Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, jag har en gibson les paul studio som jag skulle vilja byta mickarna på.

Jag vill ha ett tungt 70-tals sound, typ Wolfmother och Led zeppelin. ABSOLUT inte metal 🙂

Finns ju miljoner mickar där ute och jag känner mig helt lost.

Har ni några tips? Förstärkaren jag använder är en Blackstar ht-50 om det kan hjälpa.

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Seymour Duncan JB är riktigt bra. Annars finns det diverse nya versioner av Gibsons gamla PAF-mickar som är riktigt sköna.

Postat

Kolla upp vad din favorit gitarrist från den tiden hade för mickar på sin gitarr. Sen spelar alltid val av pedaler och förstärkare in på ljudbildens helhet.

Postat

Ok, Andrew Stockdale i Wolfmother har en SG från 73, Skall jag ta reda på vad det är för mickar i den och prova dessa? Någon som vet vad det är för mickar i en sådan?

Postat

Mycket av soundet i en sådan gura ligger i mahognyträet, det ger en viss karakteristisk nasal ton, lite komprimerad i midden. Eftersom du redan har en mahognygura tar det dig en bit på vägen. Förutom det kommer du bara att komma marginellt närmare även med exakt samma mickar. Bättre då att kolla på stärkaren, se om du kan kolla upp hur han skruvade till den etc.

Det är enligt min erfarenhet lite att kasta bort sin tid att in i detalj försöka kopiera någons sound genom att skaffa exakt samma prylar denna använde. Mer än man tror sitter i händerna. Gällande mickarna är det omöjligt att svara på vad han använde. Han kan mycket väl ha bytt ut de som satt i från början.

Postat

Well, there you go.

Försök således att gå på dina öron istället för listan på prylar. Annars blir det som du ser både dyrt och krångligt.

Postat

Tack för alla svar! Hur ska jag ställa in stärkaren? Eq:n? Kör jag på den cleana kanalen och höjer volymen tycker jag att jag får till ganska härligt crunchljud men inte riktigt där jag vill ha det.

Jag har även en Fulltone ocd som jag tror man kan få till ganska härligt ljud med men om man redan har dist på stärkaren så blir det ju något in i helvete när man trycker på den. hmmm.

Jag får väl sitta å ratta fram och tillbaka ikväll å se om jag får till något.

Men mickar behöver jag för som det är nu har jag en p90 i halsläget och en humbucker från en Made in Korea Deangitarr i 1000 kronors klassen.

Kanske en sådan här? http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=59_120_121&products_id=2342

Läser man beskrivningen verkar den ju låta ungefär som jag vill, men vad ska jag då ha i halsläget?

Postat

Jag skulle inte se efter märkesmikar till att börja med. Finns såpass mycket bra billiga mikar idag att man kan ifrågasätta om det är värt det. Själv har jag mycket goda erfarenheter av Tonerider, så deras Alnico II Classics skulle säkert kunna vara något.

Vidare ska det vara sagt att det krävs en bra förstärkare (och högtalare) för att få humbuckers att komma till sin fulla rätt. Det är antagligen där du borde börja egentligen. Vad har du för förstärkare idag? Jag kämpade länge med att min Gibson försvann direkt när det kom in fler gitarrer i mixen så jag köpte en Telecaster för att hjälpa det, vilken blev min huvudgitarr i tre-fyra år. Men sedan jag köpte upp mig förstärkarmässigt så har jag knappt rört telen. Mikarna sätter egentligen bara en liten pre-EQ in i förstärkaren, varpå förstärkaren formar den största delen av ljudet vilket sen förädlas (eller försämras) av vad det sitter för högtalarelement i den.

Vad är det för P90 du har i halsläge idag? När jag byggde en egen skitgitarr så satte jag in GFS Mean 90 efter många rekommendationer. Trots att gitarren helt byggdes av skitdelar och spelkänslan är rätt usel så måste jag nog erkänna att det ändå låter bättre om den än om min Gibson.

