Jump to content
Annons

Hur lär man sig använda en kompressor - egentligen?


Lillwill

Recommended Posts

Jo, resultatet blir ju att effekten hålls kvar längre, även om den dalar ut samtidigt. Låter som du jämför med ADSR på synthar, och det här har ju inte mycket gemensamt. Om du inte hittat nån variant jag inte sett förr så är decay och release samma sak. Vissa har hold, vilket blir en form av sustain av effekten åsså, men själv tycker jag den är lite jobbig på en compressor :-)

Fast jäkligt nice att styra kaggens delar av Boominess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen piedestal, en compressor/gate/limiter/expander är bara ljudvärldens motsvarighet till fjärrkontroller till TV:n; dom är alldagliga men man slipper gå en längre väg än nödvändigt för att göra sig av med något oönskat.

Även om man kan använda en spår-mejsel för att skruva ur en stjärn-skruv och vice verca, eller en hammare för att så i skruven istället, så är det bättre att använda verktyg som är lämpade för uppgiften. Samma sak med processorer.

Det var inte riktat mot dig direkt, jag menar att många nybörjare verkar tro att en kompressor är nåt väldigt avancerat som kan göra spännande och oförklarliga saker bara man lär sig kontrollera dom. Därför sa jag att han borde börja med en limiter och en expander för att lära sig ytterligheterna och sen när han känner att effekten är för stor kan han använda en kompressor. När vi provar effekter så brukar vi ju dra upp wet till max för att höra hur det påverkar och sedan justera ner, man drar ju inte upp ett par procent och sitter i timmar och försöker höra skillnaden.

En expander komprimerar under thresholden, den ökar inte volymen över threshold förresten

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts förrut så dra på rejält med ratio och threshold så du hör vad som händer. Sen när du är nöjd med trycket/pumpet/känslan vad du vill, så dra tillbaka på thresh och ratio till du knappt hör skillnaden längre. Komprimera i flera steg comp-eq-comp-eq blir ofta bättre än att dra på som fan med en kompressor. En annan bra grej som man inte ofta tänker på är att vissa kompressorer (logics tex) oxå har dry/wet reglage så man kan blanda den rena och den komprimerade signalen. Kan vara bra till vissa saker. Kanske lite OT men whatever.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte riktat mot dig direkt, jag menar att många nybörjare verkar tro att en kompressor är nåt väldigt avancerat som kan göra spännande och oförklarliga saker bara man lär sig kontrollera dom. Därför sa jag att han borde börja med en limiter och en expander för att lära sig ytterligheterna och sen när han känner att effekten är för stor kan han använda en kompressor. När vi provar effekter så brukar vi ju dra upp wet till max för att höra hur det påverkar och sedan justera ner, man drar ju inte upp ett par procent och sitter i timmar och försöker höra skillnaden.

Aha, du tänker så! Då är jag med dig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor med en ratio under 1, är en expander.. Jag vet inte vem som skriver lagarna eller drar gränserna på vad som är vad..

en expander kommer vid en viss nivå man sätter att helt öppna - under nivån kommer den sänka volymen eller om man

ration på en expander är omvänd om man jämför med en kompressor (tex 1:8)

det betyder att över tröskelvärdet är ljudet opåverkat medans under försvagas det till en åttondel av orginalstyrkan

drar man ration till extremvärden blir det helt enkelt av - precis som en gate

en kompressor är ämnad att minska dynamiken och dämpa ljudet över en viss nivå

en expander är ämnad att dämpa oönskat bakgrundsljud utan att kapa bort det helt vilket kan låta konstigt (gate)

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till dig Demonen, hur skulle du bäst beskriva Decay?

Jag får en känsla av att den blir varianten på Release men snarare agerar som nån sorts "Sustain"?

vet om du tänker på nån specifik produkt?

decay torde vara en release som minskar gradvis istället för direkt vid en viss tidpunkt

men fan vet 🙂 vissa tillverkare använder etiketter lite hur som helst numera

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar att många nybörjare verkar tro att en kompressor är nåt väldigt avancerat som kan göra spännande och oförklarliga saker bara man lär sig kontrollera dom.

jag vet inte vad du grundar din uppfattning på

trådskaparen vill lära sig hur en kompressor funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

en expander kommer vid en viss nivå man sätter att helt öppna - under nivån kommer den sänka volymen eller om man

ration på en expander är omvänd om man jämför med en kompressor (tex 1:8)

det betyder att över tröskelvärdet är ljudet opåverkat medans under försvagas det till en åttondel av orginalstyrkan

drar man ration till extremvärden blir det helt enkelt av - precis som en gate

en kompressor är ämnad att minska dynamiken och dämpa ljudet över en viss nivå

en expander är ämnad att dämpa oönskat bakgrundsljud utan att kapa bort det helt vilket kan låta konstigt (gate)

Vrider man upp ratio på max på en kompressor blir det en limiter, drar man ratio på max på en expander blir det en gate. Bara olika namn på att påverka volymen vid en viss tidpunkt under en viss tid med olika agressivitet. Man kan använda expander till mer än att bara ta bort bakgrundsbrus.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad du grundar din uppfattning på

trådskaparen vill lära sig hur en kompressor funkar

Min uppfattning på trådskaparen?

