Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Spela in med Latency ??? det funkar ju inte ! hur fan har industrin tänkt här ? är det bara att gilla läget ?

spelar du Tico Tico i 130 Bpm så hinner ju inte datorn med det funkar ju för fan inte med tajmingen känsla Groovet. och då snackar jag inte mycket Delay ...minimalt med Latency.

Finns det ingen som som kan förklara hur detta är tänkt.

och kom inte med samma råd som dom flesta kommer med ..Asio/buffer inställn.. o.s.v.os.v.

Utrustning

Mobile frost audio frame

line 6 pod

FL Studio

Annons
Postat

Det är bara att gilla läget - men det beror lite på... 😉

Det är viktigt att drivrutinerna i datorn är optimerade, så se till att installera de nyaste drivrutinerna för allting (det hänger nämligen inte bara på ljudkortet). Kolla om datorn har förutsättningar för att funka ok med DCP Latency Checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml .

Det enda du kan göra om datorn inte orkar med att köra så låg latency som du vill köra, är i princip att skaffa en kraftigare dator - men du kan också få ett par små tips om hur man kan göra för att slippa latency, om du läser min lilla Wiki-artikel om det här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency .

Postat

Är du säker på att det inte är podden som är boven i dramat?

(Jag har själv upplevt störande latency med min Pod XT, beroende på instälningar.)

Postat (redigerat)

Jo visst Podden kan vara boven i dramat , jag är bered på att lägga 10000 på ett ljudkort om jag visste att problemet försvann men har bara känslan att problemet kvarstår...

Börjar nästa tro att det finns en förlorad generation som aldrig fått uppleva känslan med att spela in utan Latency.

Våga pröva jag lovar en Aha upplevelse.

Redigerat av Kul att få va med
Postat (redigerat)

Förklara för mig hur en Pro studio spelar in ? är det lagg i datorerna

på firman då också ? .. uh but we fix in the Mix .

jag menar alla dessa Inspelande Musiker kan det faktiskt vara så sorgligt att de spelar in med Latency .. eller T.o.m. att de har blivit vana med det och tror att det ska vara så.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör med 64 samples buffer. Nu funkar det som en gammal studio med lyssningen vid tracking.

Att tänka på är att har man pluggar som ger lång latency på kanalen eller på en buss eller på masterregeln när man spelar in så blir det latency.

Latency är oacceptabelt vid tracking. Så nej man gillar onte läget utan får fixa problemet.

Postat

En stor studio kör inte med mjukvarulyssning. Visst kan de ha hög latency i datorerna men det stör inte musikerna eftersom de inte lyssnar genom datorn när de spelar Tico Tico.
Postat (redigerat)

Jag kör helt utan latency tack vare att jag fixar medhörningen i ljudkortets egen inbyggda mixer. Ja - egentligen är det ju inte HELT latencyfritt, utan det går åt ett par klockcykler vid AD-DA-omvandlingarna - men det är i alla fall inget som märks över huvud taget. 🙂

När man kör med mjukvarusyntar går det däremot inte att komma ifrån latencyn, utan om det blir för mycket latency, så får man i så fall använda syntens eget ljud medan man spelar in, för att sedan byta till mjukvaruinstrumentet när man jobbar vidare, som jag beskrev i Wiki-artikeln som jag länkade till.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Ok Har Addictive drums ,Trilian, T-racks, Amplitube, som pluggar men det kanske är för mycket för min ny inköpta Frost.. visst pluggarna tycks flyta på rätt så duktigt utan en massa knaster men när jag spelar in det är då ljudet från datorn laggar (mycket kort) fr. guran lyssnat.

och så ska det då vara tydligen enligt alla rön om jag har förstått det rätt.

Postat

Latency är en av de största orsakerna varför jag tvärvägrar köra med mjukvarusynthar. Inspelnings- och mix-mässigt är dock mitt system fullständigt latency-fritt. Jag kör Nuendo genom andra generationens Lynx-omvandlare på en burk baserad på en av de sista varianterna av vanlig Intel Core2Duo.

pme (oregistrerad)
Postat

Latency är en av de största orsakerna varför jag tvärvägrar köra med mjukvarusynthar. Inspelnings- och mix-mässigt är dock mitt system fullständigt latency-fritt. Jag kör Nuendo genom andra generationens Lynx-omvandlare på en burk baserad på en av de sista varianterna av vanlig Intel Core2Duo.

Har du några digitala syntar så har de också inbyggd latens.
Postat

Jag förstår din frustration, det suger en hel del att lira med mjukvarupluggar. Både latency och dynamik får sig rätt rejäl med stryk och då talar jag enbart om att spela gitarr genom en plugg.

PodXT (vet inte om det är den du har) har ju en del latency i sig, jag kommer ihåg att jag alltid tyckte att deras Hiwatt-emulering laggade lite grann i jämförelse med dem andra, vilket var synd då det var en av dem ljudmässiga favoriterna.

Det går att få ner latencyn en del genom att spela in med högre samplingsfrekvens, dem gånger jag spelar med mjukvarupluggar brukar jag köra med 88,2 kHz för att sen konvertera om det till 44,1 kHz.

