Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten fundering.

Någon som känner till om de finns någon lagom billig EQ med ovanligt smalt q-värde och svep?

Har inte för avsikt att kopiera detta sound men skulle gärna ha möjligheten till lite roligare svep än jag kan åstakomma med mitt mixerbord. Kan ställa q-värde på subgrupperna men inte i närheten av vad man skulle önska. Anar att det inte enbart har med q-värde att göra utan också något annat fuffens. Bifogar ett klipp där man kan göra ungefär vad jag menar, tog första bästa klipp nu som exempel men tror det räcker som ledtråd. I det här fallet är det ombyggd/hemmabyggd EQ men frågan är alltså om de finns något liknande som varit serietillverkat eller om de blir till att sätta sig in i hur elektroniken påverkar detta.

Ca 1:10 in i låten

• 3 år senare...
Annons
Postat

Du kan få till ljudet relativt enkelt genom att modulera ett delay, som har mycket feedback, för att få till en tail. Detta går att göra i många delays med filter som modfunktion, men det går även att lägga en equalizer med lopass och högt q-värde efter delayet för samma effekt.

Postat (redigerat)

Låter inte så extremt i mina öron, coolt ljud! Exempelvis Fabfilter kan göra sånt bra, men för att få den karaktären så behöver du degrejda ljudet ganska hårt efteråt. Har lite svårt att avgöra exakt hur de har gjort här, men karaktären får mig att känna vibbar av kassett-diktafon med dito muggig mick (på det bra sättet), men dynamiken får mig att tveka på att det verkligen är så de gjort.

Kan vara en schysst dist med tonhjulet satt på ilska-diskant åsså! Låter grymt analogt dock, instinktivt vill jag säga as-överstyrd rullbandare.

EDIT: Nu såg jag att det var ifrån 1976 (bra år), och kollade upp Pablo! Analogt hela vägen, och sannolikt så är både reel-to-reel-banden och stärkarna överstyrda som fan, intre otänkbart att han dessutom spelade in brus-svepet med mick åsså, men själva EQ'n kan återskapas med det mesta som har parametriskt. Låter som det dessutom är bouncat fler gånger än vad materialet tillåter. Även det på det bra sättet :-)

Redigerat av van Caine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.