Han ville veta varför han inte fick någon effekt med kompressorn eller har jag läst fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa just det, en till grej, i början stirrade jag mig blind på threshold-värdet osv, det du ska titta på är GR-värdet (gain-reduction), vrid thresh tills du ser att GR-mätaren börjar arbeta: (GR-mätaren till höger på bilden) det spelar ingen roll om du har en miljon threshold eller 0 om du inte får någon GR.

3.jpg

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul att starta diskussioner haha. Tack för att ni hjälper mig in i kompressorns magiska värld!

Här har ni mitt första försök till mix:

http://soundcloud.com/user111157365/mix-f-rsta-utkast-1

Några synpunkter på hur jag ska få det att låta bättre? Och helst inget om arret/låten/inspelningarna för de har jag inte möjlighet att göra om.

Känns lite som jag målat upp mig i ett hörn just nu, när man sitter med 30 tracks och lagt 5 inserteffekter på varje spår samt skickat runt de till bussar och skit, och det ändå inte låter bra.. 😛 Lika bra att börja om kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vrider man upp ratio på max på en kompressor blir det en limiter, drar man ratio på max på en expander blir det en gate. Bara olika namn på att påverka volymen vid en viss tidpunkt under en viss tid med olika agressivitet. Man kan använda expander till mer än att bara ta bort bakgrundsbrus.

vad bra att du till slut kommer fram till det jag sa

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som jag målat upp mig i ett hörn just nu, när man sitter med 30 tracks och lagt 5 inserteffekter på varje spår samt skickat runt de till bussar och skit, och det ändå inte låter bra.. 😛 Lika bra att börja om kanske?

nu har jag inte lyssnat på din mix

men en bra förutsättning är att veta vart man vill med det man har

sen klura ut hur man når dit

vad tycker du själv saknas på olika tracks?

fem insert effekter på varje track låter inte som rätt medicin för att få nåt att låta bra

du har rätt - börja om

lyssna på track för track - vad låter bra å vad låter mindre bra

försök klura ut vad det är som isf får det att låta mindre bra

fråga sen gärna om tips bit för bit här så får du säkert många tips du kan testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra video! Vad är det han gör med kompressorn för att få gitarren så skarp och med så mycket attack?

Vitalizern gör annat än att komprimera också. Här lägger han till lite diskant etc.

För att få fram skärpan (transienterna) på gitarren med en kompressor låter man dessa passera medan man komprimerar sustainen. Attacktiden är kritisk, vilket han även nämner. Med attacken väljer du hur stor del av transienten som ska ta sig förbi innan kompressorn hugger in.

Exempelvis kan man för att få fram "snapen" i en acke ha en attacktid på 2-4 ms, medellång release på kanske 250 ms och sedan en ratio på 2-4:1. Ju mer du sänker treshoulden nu, desto mer av transienten kommer höras. Längre release trycker tillbaka sustainen i ljudet, men för lång kommer även att drabba efterföljande transient på nästa anslag.

Ration avgör mer hur uppenbar man vill att kompressionen ska vara.

Treshoulden är viktig, man bör hitta en sweetspot på treshoulden när resten av parametrarna är spikade. För djup treshould (för mycket GR) gör lätt allt till en soppa, det låter otydligt. Precis rätt mängd och du kan locka fram intensitet och attack samtidigt som du tyglar ljudet (om det nu är det du är ute efter).

EDIT:

Vill man istället locka fram efterklangen i ett instrument kan man göra det motsatta. Dämpa transienten och släppa fram sustainen. Detta görs genom att ha en mycket snabb attack (ex. 0-1 ms) och en kort release (ex. 50-100 ms). Då kan inte transienten smita förbi, utan trycks ner. Sustainen förstärks när release-tiden går ut. Du har nu applicerat gain reduction endast på transient-delen av ljudet. Peak-volymen har sjunkit, och nu när du vrider upp make-up gainen så att peaknivån återställs har istället snittvolymen ("de tysta partierna") blivit högre.

Risken med detta är att man förlorar punch och tydlighet - om man gör sig av med för mycket transient. Olämplig releasetid ger även ett fult "pumpande". Metoden är i princip densamma som limiting.

EDIT: Fixade ett par stavfel..

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vitalizern gör annat än att komprimera också. Här lägger han till lite diskant etc.

För att få fram skärpan (transienterna) på gitarren med en kompressor låter man dessa passera medan man komprimerar sustainen. Attacktiden är kritisk, vilket han även nämner. Med attacken väljer du hur stor del av transienten som ska ta sig förbi innan kompressorn hugger in.