Postat

jag spelar på en Blackstar HT-50 genom en Laney 4x12 http://www.thomann.de/se/laney_lv412a.htm

Det var två p90 från början så det är väl gibsons egna men jag tyckte det var mer ös i polarens SG så jag satte in en humbucker från en Deangitarr, det blev ösigare men den låter lite väl metal tycker jag.

Jag vill ha ett ljud liknande detta

Introt är ju förjävla gött =) Är det en Fuzz-pedal han använder? Några bra modeller?

Postat

Förstärkaren är det ju inget fel på, gillar verkligen mångsidigheten hos HT-serien. Dock känner jag inte till Celestion Rocket, elementen som sitter i din låda. Jag skulle nog faktiskt sätta tillbaka originalmiken om jag vore du, med reservation för att jag inte hört hur den låter. Speciellt i och med att du säger att du inte ska spela metal. Testade min P90-gitarr alldeles efter att jag skrev det förra inlägget, och det slog mig vilken klarhet den inbringar jämfört med min Gibson (den lät verkligen bättre på allt utom metal 😕)

Jo, nog är det en fuzz allt. Det finns egentligen inte så många olika grundfuzzsound, däremot en massa boutiquevarianter där det går att blanda friskt. Zvex Fuzz Factory är en grym fuzz om man gillar mångsidighet, annars är Big Muff Pi en klassiker. Min personliga favorit är Coloursounds Tonebender, gillar man att löda finns en byggsats här.

Sedan ska det vara sagt att när man spelar med fuzz så tar pedalen över ljudet totalt, såpass att det knappt spelar någon roll var det är för gitarr man spelar på.

Postat

Jag har haft några olika Gibson LP's och skulle bara vilja inflika att de låter inte likadant som en SG, det är faktiskt stor skillnad på ljudet från gitarrmodell till gitarrmodell. Min granne har en Gibson SG, som jag fick låna ett par veckor när han åkte iväg och tja... det var en härlig gura, kan jag väl bara säga. Men den varken lät eller kändes som en Les Paul. Kan inte säga exakt vad du skulle byta till för mickar men som någon sa så har Seymour Duncan en del mic's som låter jäkligt fint. I min ESP Phoenix II sitter det SD JB / '59-mickar och de är riktigt bra till rock/hård rock.

Postat

Ok, jag testar att sätta i den gamla miken. Jag tror min smak för gitarrsound har ändrats sen jag satte in humbuckern.

Funderar på att köpa en ny låda. Iaf testa en ny. Rekomendationer? =) Orange lådor har jag hört ska vara mkt bra och särskillt till ljudet jag sträva efter, dock kostar dom på tok för mkt, det vore väl om man hittade någon begagnad.

Hur är Blackstar lådorna tro?

Vilka element är att föredra?

Big Muff är ju billig så den får jag nog införskaffa. Fuzz är ju svinhärligt!

Jag gillar både Sg'n och Lp'n men jag gillar nog det skitiga soundet i Sg'n bättre.

Tusen tack för alla svar, trevligt med så mkt kunniga människor på ett ställe =)

Postat (redigerat)

Jag har haft några olika Gibson LP's och skulle bara vilja inflika att de låter inte likadant som en SG, det är faktiskt stor skillnad på ljudet från gitarrmodell till gitarrmodell.

Absolut. Men de är betydligt närmare varandra i karaktär än exempelvis en strata och en LP. Bortsett från de uppenbara skillnaderna i mickar osv, givetvis.

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
Postat

[...]annars är Big Muff Pi en klassiker.

Plus ett på det tipset, jag skulle också rekommendera att du testar en sådan.

Postat

Vilka element är att föredra?

