Jump to content
Annons

Ljudskillnad på trä och metall-virvlar (mässing etc)

evilrocker

Recommended Posts

Du säger själv att du inte kan spela trummor. Om vi skiter i det spelmässiga, hur är din anslagsteknik? Det påverkar faktiskt otroligt mycket. En annan grej är att många trummisar tar i som fan (använder musklerna...) utan att egentligen få något hårt anslag (...men träffar fel).

Det är inga rimshots på inspelningen givetvis, det låter helt olika när jag och trummisen spelar in. Han tar i mycket hårdare

och då blir det mer timbale-liknande ljud, medans jag slog halvhårt och då blev det mer det virvelljud jag är ute efter.

Dela på andra sajter

Annons

Jag menade inte att rimshots eller styrka är det enda rätta. Även vid lösare icke-rimshot-slag är det svårt att hålla jämn nivå och få till flera bra slag efter varandra om man inte har en injobbad slagteknik. En sån teknik är inte något bara trummisar kan ha, det finns t ex flera duktiga trumtekniker som har koll på trumsound, att stämma, och som har bra slagteknik, men som egentligen inte kan "spela trummor".

Var på skinnet träffar du med pinnen? Det påverkar också sanslöst mycket.

Dela på andra sajter

Jag menade inte att rimshots eller styrka är det enda rätta. Även vid lösare icke-rimshot-slag är det svårt att hålla jämn nivå och få till flera bra slag efter varandra om man inte har en injobbad slagteknik. En sån teknik är inte något bara trummisar kan ha, det finns t ex flera duktiga trumtekniker som har koll på trumsound, att stämma, och som har bra slagteknik, men som egentligen inte kan "spela trummor". Var på skinnet träffar du med pinnen? Det påverkar också sanslöst mycket.

Jo jag förstår det, men om man spelar in 100 slag och inte en enda låter i närheten av det man vill, då kanske det inte är just anslaget man ska forska i utan kanske

mer virvel, skinn, mick, rum & akustik osv osv.

Dela på andra sajter

Ska du närmare mitt sound så blir det inte, toktight, bred sejarmatta som gäller.

Och sedan har jag dämpat överskinnet för 70-talsljudet med hela tre moonjellys, ibland bara 2.

Tar man bara en moonjelly och klipper till med ett snärtigt virvelslag med rimshot mot för en stummare "amatör" -hand som stannar längre på skinnet och dödar en del ton skulle jag anta att du får det ljud du vill åt.

Redigerat av aROCKER
Dela på andra sajter

men om man spelar in 100 slag och inte en enda låter i närheten av det man vill, då kanske det inte är just anslaget man ska forska i utan kanske mer virvel, skinn, mick, rum & akustik osv osv.

Både ja och nej.

Trummor, liksom andra instrument, låter väldigt olika beroende på vem som spelar. Vissa får vilket skräp som helst att låta riktigt bra. Har flera i min bekantskapskrets som kan få vilket skitinstrument som helst att låta bra. Själv är jag glad för de fina toner jag lyckas få till emellanåt.

Dela på andra sajter

Både ja och nej.

Trummor, liksom andra instrument, låter väldigt olika beroende på vem som spelar. Vissa får vilket skräp som helst att låta riktigt bra. Har flera i min bekantskapskrets som kan få vilket skitinstrument som helst att låta bra. Själv är jag glad för de fina toner jag lyckas få till emellanåt.

Jo men om man utesluter den som spelar, kan inte ändra den, finns ju andra variabler som påverkar också....Blir lite jobbigt

om jag ska byta trummis varje gång jag vill ha ett annat virvelljud hehe.

Och jag har spelat ihop med flera Yngwie-gitarrister och ändå har inte ljudet vart det rätta när

vi spelat in.

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Sumba (oregistrerad)

Lite sent kanske men din virvel är standard-virvel va? 14x5½?

På de låtar du refererar till med Rise Against hörs det ganska väl att det är en djupare virvel än så, minst 6½ skulle jag gissa på, kanske mässing. Jämför med denna

I övrigt tycker jag att B/B-virveln låter grymt, äger själv ett B/B-kit inklusive virvel och jag använde länge standardvirvel. Nu kör jag på egentillverkade virvlar dock.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Lite sent kanske men din virvel är standard-virvel va? 14x5½?

På de låtar du refererar till med Rise Against hörs det ganska väl att det är en djupare virvel än så, minst 6½ skulle jag gissa på, kanske mässing. Jämför med denna http://www.youtube.com/watch?v=J9D-jNLJFWU

I övrigt tycker jag att B/B-virveln låter grymt, äger själv ett B/B-kit inklusive virvel och jag använde länge standardvirvel. Nu kör jag på egentillverkade virvlar dock.

Jepp dom har spelat in med Tama bell brass 6.5 x 14.

