joachime Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jag tycker varje deltagare ska leverera 16 bitars AIFF eller WAV i 44,1 kHz. MP3-kodning står den som håller i tävlingen för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herbeck Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jag tycker varje deltagare ska leverera 16 bitars AIFF eller WAV i 44,1 kHz. MP3-kodning står den som håller i tävlingen för. +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jag tycker varje deltagare ska leverera 16 bitars AIFF eller WAV i 44,1 kHz. MP3-kodning står den som håller i tävlingen för. Jag håller med. 2+ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Ja kanske det, dom flesta har väl snabba bredband nog att få iväg en wav på rimlig tid. En annan tanke kan ju vara att det man skickar in får vara orört och sen får man stå sitt kast. Dvs blir det ändå Mp3 och man som tex i mitt fall i förra tävlingen fått till en på tok för låg ljudnivå så får man stå för det. Givetvis blir det väl inte helt problemfritt ändå då högst väl förmodligen sätter normen när man börjar lyssna på bidragen. Men det blir kanske lite lättare att utesluta sin egen när man ska rösta 😄 . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 En cd-master bör levereras i 16/44 varken mer eller mindre. 🙂 mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 (redigerat) Det finns ett par argument för att bidragen ska lämnas in i 44.1/16. Det är det rådande formatet och det är masteringteknikerns uppgift att konvertera materialet till detta format på bästa möjliga sätt. Valet av dither och eventuellt headroom för att undvika distorsion vid konvertering till mp3 bör med andra ord ligga på den som mastrar. Om någon limiterar till -0.05dBfs och sedan lägger på en dither, vilket leder till att intersample-peakar (och kanske till och med sample-peakar) ligger över nollan, samt att mp3-algoritmen senare genererar onödig distorsion på grund av litet headroom, bör summan av kardemumman hamna på masteringteknikerns axlar. Mp3-konverteringen tycker jag dock ska skötas av en och samma part. Redigerat 27 augusti 2012 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jag tycker varje deltagare ska leverera 16 bitars AIFF eller WAV i 44,1 kHz. MP3-kodning står den som håller i tävlingen för. +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Ett alternativ är ju att strunta i Mp3 överhuvudtaget. Vist blir det en stor fil att ladda hem men som sagt dom flesta har ju snabbt bredband idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jo, men med 20 gb begränsning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 27 augusti 2012 (redigerat) Då så! Bra input. Argumenten är de korrekta. Revideringen blir således som följande: 1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens. 2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter. 3. Tävlingsfiler levereras i okomprimerad WAV alt. AIFF, klart för CD-press 16 bit/44.1 KHz. 4. Tävlingsfiler omkodas av moderator i minimum 320 Kbit mp3 för snabblyssning via länk på forumet. 5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg. 6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version. Är vi hemma!? /Crunch' Redigerat 27 augusti 2012 av Cruncher Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 27 augusti 2012 Det enda jag funderar över just nu är tidspannet på tävlingen. En master är inte lika omständig och tidsödande som till exempel en hel mix. Vad är rimligt!? /Crunch' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Det enda jag funderar över just nu är tidspannet på tävlingen. En master är inte lika omständig och tidsödande som till exempel en hel mix. Vad är rimligt!? /Crunch' Tävlingen lär jag inte va med i, men jag behöver två veckor på mig att rösta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Freddy Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Vem står för underhållningen denna gång? Nu när MikeGoesPostal har avreggat sig? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Vem står för underhållningen denna gång? Nu när MikeGoesPostal har avreggat sig? 😉 Det brukar lösa sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Vem står för underhållningen denna gång? Nu när MikeGoesPostal har avreggat sig? 😉 Det finns alltid andra som kommer med bortförklaringar det är säkert. Men det blir utan någon som påstår att de är proffs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Då så! Bra input. Argumenten är de korrekta. Revideringen blir således som följande: 1. Tävlingsfilen ska vara en orginalfil i 24 bitar och minimum 44.1 KHz samplingsfrekvens. 2. Tävlingsmedverkan görs utan anspråk om arvode och upphovsrätter för verk eller liknande dumheter. 3. Tävlingsfiler levereras i okomprimerad WAV alt. AIFF, klart för CD-press 16 bit/44.1 KHz. 4. Tävlingsfiler omkodas av moderator i minimum 320 Kbit mp3 för snabblyssning via länk på forumet. 5. Tävlingsfiler levereras till moderator via sprend.se eller liknande fildelningsverktyg. 6. Tävlingsmedverkan görs med endast en version. Är vi hemma!? /Crunch' Tycker vi är hemma. Snyggt jobbat. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Ok, detta låter ju bra! Fråga, har vi nåt tävlingsmatreal än? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 27 augusti 2012 Ok, detta låter ju bra! Fråga, har vi nåt tävlingsmatreal än? Nope! Vi har intressenter från både arocker och bloeas vad jag vet. Detta får bli etapp två. Vore ju kul om vi fick igång det med start förste oktober typ! Hur lång tid får man på sig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Gör en statusuppdatering och tar bort kommentarer. Trollkontot MGP är borttaget. Fortsätt diskutera i trådens ämne. Tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Det är fortfarande mycket skitsnack så jag skiter i den här tävlingen har annat för mig. Hare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 27 augusti 2012 Hmmm... Redan en massa bus!? Lundin han moderera innan jag såg det. Fortsätt med det moderatorer. Vill inte ha sånt i mina trådar alls. Nånstans på det här forumet ska det fan kännas safe för vem som helst att uttrycka sig. Oavsett bakgrund och kunnande. Bra jobbat!!! /Cruncha' 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Valet av dither och eventuellt headroom för att undvika distorsion vid konvertering till mp3 bör med andra ord ligga på den som mastrar. Om någon limiterar till -0.05dBfs och sedan lägger på en dither, vilket leder till att intersample-peakar (och kanske till och med sample-peakar) ligger över nollan, samt att mp3-algoritmen senare genererar onödig distorsion på grund av litet headroom, bör summan av kardemumman hamna på masteringteknikerns axlar. Man använder inte dither till MP3, dither används enbart för bit-reduction, och bit-djup är irrelevant i MP3. Tycker vi är hemma. Snyggt jobbat. 🙂 +1! :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 30 augusti 2012 Dela Postat 30 augusti 2012 Man använder inte dither till MP3, dither används enbart för bit-reduction, och bit-djup är irrelevant i MP3. Det sade jag inte heller. Dither appliceras vid bouncen där ljudfilen samtidigt trunkeras till 16-bit. Den trunkerade filen konverteras sedan. Rätta mig om jag har fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.