Celestions Vintage 30's har fint bett men en midpuckel som kan vara lite svår att tämja. Som alternativ till dem kan jag varmt rekommendera Warehouse Veteran 30s, som är en variant av Vintage 30, fast med lite mindre prominent emfas på mellanregistret. Annars är klassiska Greenbacks ofta ett bra alternativ. Det är, precis som det andra, en del av en större ekvation i din signalkedja, så olika element funkar olika bra till olika stärkare osv.

Postat

Celestions Vintage 30's har fint bett men en midpuckel som kan vara lite svår att tämja. Som alternativ till dem kan jag varmt rekommendera Warehouse Veteran 30s, som är en variant av Vintage 30, fast med lite mindre prominent emfas på mellanregistret.

Plussar tillbaka. I min 2x12 kör jag en WGS Veteran 30 för tajthet och bett, sedan en ET-65:a för rockmorret. Live och vid rep låter det stort och mäktigt, vid inspelning brukar jag mika enbart ET-65:an. Tycker att mina inspelade gitarrljud låter "som på skiva."

För TS skull så tror jag inte att enbart V30 är något att gå på då metal är uteslutet. Dock verkar vi dela ljudideal i mångt och mycket, så den kombination jag kör skulle nog funka. Annars skulle jag gissa att WGS Reaper skulle kunna vara ett alternativ för en mer modern touch (som blir enklare att fånga i och med att man bara kör ett element.) Green Beret, deras version på Greenbacks är kanon om man vill köra en riktigt klassisk setup. Vaughn på WGS har en bra youtubekanal där man kan få ett hum om hur deras element låter. http://www.youtube.com/user/vskow

Här är annars en bra video som visar på vilken betydelse just högtalarelementen faktiskt har för ens gitarrljud:

Angående att köpa nytt så skulle jag snarare sikta på att byta elementen i den redan befintliga lådan. Ingen poäng i att köpa mer än man behöver.

En varning utfärdas dock, när man väl skaffat sig bra högtalarelement så är det väldigt jobbigt att bli tvungen att spela genom tex originalelementen i en Peaveykombo.

Postat

Oj jävlar, vilken skillnad det var på elementen! Vintage 30 lät skönast tycker jag faktist.

Var är bäst att köpa sådana? Thomann?

Postat

Jag tror stenhårt på att du ska sätta tillbaka orginal P90 micken. På Zeppelin-tiden var det mest såna, eller PAF humbucker de körde på. Polarn är Gibsonfanatiker och har alltid ett gäng såna, typ tio olika. Men de han väljer att spela på brukar alltid bli nån med antingen P90 eller PAF, den har mindre outpot än de modernare burstbuckrarna mfl. Sitter man o byter mellan de olika Gibson han har blir det så övertydligt att attacken o dynamiken minskar rejält med de mickar som har mer lindning/högre outpot. De modernare har, har tvärt emot vad man kan tro sämre tryck än PAF o P90.

Det går att laborera en hel del med rattarna på gitarren oxå, tex köra brytaren i mittläget, full ton på halsmicken men minska tonen på stallmicken lite. Eller mittläge, full ton på bägge, full vol på stallmicken, men minska den på halsmicken.

Fuzz, då borde du testa en MXR Classic 108 fuzz. Den är inte så diskantfattig o murrig som de flesta är. Efter breaket i detta ljudprov har jag en sån påkopplad när jag "fån-spelar", jag rattar på den samtidigt, så den är på även när det inte brötar så förbannat. Den är byggd som de bästa var gjorde förr. Jag har haft Big Muff med flera, den här spöar skiten ur dem tycker jag. Den har en extra knapp som ger ett lyft i diskanten, slår man av den låter den som typ Big Muff, mkt tråkigare och mindre användbart.

Postat

Oj jävlar, vilken skillnad det var på elementen! Vintage 30 lät skönast tycker jag faktist.

Var är bäst att köpa sådana? Thomann?

Kan hittas begagnade för en rimlig penning, dock kan de vara ganska slitna. Annars skulle jag rekommendera att du knatar ner till närmaste musikaffär och frågar om de har det antal du söker till ett bra pris. Om inte kan du gott beställa.