Exempelvis kan man för att få fram "snapen" i en acke ha en attacktid på 2-4 ms, medellång release på kanske 250 ms och sedan en ratio på 2-4:1. Ju mer du sänker treshoulden nu, desto mer av transienten kommer höras. Längre release trycker tillbaka sustainen i ljudet, men för lång kommer även att drabba efterföljande transient på nästa anslag.

Ration avgör mer hur uppenbar man vill att kompressionen ska vara.

Treshoulden är viktig, man bör hitta en sweetspot på treshoulden när resten av parametrarna är spikade. För djup treshould (för mycket GR) gör lätt allt till en soppa, det låter otydligt. Precis rätt mängd och du kan locka fram intensitet och attack samtidigt som du tyglar ljudet (om det nu är det du är ute efter).

EDIT:

Vill man istället locka fram efterklangen i ett instrument kan man göra det motsatta. Dämpa transienten och släppa fram sustainen. Detta görs genom att ha en mycket snabb attack (ex. 0-1 ms) och en kort release (ex. 50-100 ms). Då kan inte transienten smita förbi, utan trycks ner. Sustainen förstärks när release-tiden går ut. Du har nu applicerat gain reduction endast på transient-delen av ljudet. Peak-volymen har sjunkit, och nu när du vrider upp make-up gainen så att peaknivån återställs har istället snittvolymen ("de tysta partierna") blivit högre.

Risken med detta är att man förlorar punch och tydlighet - om man gör sig av med för mycket transient. Olämplig releasetid ger även ett fult "pumpande". Metoden är i princip densamma som limiting.

EDIT: Fixade ett par stavfel..

Tack vilket bra svar! Testade att ställa in kompressorn på en akustisk gitarr så som du skrev, då det i princip bara är själva attacken jag vill ha med i min låt, och det blev mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har också en fråga angående kompressor. Jag undrar vad det egentligen är man letar efter för skillnad i ljudet? Ska det blir lägre? Högre?

Alltså när man sitter och kompresserar ett enskilt ljud, till exempel lead synthen. Vad är det då man letar efter för förändring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en fråga angående kompressor. Jag undrar vad det egentligen är man letar efter för skillnad i ljudet? Ska det blir lägre? Högre?

Alltså när man sitter och kompresserar ett enskilt ljud, till exempel lead synthen. Vad är det då man letar efter för förändring?

Vanligaste är att man vill få fram frekvenser i synthen som ligger lågt i volym, att jämna ut volymen på frekvenserna...

och på så sätt få mer tryck i ljudet

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en fråga angående kompressor. Jag undrar vad det egentligen är man letar efter för skillnad i ljudet? Ska det blir lägre? Högre?

Alltså när man sitter och kompresserar ett enskilt ljud, till exempel lead synthen. Vad är det då man letar efter för förändring?

Det är nog lättare att som nybörjare koplpa en mick genom kompressorn och sitta o snacka samtidigt som man vrider på rattarna. En synt är så pass jämn i ljudet att det blir svårare att höra nån skillnad med eller utan kompressor. Man får traggla med det där ett tag för att fatta det. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Alltså jag håller på att mixa en pop-låt med ca 30 spår där de flesta behöver kompressor av olika anledningar. För stora dynamikskillnader, baskagge som låter "sladdrig" osv. Jag vet vad alla reglar gör på kompressorn, men när man skruvar på de låter det ändå i princip likadant oavsett hur många ms man har attack/release på samt treshold/ratio så långe man inte gör något jättedrastiskt (typ sänker 20 db på tresholden). Hur fan lär man sig använda den ordentligt?! Räcker inte med att veta vad allt gör, jag har somsagt läst kompressor-delen på Mixologin flera gånger och försökt ta till mig av allt. Känns typ som att det låter fint i teorin men inte funkar i praktiken om man säger så haha.

Det är precis så jag känner! Jag har försökt hela trial and error-metoden, men den gör mig inte klokare. Det jag (och troligen ts) behöver är konkreta tips på hur man går tillväga. Jag vet att det inte finns någon one size fits all-formel, men det måste åtminstone finnas några tumregler som man kan följa. Jag vet redan vad dom olika rattarna gör, problemet ligger i att dom inte vill samspela när jag sitter och pillar på't.

Spontant känner jag att jag absolut inte kommer greppa det på egen hand. Jag måste helt enkelt ha hjälp på traven. Någon som vet någon kvällskurs eller liknande i malmöområdet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter slaskigt (kick) är kompressor inte verktyget jag skulle börja med, subtraktiv eq i högre midd är där jag skulle börja. Jag brukar faktiskt inte komprimera kicken så mycket direkt egentligen. eq:a så brukar den smälta in. Kan hända att det slinker in lite parallel komprimering

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.