Postat

Med Lynx-kort slipper man oroa sig för latency

Postat
Jag kör helt utan latency tack vare att jag fixar medhörningen i ljudkortets egen inbyggda mixer. Ja - egentligen är det ju inte HELT latencyfritt, utan det går åt ett par klockcykler vid AD-DA-omvandlingarna - men det är i alla fall inget som märks över huvud taget. 🙂
Precis som en digitalmixer, några ms förskjutning vid A/D och D/A, och det står folk ut med.
Postat

Har du några digitala syntar så har de också inbyggd latens.

Nja, inte väldigt märkbart, och framför allt inte som faktiskt stör. Att datorer har sån helvetisk latency trots att processorkraften smiskar rumpa fullständigt på speciellt gamla digitala synthar är framför allt för att datorerna måste hålla reda på så mycket mer, och multitasking kräver sitt, medans syntharnas processorer ofta enbart håller reda på en enda sak och saknar operativsystem.

Även Atari och Amiga har mycket föredömlig latency när jag använder dem som samplers (ingen av dem bootar med operativsystem om man inte vill), och för att kunna mäta upp latencyn på min ombyggda Commodore 64 var jag tvungen att gå ner på sample-nivå.

Mätte upp det genom att micka upp tangentbordet med en Sennheiser 416 (bra på transienter och saknar helt TMD), som gick in på en kanal i ett Lynx-kort på 192KHz, och lajnade in 64:an direkt i en annan kanal som jag stereokopplade mot den första. Sen var det bara att spela hårt som fan så att transienterna gick att läsa av tydligt mot direktsignalen, en omodulerad sågtandsvåg. Sågtand just för att verkligen kunna se exakt var den börjar & slutar tydligt, vilket kan maskeras av både fyrkant och sinus.

Inte helt underligt though, även om den är på strax under en megahertz så är ljudchippet hybrid-analogt.

Min Evolution EVS-1 (additiv/modulations-synthes-racksynth) är den enda av alla mina synthar som kan kännas lite seg, även om det fortfarande verkligen inte stör.

pme (oregistrerad)
Postat

Nja, inte väldigt märkbart, och framför allt inte som faktiskt stör. Att datorer har sån helvetisk latency trots att processorkraften smiskar rumpa fullständigt på speciellt gamla digitala synthar är framför allt för att datorerna måste hålla reda på så mycket mer, och multitasking kräver sitt, medans syntharnas processorer ofta enbart håller reda på en enda sak och saknar operativsystem.

Direkt midi har en latency på 960 us. Min mac klarar audio-out-put som bäst på 1500 us. Kör man midi via usb som jag gör så är midi usb latensen större än audio latensen. Visst. datorn orkar iinte speciellt många vst:er. Men det är också väldigt många moduler som svarar segt på midi events.
Postat

Direkt midi har en latency på 960 us. Min mac klarar audio-out-put som bäst på 1500 us. Kör man midi via usb som jag gör så är midi usb latensen större än audio latensen. Visst. datorn orkar iinte speciellt många vst:er. Men det är också väldigt många moduler som svarar segt på midi events.

True true, men latency på under 1 millisekund tycker jag är fullt acceptabelt :-)

Just det där med att USB och Firewire är slött är tyvärr ett problem jag är medveten om ,så jag kör så långt som möjligt enbart med PCI-kort. Visserligen är Lynx interface Aurora externt, men genom AES/EBU kan man fortfarande hålla all fördröjning till ett minimum och kompensera resten direkt i sin DAW.

Förstår dock inte riktigt vad ditt svar har med mitt att göra? Med ett teckenbaserat operativsystem kan man få ner latency till snudd på vad en digital synth klarar, men med ett objektsbaserat operativ har processorna väldigt mycket som måste behandlas varje cykel.

Minns att Rebirth RB338 imponerade på mig, men iom att det är så förutsägbart så har jag en känsla av att det var mycket Propellerhead kunde hålla borta från signalvägen för att hålla det snabbt. Plus att det ju per facto inte var särskilt realtid redan från början, filter och effekter undantaget ;-)

Postat

jag menar alla dessa Inspelande Musiker kan det faktiskt vara så sorgligt att de spelar in med Latency .. eller T.o.m. att de har blivit vana med det och tror att det ska vara så.

Inte för att jag driver någon "pro" studio men det sker en hel del inspelningar där.

Jag kör faktiskt lyssningen via interfacen som är kopplade till en hörlursförstärkare.

Det sker utan att man får en hörbar latency vid tracking. Och då pratar vi ändå om 32+ spårsproduktioner.

Men om du vill få bort latency helt kanske du ska sats på något pci-baserat där processing sker på korten istället för i datorn? Jag vet alldeles för lite om sånt där för att ge några konkreta tips men mitt protools fungerar ypperligt och är superstabilt. Kanske värt att ta en titt på?

Jag är iallafall grymt nöjd och ingen musiker har hitills klagat på att det laggar eller är fördröjning 🙂

Postat

har ingen hörbar latency när jag spelar in på mitt billiga ljudkort, min bärbara dator är ingen supermaskin heller. Har aldrig ställt in något utan installerade kortet och drog igång cubase 6 elements, fattar inte varför det blir problem med latency! är jag för dum eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.