Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

En riktigt grön fråga.

På hur många olika sätt kan man använda Logic Pro? Vet att det är en luddig fråga men jag hoppas ni fattar. Alltså man kan spela in varje instrument/röst på egen kanal? Allt på en kanal? Sen när det gäller det elektroniska - hur många olika sätt finns det där? Bygga allt från grunden med vad? Loopar, samples osv. Vad är det?

EDIT: hur mycket av detta kan man lära sig av att bra klicka sig fram?

Redigerat av Bäckwinner
Annons
Postat

En digital ljudkälla per kanal. Analogt kan man väl koppla en mick till en hel orkester och spela in allt på en kanal om man vill det.

Logic Pro fungerar bra som en "miljö" där du kan skapa låtar från scratch, hur bestämmer bara du och den mängd kunskap du har. Det är ett program som används säkerligen på en hel del av de låtar du själv gillar( eller inte, vad vet jag, då det används i många produktioner) att lyssna på så det bör räcka till.

Hur mycket man kan lära sig på egen hand, genom att klicka är nog högst individuellt. Du hittar många bra tutorials på till exempel youtube där man kan se hur man gör för att skapa olika effekter, ljud eller olika partier i en låt eller tekniker för att använda till ex. kompressorn och annat.

Jag är långt ifrån självlärd, men bemästrar det inte heller. Det är ett work in progress..

Min rekommendation är: bekanta dig med de olika instrumenten i programmet, och de olika effekterna. Känns det inte överskådligt så börja med instrumenten som ES1, ES2 och ultrabeat som är en trummmaskin. Sedan effekterna reverb, delay och equalizer. Sedan provar du runt lite fritt.

När du är bekant med dem, kanske ta en låt du gillar och studera..lyssna på mycket och sedan försöka efterskapa. Inte i syfte att härma utan att förstå teknikerna bakom. Lite, jag gillar denna låt för att " han, hon, dem har använt detta ljud här..och denna effekt eller nåt"

Hoppas det är begripligt, ska ut på Mamöfestivalen och köpa en lomitoburgare nu, så är mer än stressad. 😛

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Verkligen stort tack för ditt svar! =)

Vart hittar man reverb, delay och equalizer? Är det ej instrument utan effekter alltså? Är plugins alltid effekter - aldrig instrument?

Är autotune en effekt? Det är en plugin va? Precis som en app? Är det ett "märke" eller kan vem som helst koda en sån plugin(om det nu är en plugin) och kalla den Autotune 2000 tex?

Så det finns digitala instrument, effekter(är aldrig instrument?) - vad mer? Vad är en sampling? Loopar? Vad mer finns det för "kategorier"?

Hoppas ni ser vad jag är ute efter att få reda på. =)

EDIT:

Om jag har en waw-fil med ett spår med synth som jag får. Och så har jag samma synth. Är det samma typ av fil och kvalitet osv som om jag skulle ha gjort den från början? Vad finns det för olika typer av filer? Man kan spara ner varje spår för sig och sen alla ihop? Eller?

Redigerat av Bäckwinner
Postat

Vart hittar man reverb, delay och equalizer?

Klicka på inserts

Är det ej instrument utan effekter alltså?

Det är effekter

Är plugins alltid effekter - aldrig instrument?

Både effekter och instrument är Plug-Ins

Är autotune en effekt?

Ja

Det är en plugin va? Precis som en app?

Precis

Är det ett "märke" eller kan vem som helst koda en sån plugin(om det nu är en plugin) och kalla den Autotune 2000 tex?

Det är ett registrerat varumärke. Logics variant heter Pitch Correction

Så det finns digitala instrument, effekter(är aldrig instrument?) - vad mer?

Förstår inte frågan

Vad är en sampling?

Ett Ljudklipp tex på en virvel

Loopar?

Ett ljudklipp som Loopas m.a.o Upprepas gång på gång SAMT Ett ljudklipp som spelar upp en slinga T.ex en Trumloop.

Vad mer finns det för "kategorier"?

Förstår inte frågan

Om jag har en waw-fil med ett spår med synth som jag får. Och så har jag samma synth.

Är det samma typ av fil och kvalitet osv som om jag skulle ha gjort den från början?

Ja

Vad finns det för olika typer av filer?

Mp3 , Wave , Aiff

Man kan spara ner varje spår för sig och sen alla ihop? Eller?

Det går att exportera alla ljud var för sig samt " Bounca " alla ihop.

Jag föreslår att du läser igenom :

http://documentation.apple.com/en/logicpro/

• Gilla 1
Postat

Jag har lärt mig allt själv när det gäller Logic. Tycker att Logic är just Logic =P Om du som jag använder mer mjukvara än inspelning/hårdvara är det en kanon DAW. Youtube har hjälp mig mycket när jag har en idé om vad jag vill göra men inte vet exakt hur i programmet.

Har även lärt mig Reason själv(4.0 innan Record kom in i bilden) men det är betydligt mer komplicerat att komma igång med, tycker jag. Kommer dock aldrig släppa Reason då jag tycker det är det bästa programmet för att leka och få fram coola saker/idéer med.

Learning by doing ska aldrig underskattas!

Postat

Jag har använt Logic för alla mina musikaliska behov i ca fem år nu och har aldrig någonsin känt mig begränsad av programmet. Jag spelar mest in audiospår via mikrofoner, men använder även synthar (både riktiga utanför datorn och "inbyggda" i plugg-form), reverb- och delayeffekter, bitcrushers, chorus, flangers, trumpluggar, samplingar från olika musikerkollegor och allt möjligt. Och allt funkar galant för mig och mina behov.

Postat

Om jag har en waw-fil med ett spår med synth som jag får. Och så har jag samma synth. Är det samma typ av fil och kvalitet osv som om jag skulle ha gjort den från början?

Teoretiskt sett ja. I praktiken beror det på hur bra ljudkort du har, samt om du kan återskapa samma ljud på synthen. Och hur duktig du är på att framföra det.

Dock är det långt ifrån ovanligt att folk latar sig med att göra egna patches (ljud), så chansen finns att det ligger som en preset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.