Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Fast i åtta eller ställbar upptagningskaraktäristik? Åttamikar är ju inte så vanliga, om man inte tittar på bandmikar. Men det antar jag att du inte är ute efter?

Om ADK Thor låter lika bra som deras Odin så skulle jag rekommendera den. Annars lyckades en kompis att få till ett av de bästa akustiska gitarrljuden jag hört med en Röde NT2-A och en 57:a, men det var en rätt dov gitarr också, och i överlag gillar jag inte NT2-A:ns starka diskant.

Postat

Om ADK Thor låter lika bra som deras Odin så skulle jag rekommendera den.

Thor är samma mick som Odin, men med dubbla membran för att kunna ge olika upptagningskarakteristiker. 🙂

Sedan beror det också på vad man tycker är prisvärt. En Pearl CB22 är en kanonbra mick med 8-upptagning och med en Milab DC-196 kan det inte heller bli fel - men de ligger kanske lite för högt...? 😉

Blue Reactor ser helgalen ut och väger bly, men kan också vara ett alternativ - och har en lite mer modest prislapp - eller varför inte Blue Yeti Pro...?

Avantone CK-7 kan också ställas i 8-läge, liksom Studio Projects B3 och CS5...

Har du ett stereopar av Oktava Mk012, så kan du komplettera med 8-adaptern, där man sätter två kardioid-kapslar för att få den att fungera som 8 - eller så kompletterar du med den speciella 8-kapseln.

Flera av mickarna finns det ljudexempel av på min testsite, så att du kan lyssna och kanske få lite ledning mot vilka du gillar bäst. 🙂

Postat

Tacksam för era svar.

Ja nån miljonär är man juni nte...ännu. 😉

Hade en gång en Röde NT2000, lät fint.

Får spana in testsajten...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.