Jump to content
Annons

Gangsters i Hyllie


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

I dagens Sydsvenska Dagbladet kan man läsa en, i och för sig inte alltför positiv, recension av 50 cents nya platta, signerad Fredrik LIndskoug (recensionen alltså).

Den glade skånske skribenten, kanske bor han i Hyllie - vad vet jag, berättar om sin kärlek till gangsterrap ("älskar Dr Dre") och klämmer in lite sorgsna betraktelser över "det hårda liv" som hans älskade artister lämnat bakom sig.

Att det finns aktörer i nöjesindustrin som gärna vill utnyttja vita medelamerikas skräck för den svarte mannen förstår jag; här finns ju pengar att tjäna!

Men varför köper till synes intellektuella svenska journalister skiten?

Är det bara jag som tycker det är fruktansvärt pinsamt när välbärgade dagstidningsmedarbetare sväljer en så uppenbart överdriven, för att inte säga lögnaktig bild, av det svarta USA och försöker göra den till sin?

Barn och ungdom tilltalas av pistolviftandet och de sockrat dramatiska ghettoberättelserna, inga problem, men vuxna, tänkande människor?

Lindskoug drar sig inte för att upprepa gamla myter (fler svarta än vita i USA mördas, alla rappare kommer från extremt svåra förhållanden, etc) och utan att känna sig det minsta obekväm tillstår han att han nog skulle kunna sjunga med i refränger som "I tell the hoes all the time / Bitch, get in my car".

-Hip hop är så mycket mer än cashmoneyrappare, kanske någon säger.

Ja, nog är det så.

Hip hop är också tonårsfest i Danderydsvilla. Hip hop är en av vita innerstadskids fullsatt Chokladfabrik i Malmö där folk kallar varandra för "nigga" utan att skämmas. Hip hop är sålda fonogram i Expertbutik. Hip hop är skitnödiga rockjournalister som försöker bräcka varandra i ghettokunskap.

Är det bara jag som tycker det hela blivit pinsamt?

Var är Eric B & Rakims nyskapande brag rhymes? Vad hände med partykänslan som gjorde Sugarhill Gang stora? När blev Marley Marls ofta knepiga beats ersatta först av 80-talscovers, sedan av elgitarrer, och nu av uppsmurfade idiotsamplingar?

Jag har länge haft känslan, men inte vågat skriva det:

Hip hop suger, och hip hop-älskande svennejournalister suger allra mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med Wigger attityden är bara pinsam. Var det inte Vanilla Ice som försökte slå i folk att han var "the real maccoy" uppväxt i slummen och allt det där? Sedan visade sig att han kom från typ Bjärred. (eller motsvarande).

Samtidigt kan man förstå varför det blir så. Musik lever mycket på att vara farligt. Ta jazz t e x. På förtiotalet var Alice Babs en erotisk vulkan som föledde ungdomen med sin svarta musik. När jag växte upp fanns det inget mer pinsammt än skäggiga gubbar som spisade Jazz opch scattade. Vad händer inom Jazz i dag. Jamie Cullom..? han är lika mycket rebell som ett urtummat ex av svensk damtidning på en frisörsalong i kortedala.

Samma med Rock. Elvis...? Vild rebell Baah... Jo kanske först kanske, men sedan blev han tantjusare med vit paljettdräkt.

Så länge musiken kan hänga fast vid en mytologi om spänning och utsatthet så kan den betraktas som okej att lyssna på för kidsen som vill revoltera mot konventioner. Det är när musiken blir för medelmåttig som den dör ut. Hade Crister Sjögren släppt en duett med Snoop dogg där båda rappade till tonerna av BLue Hawai så hade nog många niggas hängt läpp

Om tjugo år kanske lönnfeta medelåldersgubbar kallar varandra nigga och hur pinsamt blir det? Då gäller det att hitat en ny farlig musik. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det finns ju alltid myter förknippade med olika musikstilar: för att göra hiphop ska man vara svart, fattig och farlig, för att göra/uppskatta techno ska man knarka och för att lyssna på rock ska man dricka Jack Daniels och ha tatueringar.... Allt sådant är ju såklart fånigt som fan. Dom som inte kan lyssna på musik utan att tvångsmässigt vilja leva upp till alla myter saknar ju förmågan att tänka själv.

Sedan tycker jag ändå att man som vuxen tänkande individ kan skratta gott åt NWA: "taking a life or two, thats what the hell I do, you dont like how I live, well fuck you". Det är underhållande humor! 😉

Edit: Råkade se Aftonbladets recension av 50: 50 Cent är ungefär lika mycket gata som Britney Spears. 😳

Redigerat av Pellesnusk
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag tycker ni är på rätt spår båda två.

