Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter för närvarande med ett apogee duet2, och 2 set monitorer. Jag skulle vilja slippa momentet att dra ut sladdar o stoppa i andra monitorerna varje gång jag ska referenslyssna. Har någon här förslag på hur man skulle lösa det? Jag skulle vilja ha en konsol mellan ljudkort och monitorer där man helt enkelt bara kan switcha över. Finns det något sådant i dagsläget? Jag har försökt googla osv men utan resultat.

Allt gott!

Annons
Postat

Det beror på vilken budget du har, men det finns ett antal attenuatorer/monitorkontroller med möjlighet att switcha mellan olika monitorpar. De innehåller mer än enbart switch-funktionen, men det är ju ingen nackdel att kunna reglera volymen analogt. 🙂

Några exempel i olika prislägen:

SM Pro Audio M-Patch 2

Mackie Big Knob

SPL MTC

Audient Centro

Postat

Det beror på vilken budget du har, men det finns ett antal attenuatorer/monitorkontroller med möjlighet att switcha mellan olika monitorpar. De innehåller mer än enbart switch-funktionen, men det är ju ingen nackdel att kunna reglera volymen analogt. 🙂

Några exempel i olika prislägen:

SM Pro Audio M-Patch 2

Mackie Big Knob

SPL MTC

Audient Centro

Tack så mycket! Väldigt hjälpsamt. Big knoben verkar ju grym för det priset. Vad är skillnaden mellan den och t.ex. spl:en? Den är ju trots allt mer än dubbelt så dyr.

Postat

Tack så mycket! Väldigt hjälpsamt. Big knoben verkar ju grym för det priset. Vad är skillnaden mellan den och t.ex. spl:en? Den är ju trots allt mer än dubbelt så dyr.

Jag kör själv med SPL MTC och den är verkligen kanonbra, men Mackie Big Knob är kanske mer prisvärd, beroende på hur man ser på det... SPL håller högre kvalitet och är inget annat än suverän på alla fronter. Big Knob känns väldigt bra, men inte riktigt lika gedigen, har inte lika bra hörlursförstärkare och enbart telekontakter, medan MTC har XLR ut till monitorerna.

Big Knob funkar bäst om man har fritt utrymme på bordet, eftersom kntrollerna sitter på ovansidan av den. Jag har MTC stående under min 27"-skärm, så den kan klämmas in utan att stjäla extra bordsyta.

Det är diverse detaljer som kan avgöra och för mig var valet självklart - men det beror på vad man behöver och tyvärr också ofta på hur mycket plånboken tillåter... 😉

Postat

Jag kör själv med SPL MTC och den är verkligen kanonbra, men Mackie Big Knob är kanske mer prisvärd, beroende på hur man ser på det... SPL håller högre kvalitet och är inget annat än suverän på alla fronter. Big Knob känns väldigt bra, men inte riktigt lika gedigen, har inte lika bra hörlursförstärkare och enbart telekontakter, medan MTC har XLR ut till monitorerna.

Big Knob funkar bäst om man har fritt utrymme på bordet, eftersom kntrollerna sitter på ovansidan av den. Jag har MTC stående under min 27"-skärm, så den kan klämmas in utan att stjäla extra bordsyta.

Det är diverse detaljer som kan avgöra och för mig var valet självklart - men det beror på vad man behöver och tyvärr också ofta på hur mycket plånboken tillåter... 😉

Tack för all hjälp Claes. Givetvis är det många detaljer som avgör, men båda alternativen är väldigt intressanta. Jag måste nog ta en rejäl funderare över detta 🙂

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.