Jump to content
Annons

Hur kan man få bort de knäppande ljuden?


Pingpong

Recommended Posts

Annons

48000 Hz va?

Tror inte det går att få bort knäppljuden helt. Det enda du kan göra är väl att leta upp de frekvenser som knäppet ligger på och sänka dem med en eq eller en multibandskompressor eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om knäppen inträffade vid inspelning och de ligger i själva ljudfilen, kan du öppna filen i ett ljudredigeringsprogram och göra manuell korrigering där. Skulle gissa på att det kan handla om en "dropout" som du hjälpligt kan återställa genom att rita dit en kurva själv, där knäppet ligger.

EDIT: Flyttar tråden från Demoinspelningar till Redigering

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Björn är helt rätt ute 😄 - Leta efter underligheter i ljudkurvan. Exempelvis stora skillnader i nivå (höjd). Eller nollade områden där ljudkurvan avbrutits och ligger i nollnivå för att sedan återgå till att följa kurvan. Jämna uta dem med ett pennverktyg. Är det digitala klick/knäpp och man är skicklig så är det fullt möjligt att rätt till ljudfilen så att missljuden försvinner helt och hållet utan konstiga bieffekter.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäppen kan jag nästan garantera beror på ett syncfel i hårdvaran. Fel i drivrutiner eller någonting som stör klockan.

Hur kan du garantera det? 😄

Knäppen kan ju vara precis vad som helst, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Köp en ÄKTA A/V-hårddisk så slipper du den skiten!! Problemet uppstår när hårddisken går tillbaka och kontrollerar tidigare inspelade dataflöden. Det tar bara ett mikroögonblick, men när den "vänder igen" så uppstår klickljud. En äkta a/v-hårddisk saknar sådan kontrollfunktion, är lite dyrare, blir ofta lite varmare, är lite känsligare, men mycket mycket bättre. Finns knappast någon butik som vet vad man snackar om här, vänd dig istället till någon garvad studiosnubbe. Ibland kan man låta bygga om en befintlig hårddisk man redan har, vilket jag lät göra med en Seagate SCSI-III UltraWide disk (10000 rpm) till en A/V. Inte ens 10000 rpm räckte alltså, för att undgå klickljud, men när väl kontrollfunktionen var bortkopplad medelst omlödning och tunn sladdragning så funkade det! Not a click ever since.

Annars kan det vara förlegade drivrutiner eller ljudkortet i sig, men E-mu gör ju bra grejer så det har jag svårt att tro...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För att "tvätta" bort knastret se svaren ovan.. För att minska problemet i framtiden, läs mitt svar 😆

Bra tips att höja trhuput-prestandan på hårddiskar är att ha 2, helst likadana, audiohårddiskar konfigurerade med RAID-0. detta innebär att dessa två tillsammans agerar som en hårddisk mot operativsystemet.

Operativsystemet ska självklart ligga på egen separat hårddisk.. Inte dela partion på ljudhårdisken/arna

Vissa moderkort har RAID funktion direkt på moderkortet men har dom inte det så kan man köpa ett PCI RAID-kort och stoppa in i datorn.

Här ett typiskt sådant kort http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010031438

Om RAID-0 kan ni läsa HÄR

Tänk bara på att MTBF halveras... Men hårddiskar är så pass bra i dag att det bör inte vara nått större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
För att "tvätta" bort knastret se svaren ovan.. För att minska problemet i framtiden, läs mitt svar :rolleyes:

Bra tips att höja trhuput-prestandan på hårddiskar är att ha 2, helst likadana, audiohårddiskar konfigurerade med RAID-0. detta innebär att dessa två tillsammans agerar som en hårddisk mot operativsystemet.

Operativsystemet ska självklart ligga på egen separat hårddisk.. Inte dela partion på ljudhårdisken/arna

Vissa moderkort har RAID funktion direkt på moderkortet men har dom inte det så kan man köpa ett PCI RAID-kort och stoppa in i datorn.

Här ett typiskt sådant kort http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010031438

Om RAID-0 kan ni läsa HÄR

Tänk bara på att MTBF halveras... Men hårddiskar är så pass bra i dag att det bör inte vara nått större problem.