Egget: Skillnaden är att just denna ungdomskultur blivit så mainstream att de stora dagstidningarna alla har egna ghettokorrespondenter som gärna rapporterar från den Disney-slum artisterna säljer.

Rock'n'roll analyserades inte av självutnämnda experter 1955 - i allafall inte på DNs kultursidor, av vita medelklasstjejer.

Att försöka intellektualisera en så korkad musikstil som hip hop blivit är ju idiotiskt och inte så lite Janne-Gradvall-på-90-talet; när jag läser hans C-uppsats om espresso idag (gjorde det igen för en månad sedan) tycker jag det är riktigt pinsamt.

Pellesnusk - jag tycker inte det funkar att smart distansera sig från NWA eller 50 Cent, det är lika korkat att vråla om mord och knulla oavsett om betraktaren skrattar eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hade Crister Sjögren släppt en duett med Snoop dogg där båda rappade till tonerna av BLue Hawai så hade nog många niggas hängt läpp

Detta har på sätt och vis redan hänt:

Ice T ska ju producera David Hasslehoffs kommande platta.

Spiken i kistan, om ni frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer att se hela hiphop-träsket ur ett helt annat perspektiv. Visst är många texter fruktansvärt patetiska och jag håller med om att hela Atlantahiphopen är oerhört infekterad precis som sagts tidigare, men hur man än vrider och vänder på det så är det förbannat bra och nydanande produktioner om endast man ser till det musikaliska. Beatsen är ju irriterande svängiga och hela världen plankar och snor dom så det står härliga till. Det är ju bara att skita i dom kvinnoförnedrande och våldsglorifierande texterna och ta till sig det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns inte den hiphopen som berättar om "livet på gatan"? Är den borta? Har den aldrig funnits? Jag menar inte att det automatiskt blir bra men finns bara den "kommersiella"?

Detdär Philadelphia-gänget (Okayplayer?) är ju mer politiskt korrekt hiphop. Roots, Common(?) osvosv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Men finns inte den hiphopen som berättar om "livet på gatan"? Är den borta? Har den aldrig funnits? Jag menar inte att det automatiskt blir bra men finns bara den "kommersiella"?

"livet på gatan" är ju ett relativt begrepp.

Om du med ditt inlägg menar en mer "medveten" hiphopmusik så har det alltid producerats den typen av rap vid sidan av den gangstaromantiska.

(Disposable heroes of hiphopcrisy, Arrested Development, Spearhead, A Tribe Called Quest & på senare år rappare som Dilated Peoples, Talib Kweli & Dead Prez)

Samtliga ovanstående är ju exempel på politisk (-tkorrekt) rap med en klar ståndpunkt & en vilja att berätta för världen hur det verkligen ser ut på gatan, ur ett svart minoritetsperspektiv.

Men det viktiga att komma ihåg när man pratar om 50 Cent & svenska skribenter är att här har branschen lyckats med sitt mål; att lura "vita medelklasskids" att köpa skiten. Allt är teater & 50 är en perfekt estradör (om än med en viss förankring i det han fabulerar om).

Det är en vit bransch. De som tjänar pengar på svart musik är vita män. & än idag så fungerar svarta artister som ren underhållning åt ett vitt samhälle.

De som bestämmer är mycket medvetna om att dom som köper skivor av artister som 50 Cent förstår att det är en cirkusföreställning där svarta rappare är apor & pajaser.

Jag har träffat Journalist Lindskoug & vet att han är mycket påläst. Förmodligen behöver man läsa andra recensioner & repotage av honom för att uppfatta ironin kontra kärleken till alla slags hiphop i det han skriver (Nu är jag övertygad om att Nattis har gjort just det & förstår egentligen precis vad Lindskoug menar, han är smart, den där Nattvaktaren).

Myterna är en del av underhållningen & försäljningen av densamma, journalistik är det också. Jag tänker personligen köpa myten & hela teaterföreställningen en gång till.

"Bitch, get in my car"

Klart jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag glömde kanske säga att jag också tycker att nattis inlaga är klockren.

En av mytologierna om rockmusik är ju ändå att det är ärligt menat. Att det finns folk som verkligen uttrycker smärta eller lidande. Man kan ha en viss respekt för det. Nwa var väl verkligen ärliga i det de sade...(!?) Sedan är det svårt för mig att identifiera mig med. Och riktigt patetiskt blir det ju när jag tycker att jag kan relatera till det. Jag läste Mikrofonkåt av Fredrik Strage och han driver lätt med temat. Bl a finns det en lång artickel om west coast nico (Hmm kanske fel namn) som lever typ i västra haninge och vill vara svart farlig o s v.