Postat

Jag såg att lådan på videon inte var sluten, det är min. Är det någon ljudskillnad på öppen/sluten låda?

Ja. Beroende på typ av portning har det olika effekt, men det har definitivt betydelse. Själv har jag förälskat mig i min frontportade Custom Audio Amplifiers 2x12. Luftig, men tight, om det nu låter vettigt 🙂

Postat

Absolut. Men de är betydligt närmare varandra i karaktär än exempelvis en strata och en LP. Bortsett från de uppenbara skillnaderna i mickar osv, givetvis.

EDIT: Förtydligande.

Visst är det så! Jag har aldrig spelat på en SG förut men kan ju säga att det var en angenäm upplevelse. En sådan står nu på listan över gitarrmodeller som ska in i samlingen förr eller senare... 🙂

Postat

Visst är det så! Jag har aldrig spelat på en SG förut men kan ju säga att det var en angenäm upplevelse. En sådan står nu på listan över gitarrmodeller som ska in i samlingen förr eller senare... 🙂

ja, de är så sjukt sköna. De har någon väldigt speciell typ av "honk", en "ljudmassa" som distar så otroligt skönt i många stärkare. Jag har kollat på SG och Yamahas SG (den heter ju faktiskt så den också), och upptäckt att de är ganska lika i tonen. Jag lurar således på en sån. Men det är ju tusen andra prylar som står i inköpskön och stampar, som alltid... 😑

Postat

När vi nu är inne på SG-snack.. Har jag bara haft otur med de ex jag testat eller är halsen sådär jobbigt platt på alla? Mina händer gillar LP-fetma. Men som stort Sabbathfan så måste jag ju skaffa en förr eller senare.

Angående Nilssons fuzzande: Lät grymt tungt i ditt ljudexempel, alldeles lagomt mycket rundgång! Det finns en Big Muff som heter Wicker Muff, den har en liknande funktion med switch för att koppla på mer diskant. Det var det största problemet jag hade när jag spelade live, att lägga fuzz på en redan distad kanal utan att tappa volym i och med den stackade kompressionen som infinner sig (vilket blir mest tydligt i diskanten.) När jag istället körde fuzzen genom en något boostad kanal i Boss Line Selector (en hi-tech A/B-box, typ) så tyckte jag dock inte att det var några problem att tappa diskant. Det var snarare bara effektfullt med ett byte av ljudbild. Från garagecrunch till

i ett stamp 😎 Men alla har vi olika preferenser.

HALMIS: Gillar du V30 och ändå vill köpa en ny låda så kan du köpa den här för en himla rimlig peng. Öppna upp, se över lödningarna och skruva åt de lösa skruvarna så har du en kanonlåda för pengarna!

Postat

Normalt kopplar jag mxr fuzzen först sen en Hotcake dist, den

är oxå en superpedal från 70- talet, den bästa distpedal jag hört. Stompar jag på bägge två då jäklar! Jag ska lägga ut ett prov ljuden jag får fram ur mina gitarrgrejer bara jag orkar.

Postat

Nu har jag satt i p90'n igen och det låter faktist bättre, särskillt det cleana ljudet är låter otroligt bra. Tråkigt är att dom brummar så in i helvete.

Tänkte köpa mig en Benton 412a med v30 i och en big muff så låter det nog kanon sen =)

Postat

Hej igen.. Stallmiken låter mycket mindre än halsmiken.. Kan det ha blivit när jag lödde tillbaka den? Eller kan den vara trasig?

• 3 veckor senare...
Postat

skruva upp stallmicken närmre mot strängarna. oftast låter halsmicken mer då den ligger närmre där strängen faktiskt vibrerar. om du inte kan höja stallmicken så sänk halsmicken lite mer mot kroppen. du får mer och mindre output den vägen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.