Jump to content
Annons

Satsa på ny mikrofon eller nytt försteg?


Ludde93

Recommended Posts

Sitter just nu på en TSM MT87S Mk 2 som jag kör i Reason, genom Propellerhead Balance ljudkortet. Micken används till sång och eftersom jag startat denna tråd är jag alltså inte nöjd med ljudet. Det jag undrar är:

1:Ska jag satsa på en ny mick eller ett nytt försteg?

2: Om jag köper en mick i låt oss säga 9000 tusen kronors klassen, kommer den mickens kapacitet dras ned utav Balance ljudkortet?

Som sagt så ligger fokus endast på ett "bra" sångljud.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Om du vill lägga 9000 så kan du fundera på om du vill lägga max 9 papp nu och aldrig mer något mer. Eller om du vill öppna upp för senare uppgraderingar. 9000 så får du en bra combo med preamp och mic.

Köp en billig och bra preamp efter smak runt 2500-3000 och en mic för resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1:Ska jag satsa på en ny mick eller ett nytt försteg?
Ny mik. Välj noggrannt den som passar din sångröst bäst. Den dyraste behöver inte vara bäst.

Om du har en bärbar dator, så ta med den och ljudkortet till en större musikaffär och prova.

2: Om jag köper en mick i låt oss säga 9000 tusen kronors klassen, kommer den mickens kapacitet dras ned utav Balance ljudkortet?
Nej, det gör den inte. Preampen i Balance är riktigt bra.

Om du inte är nöjd med sångljudet skulle jag börja med att se över akustiken där du spelar in. Har du ett sångbås? Eller mikrofonen i en hörna med dämpande material på väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få lite hum om skillnaden mellan olika mickar genom att hämta smakprov från min testsite, så kan du jämföra dem under så lika omständigheter som möjligt. 🙂

Som Linus är inne på, så spelar akustiken också stor roll - och ett rum som låter dåligt, gör att det låter dåligt oavsett hur dyr mick du köper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre förförstärkare kan göra en enorm skillnad jämfört med en sämre en, men i min åsikt inte i närheten så stor som en bättre mick. Även jag tycker du borde klura lite på det där med akustiken åsså.

Som Linus skrev, priset säger inte allt. Jag är normalt sett misstänksam mot alla mickar under 20.000 spänn, men har gjort flera riktigt kick-ass sånginspelningar med både SM-57, Oktava MK-012, Line Audio CM-3, och till och med en gammal bajsig ADK 51, och detta genom en normalt sett allt annat än imponerande Behringer-amp med ett telefunken-rör :-)

Dock var det i dessa fallen röster som funkade särskilt bra för just de mickarna, och det var med bra akustik. Det bästa du kan göra är att testa dig fram till vad som funkar för just dig.

Tänk på att om akustiken inte är topp, så kan en supernjure-mick bättra på saker kraftigt jämfört med en vanlig njure. En shotgun funkar teoretiskt sett ännu bättre, men tyvärr är de enda shotguns jag jobbat med som låter verkligen bra inomhus Schoepps CMIT5 och en DPA jag inte minns modellbeteckningen på, och båda kostar runt 25 lapp per styck tyvärr. Supernjure är dock inga problem vare sig inne eller ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

En channelstrip med preamp o kompressor mm kan vara nåt att satsa på oxå, om du nu vill byta både mick o preamp. Mkt av soundet sitter i snygg kompression enligt mig. Med en channelstrip kan man ratta med riktiga knappar samtidigt som man sjunger och anpassa både rösten mot kompressorn o tvärtom. Nackdel är att det inte går att ta bort kompression efteråt om man nu skulle vilja det. Men man lär sig snart vad som är lagom, man testar lite olika inställningar samtidigt som man känner på hur man ska sjunga låten.

Jag vägrar sjunga utan bra kompressor inom armslängds avstånd. Finns fina Joemeek mm beg på Blocket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har redan en SSL-modellerad kanalkompressor+busskompressor i mjukvara, och preampen är kanon. Om skon klämmer så är det inte i den punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det nog miken. Ägaren av Oktavamod, Michael Joly, har många gånger pratat om hur elektroniken i många stormembranare från kina inte är väl matchade till kapseln. Resultat är att ett smalt band kring 8kHz är 8 dB(!) högre än resten av registret. Dom flesta mikar är mer eller mindre identiska, skiljer sig bara i färgen och märket. Jag ägde en ADK A51 som jag så småning om sålde och den var helt klart kinking i diskanten. Har EQ:at 8kHz i efterhand med ganska bra resultat men det är inte det bästa sättet att jobba på. Det finns några stormembranare i klassen som saknar här onaturliga diskanthöjningen ADK S7, MXL2003a.

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går emot strömmen lite och menar micken gör större skilnad, särskilt med en stormembranskondensator som redan har mycket gain i sig, försteget kommer knappt bidra till eller från.

Absolut, mic först, preamp sen är även min melodi. Men du behöver verkligen inte lägga ut 9000 kr, kika på tex Shure ksm 32 eller varför inte Neumann 102 (om du vill ha ett lite brightare alternativ)

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, mic först, preamp sen är även min melodi. Men du behöver verkligen inte lägga ut 9000 kr, kika på tex Shure ksm 32 eller varför inte Neumann 102 (om du vill ha ett lite brightare alternativ)

mvh Jon

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann 102 är inte alls brigth enligt min mening. Kanon till sång , OH, allt. Behöver sällan eq. En sån plus en bra channellstrip är guld.

Micscreen vill jag varna för, den Thomann jag hade gav en lätt dist åt sången.

Jag skulle nog säga att det är just för att det är brightare som den är så bra till röst och over head! :-)

Röster är nåt som låter bra i full-range imho!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack för alla svar kör nog på en Neumann 102a. Tänkte köpa några billigare montorer också http://www.thomann.d...t_g2_bundle.htm Vilka sladdar behöver jag för att koppla in dessa i Balance?

Du behöver en kabel med balanserade Tele (TRS) i båda ändarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...