För rockjournalisten är det väl en längtan ut ifrån gabardinkostymen, slottsteken från dagab, grillfesterna på baksidan av tomten med de lönnfeta kollegorna i förtioårsåldern. Tänk om man var fräck. Tänk om man fick kalla frugan för "to timing hoe" istället för lilla snuttegumman. :rolleyes:

edit svafel som vanligt.....

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

För övrigt var det här en intressant tråd, väldigt bra inledande inlägg av nattvaktaren. Skriv en krönika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om i princip allt som sagts, men säga "hip-hop suger" tycker jag låter som nått man säger i stridens hetta eller för att fånga blickar för att det lutar åt nått man vill förmedla. Det finns bra hip-hop, det finns t.o.m. mycket bra hip-hop.

Sant är att på tv och i övrig media får väldigt få bra producenter, dj´s och rappare vara med och visa sina ansikten.

Som nån sa är det pinsamt vad det än gäller, när man försöker hävda sig med t.ex. kläder för att "representera" den musikgenre man lyssnar mest på.

Men detta gäller ju lika lite hip-hop som det gäller lika mycker rock, drum 'n' base eller dansband. Det går ju även utanför musiken, har ju inte med det att göra liksom. Klart man blir irriterad av att höra "The Game´s" senaste piss-pop singel varvas dag in och dag ut, men inte mer trött än att höra Britney´s Max Martin låtar lika ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nån sa är det pinsamt vad det än gäller, när man försöker hävda sig med t.ex. kläder för att "representera" den musikgenre man lyssnar mest på.

Visst känns det lite 80-tal? När man hade sockervatten i håret, sönderrivna lakan kring benen och svart långrock för att kalla sig synthare? 😉

Det roliga var att nitbältet kunde man återanvända från genre till genre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😉

Jag ville bara citera ett mycket bra inlägg. Men man kunde inte lämna rutan blank.

2 hål i väggen ja..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sant är att på tv och i övrig media får väldigt få bra producenter, dj´s och rappare vara med och visa sina ansikten.

Vilka tänker du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😉

Jag ville bara citera ett mycket bra inlägg. Men man kunde inte lämna rutan blank.

2 hål i väggen ja..

Ohh, tack för det. Jag som blev lite orolig att du muckade med mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😳

Jag ville bara citera ett mycket bra inlägg. Men man kunde inte lämna rutan blank.

2 hål i väggen ja..

Ohh, tack för det. Jag som blev lite orolig att du muckade med mig. 🙂

..

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😳

Jag ville bara citera ett mycket bra inlägg. Men man kunde inte lämna rutan blank.

2 hål i väggen ja..

Ohh, tack för det. Jag som blev lite orolig att du muckade med mig. 🙂

..

😉

Muckar du? 😮

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen rätt less på den kommersiella mainstream hiphopen som de bara öser ur MTV, där både beats, texter och musikvideo är en efterapning av varandra. Det är sällan det dyker upp något som känns unikt. Med vissa undantag. Och det är just undantagen som gör att jag fortfarande gillar hophop, även kommersiell sådan. Hophopen innehåller ändå en känsla och rytm jag inte upplever i andra genrer, och det är den uppevelsen jag väljer mitt tycke utifrån. Inte all bullshit runtomkring.

..

Och med ".." vill du ha sagt... vad? 😳

Jag ville bara citera ett mycket bra inlägg. Men man kunde inte lämna rutan blank.

2 hål i väggen ja..

Ohh, tack för det. Jag som blev lite orolig att du muckade med mig. 🙂

..

😉

Muckar du? 😮

😉

..

Passa dig mannen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gainde (oregistrerad)

Som sagt 50 cent lika intressant som britney eller greenday eller annan mainsteram skit som pumpas dagligen. Men knappast lika urvattnad som hela rocksvängen som dubbats 1milj ggr. Sen har ju alla andra genrer fått ett uppsving i och med hip hop, nu förtiden rappar ju varanan pissrockare. Finns fan ingen musik genre som är så nyskapande så att man blir till sig i brallan, hip hop är bara en av dom färskaste och senast nyskapande. Det finns bara en och annan ny proddad låt som är bra oavsett genre. Tycker fan det är löjligt och snacka genrer överhuvudtaget musik är musik, bra och dålig! Hip hop kläder är förövrigt ett skönt avbräck från alla kappahls bärande jack & jones åtsmitande H & M kloner som springer å har blivit assimilerade. Mer frihet åt folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...