Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Gjorde nyligen några modifikationer på halsen på min Epiphone Les Paul Standard, bland annat skrapa greppbrädan mellan bandstavarna för att få bort Epiphones ytbehandling som gör att trät inte ser ut som trä, samt att jämna till och polera bandstavarna.

Började med att skrapa greppbrädan, vilket gjorde den flera nyanser ljusare och det såg helt plötsligt ut som att det var fint trä istället för en mörk planka utan kontrast. Köpte en flaska Dunlop Lemon Oil vilken jag oljade in greppbrädan med, och försökte ta så sparsamt som möjligt för att behålla så mycket av den ljusa färgen som det gick.

Tycker nu när jag satt på nya strängar och spelat på den att jag tenderar att fastna med fingrarna på greppbrädan vid bends/slides, lite som det tar stopp om du trycker fingrarna mot glas och försöker dra. Greppbrädan känns inte riktigt oljig, utan fingrarna fastnar snarare i den när jag spelar. Är detta något normalt efter inoljning eller har jag använt för mycket/inte torkat bort överflöd tillräckligt bra?

Annons
Postat

Du slipade inte ner banden så mycket att fingertopparna nu hamnar närmare trät? Då blir det ju trögare att benda/töja. En grej som gör att jag funderar om "plekning" enbart är av godo.

Men det kanske bara är så att när du tog bort orginal ytbehandlingen så blev det strävare?

En gissning är att du snart vänjer dig...

Postat (redigerat)

Du slipade inte ner banden så mycket att fingertopparna nu hamnar närmare trät? Då blir det ju trögare att benda/töja. En grej som gör att jag funderar om "plekning" enbart är av godo.

Men det kanske bara är så att när du tog bort orginal ytbehandlingen så blev det strävare?

En gissning är att du snart vänjer dig...

Jag slipade i stort sett inte bandstavarna alls, skrapade först bort ojämnheter med ett rakblad, gick sedan över till mycket fint slippapper och avslutade med autosol för att få det helt blankt.

Innan jag oljade in greppbrädan kändes den inte alls likadant, så jag misstänker fortfarande att oljan är problemet..

Bends i sig blev tusentals gånger enklare eftersom att topparna nu är helt plana till skillnad mot hur ojämna och skrovliga de var innan.

Redigerat av Andwuu
Postat

Du använde autosol på greppbrädan?

Inte på greppbrädan, på bandstavarna. Såg till att det inte kom autosol på greppbrädan.

Postat

Kanske du borde låta mer olja sjunka in. Kanske att dunlop oljan inte håller måttet iaf om man tror på vad vissa skriver om citronoljan man köper i själva verket är mineralolja med citronessens. Jag använder själv en produkt som heter Fretdoctor, det är lite dyrare men resultaten är kanon både i känsla och utseende.

Postat

Kanske du borde låta mer olja sjunka in. Kanske att dunlop oljan inte håller måttet iaf om man tror på vad vissa skriver om citronoljan man köper i själva verket är mineralolja med citronessens. Jag använder själv en produkt som heter Fretdoctor, det är lite dyrare men resultaten är kanon både i känsla och utseende.

De flesta jag sett verkar tycka att oljan i sig är bra, dock är det ju väldiga diskussioner om att som du säger, det är mineralolja med citrondoft och att det skulle vara falsk marknadsföring att skriva "REAL lemon oil".

Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta dock, olja in ytterligare känns inte som om det skulle göra saken bättre.

Postat

Oljan i sig är ju till för att träet inte ska torka ut och får en massa sprickor. Rengör man greppbredan med sprit så är det ännu viktigare med oljan efteråt. Rent allmänt så oljar man in, låter det torka in och därefter torkar man upp överflödet..

En parantes i det hela alltså,,

🙂

Postat

Om jag nu ska olja in den på nytt, bör jag skrapa brädan igen eller är det bara att lägga på ytterligare ett lager? Känns lite som att det blir motsatt effekt av att olja in lager efter lager, men vad vet jag.

Postat

Jag börjar med att försiktigt tvätta brädan med citron och sedan har jag på ett mycket tunt lager med olivolja. Det har funkat i alla år för mig.

Kolin

Postat

Verkar lite nu som att brädan en vecka senare blivit lite mer lättspelad efter all spelning, antar att det blir bättre med tiden. Kanske berodde det på att oljan inte helt hade torkat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.