Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har stora problem med mitt PreSonus Firestudio Mobile. När jag kopplat in det så börjar det brusa förfärligt och det tar upp nästan en fjärdedel av mitt headroom och sedan efter ett tag börjar det spraka och knastra så mätarna når till toppen och allt går in i inspelningarna.

Om jag kopplar ur det igen och sedan kopplar in det så funkar det i någon minut innan bruset kommer och sedan någon minut till så kommer knastret. Ju fler gånger detta görs, desto snabbare börjar eländet.

Jag har haft kortet sedan Augusti förra året och jag har inte använt det så mycket, då jag har tillgång till en studio, och när jag spelat in och mixat hemma har jag oftast använt MIDI-klav och datorns egna ljudkort.

Tidigt detta år så upptäckte jag första gången detta beteende med brus och skrap. Jag upptäckte efter lite efterforskning att jag aldrig hade haft universal control installerat och installerade senaste versionen, hemladdad från PreSonus supportsida. Då funkade det utmärkt i någon månad, sedan började det strula igen. Installerade om universal control och det funkade några månader.

Nu är det tillbaka åter igen och nu värre än någonsin. Nu sprakar det oftast direkt jag kopplar in det, och efter ett tag så slutar det oväsnas helt, men då funkar antingen inget ljud eller bara output-ljudet. Detta fixar jag dock till om jag haft ljudkortet utdraget i någon timma, men tre minuter efter är det samma visa. Jag har provat att installera om universal control till både näst nyaste och nyaste versionen och kört helt utan (som jag gjorde första halvåret, utan problem) men inget hjälper. Jag har provat att ändra buffer size i mitt inspelningsprogram (knastret finns inte bara i programmet utan hela tiden ljudkortet är inkopplat) och olika safe modes i universal control, utan framgång.

Har kontrollerat kablar och mikar och dator.

För mig låter det som något fel med samspelet mellan dator och ljudkort, men hur fixar jag det?

Använder:

PreSonus Firestudio Mobile

Apple Macbook Pro 13" 2.3 GHz Intel Core i5 4 GB DDR3

Mac OS X 10.6.7

Pro Tools 9.0.2 (även fast spraket finns utanför programmet)

Universal Control 1.64 (i skrivande stund)

Nu i efterhand så undrar jag om jag fått ett måndagsexemplar som aldrig funkat riktigt, men jag märkte det inte förrän efter ett halvår då jag knappt använder det.

Oerhört tacksam för snabba svar då jag måste bli klar med en inspelning imorgon, och detta hindrar mitt workflow. Har hunnit sju takter på två dagar. Också ber jag om ursäkt om jag förklarat mitt problem vimsigt och otydligt. Jag är så stressad och förbannad att jag inte kan tänka klart.

Annons
Postat

En liten uppdatering:

Kollade noggrannare på presonus sida vilken version av universal control jag ska ha och jag hade missat en version som var kompatibel med min version av OS X. när det var installerat så funkade kortet några minuter, sedan var det samma visa igen.

Det är 6 pins firewire bakom kortet och i manualen står att om det är en 6 pins in i datorn så ska det få tillräckligt med ström, om man inte länkar vidare andra firewire-enheter. Men med en 4 pins i datorn så räcker det inte och man får använda den medföljande strömkabeln till vägguttag. Nu har jag 9 pins i datorn så jag har aldrig tänkt det som ett problem, men jag kopplade in strömkabeln ändå och det funkade ett par minuter innan allt gick åt skogen.

Konstigt är också att när det börjar spraka så går alla inputs i taket på universal control och ibland de utångar jag använder, men inte alltid. Känns ju inte som att firewirekabeln börjar skapa skrap i alla ingångar även de som inte ens har något inkopplat. Dessutom om jag rycker ut firewirekabeln och har i strömkabeln så stänger kortet inte av sig, men jag kan ändå se på mätarna på själva hårdvaran att det sprakar fortfarande, även om jag inte kan höra något. Så det kan ju inte vara kabeln.

Seriöst, har ingen någon aning om vad jag kan prova?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.