskanaler...
MrBluesman Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 (redigerat) Vad tror ni om en m/s mickning då? Jag tror alltid på M/S 🙂 Redigerat 9 september 2012 av MrBluesman
Guitar Nilsson Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Jag tror alltid på M/S 🙂 Men om man vill panna elgitarr o elpiano typ kl tre o nio, hur funkar det när de i rumsmickens m/s stereo låter i bägge kanalerna?
axion Postat 9 september 2012 Trådstartare Postat 9 september 2012 Som jag förstod de så spelar man in på 2 kanaler. Sen tar man 8 micken och lägger på 2 spår sen panorerar dom två.?
MrBluesman Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Som jag förstod de så spelar man in på 2 kanaler. Sen tar man 8 micken och lägger på 2 spår sen panorerar dom två.? Du måste fasvända det ena 8-spåret också! Det är det som gör't liksom.
MrBluesman Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Men om man vill panna elgitarr o elpiano typ kl tre o nio, hur funkar det när de i rumsmickens m/s stereo låter i bägge kanalerna? Vet inte om jag riktigt förstår frågan, men... bäst blir väl att panorera ut närmikningarna likadant som de är inspelade, eller omvänt; ställa ut instrumenten likadant som man vill ha dem i slutmixen.
Millen1981 Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 En till lite mer neutral mix av låten : http://soundcloud.com/millen1981/without-you-ver-2 Inte massa rum denna gång, tog även bort rumsmickspåret helt och hållet samt ett av bas spåren.
BluesBoy Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Du har alltså en Figure-8 mick? Plus en vanlig cardioid? Det går ju åt två mickar, och tre inspelningskanaler... Du spelar bara in på 2 kanaler, men det går åt 3 kanaler totalt.Figur 8:an gör du en kopia på som fasvänds.
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Ni kan nog skippa rumsmicken, det blir rum så det räcker. Den kanske skulle låta bra ca 1,5 meter framför baskaggen? Ofta får man med mer rum än man tror, fast man mickat ganska nära.... Tror ni kan skippa rumsmicken, kanske sätta den så den plockar pukorna istället.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.