Har beställt en 6.5 x 14 Black beauty nu, 🙂

Dela på andra sajter

För att få ett "smäckigt" sound ur trävirvlar kan man testa att stämma upp sejarskinnet riktigt ordentligt, mycket högre än man tror.

Brukar tighta till virveln och ge den mer punch. Du bör utan problem kunna få till ett virvelsound à la Rise Against med din virvel. Och min (högst personliga) åsikt är att Remo Ambassador helt klart låter bäst av de 10-tal olika virvelskinn jag testat. Det handlar bara om finlir med stämningen.

Dela på andra sajter

För att få ett "smäckigt" sound ur trävirvlar kan man testa att stämma upp sejarskinnet riktigt ordentligt, mycket högre än man tror.

Brukar tighta till virveln och ge den mer punch. Du bör utan problem kunna få till ett virvelsound à la Rise Against med din virvel. Och min (högst personliga) åsikt är att Remo Ambassador helt klart låter bäst av de 10-tal olika virvelskinn jag testat. Det handlar bara om finlir med stämningen.

Jo fast när den var uppstämd så gillade jag inte alls soundet, blev lite som Deftones "Around the fur" och det är inte det soundet jag är ute efter.

Därför stämde jag ner den och därför vi ska testa black beautyn också.

Dela på andra sajter

HAHAHA! Nej då! 🙂

Jag personligen vill ha mer sejjarsmäll

Haha okejrå, tycker det är rätt ok ljud faktiskt för att bara vara riktiga trummor och för att vara jag och för den lokalen vi spelar in i.

mjo kör faktiskt undervirvel men den ligger rätt lågt, jag har equat och komprimerat den likadant som övermicken, vet inte riktigt

hur jag ska hantera den.

Dela på andra sajter

Kikade på Joe Barresi och han bussar ju ihop bägge redan vid tracking... med lite svag kompression bara.

Fan nu såg jag att du skrivit sejarskinnet, läste bara stämma upp... sorry.

Dela på andra sajter

I veckan kommer black beautyn då får vi mecka vidare.

Bra avundsjuk på dig!

Jag hade en Hammered Bronze 6.5 som lät helt fantastiskt. Sålde den ihop med mitt Pearl Custom Z som var så poppis i början av 90. Ångrar det rejält idag.

ludwig-snare-drums-hammered-bronze-LB552K.jpg

Den var ju dyr som stryk redan då. Tror jag pyntade nästan 7000 för den då. 1988-89 nånstans.

Här har du ett medley med den.Dock inspelad utan sejjarmik. Man visst inte bättre då 😉

Inspelat på semiprobandare 16 kanaler. 89-91... Ingen autotune där inte 😆

Unga hårdrockswannabees 😊

Redigerat av KillwithSkill
Dela på andra sajter

Det där låter väl skitbra. Kanske vässa nån db vid 5 khz nånstans?

Blir ju lite mer diskant sen med eq på masterspåret 😉

Min trumpolare Hempo brukar säga att sejarskinnet ska man stämma hårt som bara fan.... Han är en jäkel på det här med trummor o trumljud...

e han finne eller haha?

Dela på andra sajter

Bra avundsjuk på dig!

Jag hade en Hammered Bronze 6.5 som lät helt fantastiskt. Sålde den ihop med mitt Pearl Custom Z som var så poppis i början av 90. Ångrar det rejält idag.

ludwig-snare-drums-hammered-bronze-LB552K.jpg

Den var ju dyr som stryk redan då. Tror jag pyntade nästan 7000 för den då. 1988-89 nånstans.

Här har du ett medley med den.Dock inspelad utan sejjarmik. Man visst inte bättre då 😉

Inspelat på semiprobandare 16 kanaler. 89-91... Ingen autotune där inte 😆

Unga hårdrockswannabees 😊

Fan vilket drag haha! Grymt!

Ja det är dyrt med bra trumgrejer! Vi kollade först på Tama bell brass men fan 12000 för en gammal virvel.

BB'n fick vi för 5000 på ebay (usa) en A-stock, B-stock kan du ju få billigare. Och det är en slät 6,5x14. 🙂

Men avundsjuk behöver du inte vara än, kanske blir en riktig fadäs när vi får den... kanske inte lyckas spela

in den bra :S hehe jag återkommer med ljudfiler sen, vare sig det är bra eller dåligt. Ville bara med ljudfilen

visa vart jag ligger till idag. 😄

Dela på andra sajter

Haha ja, sejarskinnet. Det påverkar inte pitchen alls lika mycket som karaktären på trumman. Den blir rappare och fastare. Testa!

jepps, är det samma metod egentligen på en black beauty 6,5x14 då, spänna upp sejarskinnet fast ha något lösare på överkinnet?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.