Jari Postat 8 mars 2005 Postat 8 mars 2005 "Nu har du skitit i de blå skåpet..." har man ju hört. Vi satt på jobbet (fikarasten) och diskutera var uttrycket kommer ifrån, men ingen verkar veta. Har för mej att jag själv hörde det första gången i filmen göta kanal. Nån som vet historien bakom det hela?
nurfen Postat 8 mars 2005 Postat 8 mars 2005 Historia och historia.. Dom säger det i filmen Göta Kanal.
Vallhagen Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Det blå skåpet är linneskåpet (förmodar att det ofta var blåmålat); där de välpressade nytvättade lakanen förvara(de)s. Förr i tiden var det här en rätt helig plats; där husmor höll som allra renast, och där obehöriga JÄVLAR inte skulle pilla med skitiga fingrar. Lyckades man alltså SKITA i det blå skåpet, hade man följaktligen gjort bort sig nåt makalöst. ** Sakligt svar på frågan, hoppas jag!
hackeman Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Det blå skåpet är linneskåpet (förmodar att det ofta var blåmålat); där de välpressade nytvättade lakanen förvara(de)s. Förr i tiden var det här en rätt helig plats; där husmor höll som allra renast, och där obehöriga JÄVLAR inte skulle pilla med skitiga fingrar. Lyckades man alltså SKITA i det blå skåpet, hade man följaktligen gjort bort sig nåt makalöst. ** Sakligt svar på frågan, hoppas jag! Precis! Och hur skulle man kunna "råka" skita i det blå skåpet? Jo, om man råkat gå fel i fyllan/nattmössan och satt sig där inne istället för på utehuset. 🙂
Jari Postat 10 mars 2005 Trådstartare Postat 10 mars 2005 Vallhagen Det där med linneskåpet va en ny förklaring (och mer trovärdig) än alla andra konstiga förslag man hört. Hackeman Varför inte... nån fyllegrej eller nån sömngångare. Min lillebrorsa pinka i min gummistövel! 😄 Hände när vi va små, han va kanske 5-6 år och gick i nattmössan. Vi hade bott nån vecka i sommarstugan. När vi va hemma igen så gick han på natten på gamla rutiner. Vänster, rakt, höger (gummistövel senario) 😏 och sen tillbaks.
®offe Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Ohyggligt intressant ämne. Det skåp det normalt skulle skitas i var väl pottskåpet då får man förmoda.
tordA Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Ohyggligt intressant ämne.Det skåp det normalt skulle skitas i var väl pottskåpet då får man förmoda. OM, man nu mot förmodan vet var skåpet skall stå, så kan man skita i det. ett skåplöst stående däremot är INGET man skiter i 😛 (ville bara säga att jag inte har nå't att säga ! så fick jag det sagt...) 😉
Vallhagen Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Ohyggligt intressant ämne. Javisst! Never crap in the blue scope.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.