Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag började idag på min första seriösa mix, tidigare har jag aldrig orkat mixa något ordentligt utan bara slängt på lite presets. Låten jag mixar är en av tre låtar jag och en sångare gjorde som projektarbete i gymnasiet förra året, och som vi spelade in med lånad, helt ok utrustning.

För att få till en strukturerad mix bouncade jag, efter att arrat färdigt samt valt ut de bästa tagningarna, ned alla tracks som använts i inspelningsprojektet i cubase till wav filer och slängde in de i ett nytt projekt. Jag insåg nu efter att ha mixat i några timmar att signalerna på många ljudfiler är väldigt låga. I inspelningsprojektet var signalerna förstärkta och lagom starka, men eftersom jag antagligen hållt på och gjort en slaskmix i inspelningsprojektet, blev vissa av de nedbouncade ljudfilerna med väldigt låg volym; det rör sig om ca -30 dB på vissa spårs starkaste ställen.

Jag undrar nu om det finns några nackdelar med att ha en låg signal på ljudfilerna när man börjar mixa? Finns det risk för brus och liknande när jag höjer upp volymen sen?

Helt enkelt - kan jag fortsätta mixa eller bör jag återgå till inspelningsprojektet och höja upp alla reglar där för att sedan bounca ned dem igen och börja om mixandet?

Annons
Postat

Jobbar du med 24 bitar? I så fall är det nog inga problem. Om filerna är 16 bitar är det nog bra att gå tillbaka och göra om, för att vara på den säkra sidan.

Postat

Jobbar du med 24 bitar? I så fall är det nog inga problem. Om filerna är 16 bitar är det nog bra att gå tillbaka och göra om, för att vara på den säkra sidan.

Det är i 24 bitar!

Postat

Det hade antagligen varit lättare att jobba med filer som inte haft lägre volym än originalen. Däremot tror jag att den enda brusrisken du kan få är om du kör pluggar som emulerar hårdvara. Med för lite signal in måste du gaina på rejält, och då kommer nog brus som ett brev på posten.

Ett tips tills nästa gång du exporterar ut filer till ett annat projekt i Cubase: Klicka på knappen "reset mixer" i mixern, så blir alla kanaler orörda, och filerna som sedan exporteras blir rena.

Postat

Det hade antagligen varit lättare att jobba med filer som inte haft lägre volym än originalen. Däremot tror jag att den enda brusrisken du kan få är om du kör pluggar som emulerar hårdvara. Med för lite signal in måste du gaina på rejält, och då kommer nog brus som ett brev på posten.

Ett tips tills nästa gång du exporterar ut filer till ett annat projekt i Cubase: Klicka på knappen "reset mixer" i mixern, så blir alla kanaler orörda, och filerna som sedan exporteras blir rena.

Kanske är lika bra att göra om det då? Så resetar jag mixern bara. Märker nu att tex tamburinen inte får tillräckligt med volym även om jag höjer upp den regeln till max..

Postat (redigerat)

Det går naturligtvis inte att svara på utan att lyssna på filerna. I regel borde det inte vara några problem om du spelat in i 24-bitar, men det handlar som sagt helt och hållet hur det är inspelat i övrigt. Är det mycket brus i tagingarna? Om inte, så kan du testa att mixa som det är, eller varför inte normalisera de tysta filerna till någonstans runt -20db i alla fall. Viktigt att poäntera är dock att det inte spelar någon roll alls för hur "bra det kommer att låta" i sluändan, men snarare kan det underlätta ditt arbetsflöde om de olika kanalerna ligger någorlunda jämt när du påbörjar din mix.

Det är mycket bättre att spela in för svagt än för starkt (så det distar) 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det går naturligtvis inte att svara på utan att lyssna på filerna. I regel borde det inte vara några problem om du spelat in i 24-bitar, men det handlar som sagt helt och hållet hur det är inspelat i övrigt. Är det mycket brus i tagingarna? Om inte, så kan du testa att mixa som det är, eller varför inte normalisera de tysta filerna till någonstans runt -20db i alla fall. Viktigt att poäntera är dock att det inte spelar någon roll alls för hur "bra det kommer att låta" i sluändan, men snarare kan det underlätta ditt arbetsflöde om de olika kanalerna ligger någorlunda jämt när du påbörjar din mix.

Det är mycket bättre att spela in för svagt än för starkt (så det distar) 🙂

mvh Jon

Tack för bra svar! Hur menar du med "normalisera de tysta filerna" ?

Postat

Du markerar ljudet i tidslinjen > Audio > Process > Normalize.

Postat (redigerat)

Att normalisa innebär att man väljer vid vilken decibel den starkaste transienten/signalen ska peaka, exempelvis -20db eller -10db osv. Det är inget du vanligen behöver bry dig om, men i ditt specifika fall kanske det kan vara värt det gällande de svagare filerna.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Att normalisa innebär att man väljer vid vilken decibel den starkaste transienten/signalen ska peaka, exempelvis -20db eller -10db osv. Det är inget du vanligen behöver bry dig om, men i ditt specifika fall kanske det kan vara värt det gällande de svagare filerna.

mvh Jon

Ja - det blir samma effekt som att skruva upp volymen, så bruset höjs lika mycket som det önskade ljudet - men om man normaliserar så kan man åtminstone slippa ha lika våldsamt stora skillnader mellan reglarna i mixern. Är det inspelat i 24-bit, så ska det ganska mycket till för att det ska märkbart sämre i mixen, även om det har råkat bli lite för lågt inspelat.

Postat

Tack så mycket för alla svar. Eftersom det inte rör sig om någon ny inspelning som gjorts utan endast att allt skrivits över till .wav filer borde det väl inte kunnats skapas nåt nytt brus? Jag hörde inget utan fortsatte mixen utan att bounca om någonting i alla fall. 🙂

Men har ytterligare en fråga: jag såg att mitt projekt var inställt på 32-bit (float), inte 24 bit. Vad innebär det?

Postat

Då är det ännu bättre - för så länge du håller dig kvar i 32-bit float formatet, så får du inga reella förluster, utan du har 24-bits dynamik oavsett hur starkt/svagt ljudet är. Var inspelningen bra från början, så tappar du alltså egentligen ingen kvalitet även om du har råkat skruva ner för lågt någonstans. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.