Hur gör man när man konfigurer audio hårddiskarna med RAID-0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köp en ÄKTA A/V-hårddisk så slipper du den skiten!! Problemet uppstår när hårddisken går tillbaka och kontrollerar tidigare inspelade dataflöden. Det tar bara ett mikroögonblick, men när den "vänder igen" så uppstår klickljud. En äkta a/v-hårddisk saknar sådan kontrollfunktion, är lite dyrare, blir ofta lite varmare, är lite känsligare, men mycket mycket bättre. Finns knappast någon butik som vet vad man snackar om här, vänd dig istället till någon garvad studiosnubbe. Ibland kan man låta bygga om en befintlig hårddisk man redan har, vilket jag lät göra med en Seagate SCSI-III UltraWide disk (10000 rpm) till en A/V. Inte ens 10000 rpm räckte alltså, för att undgå klickljud, men när väl kontrollfunktionen var bortkopplad medelst omlödning och tunn sladdragning så funkade det! Not a click ever since.

Annars kan det vara förlegade drivrutiner eller ljudkortet i sig, men E-mu gör ju bra grejer så det har jag svårt att tro...

:musik

A/V-diskar tycker jag att man inte har behövt på år och dar...

Jag har i alla fall aldrig behövt köra annat än standarddiskar så länge jag har kört PC - och när jag tidigare körde med Atari Falcon, var det aldrig frågan om mer än 8 spår, så inte ens då behövdes någon A/V-disk, med gamla slöa SCSI-2 diskar (om man bara undvek diskar från vissa märken, som körde kalibrering i tid och otid...).

A/V-diskarna är egentligen mest meningsfulla om man spelar in video, som tar mycket större bandbredd än några futtiga audiokanaler. Problemet är nog dessutom vanligast på SCSI-diskar, eftersom jag aldrig har stött på det på PC - och i dag är SCSI en onödig extrakostnad som inte tillför särskilt mycket i en musik-PC...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att "tvätta" bort knastret se svaren ovan..  För att minska problemet i framtiden, läs mitt svar 🙂

Bra tips att höja trhuput-prestandan på hårddiskar är att ha 2, helst likadana, audiohårddiskar konfigurerade med RAID-0. detta innebär att dessa två tillsammans agerar som en hårddisk mot operativsystemet.

Operativsystemet ska självklart ligga på egen separat hårddisk.. Inte dela partion på ljudhårdisken/arna

Vissa moderkort har RAID funktion direkt på moderkortet men har dom inte det så kan man köpa ett PCI RAID-kort och stoppa in i datorn.

Här ett typiskt sådant kort http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010031438

Om RAID-0 kan ni läsa HÄR

Tänk bara på att  MTBF halveras... Men hårddiskar är så pass bra i dag att det bör inte vara nått större problem.

Hur gör man när man konfigurer audio hårddiskarna med RAID-0

Inte en aning. Jag har bara en disk för audio... :rolleyes:

Jag har två diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek, men frågan gällde ju audiodisken... 😆😱

Nåja - skämt åsido. På mitt moderkort finns en BIOS-funktion där man ställer in vilka diskar som ska kopplas ihop till en nRaid-system - och sedan är det bara att tuta och köra. BIOS håller ordning på det - och det är sedan bara att formatera i Windows och se glad ut, eftersom det plötsligt blir i princip dubbelt så snabb diskhantering jämfört med en ensam disk... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag galen! Har knäpp i ljudfilerna när man sjunger eller spelar, annars e det tyst! Har En klocka som synkar, (har provat utan med samma resultat)! Provat olika diskar (interna/externa), datorer, firewire 400 och 800! Kom med förslag! 😉

Jag har ett Fireface, 2gb i ram, 3 ghz, raid på system diskarna! XP Pro tweakat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej Claes och Alla andra!

A/V-hårddisk (SCSI-III UltraWide) var lösningen för mig med min stationära Pentium PC under några år! Funkade inte alls annars, kunde inte ens bränna en vanlig tvåspårs cd!!! Nu har jag en ny pc, en bärbar Pentium 4, ska iväg på måndag och köpa ljudkort plus extern hdd. Denna blir ingen A/V-hdd dock, då ingen affär jag talat med känner till vad det är...

Hoppas det ska räcka. Står i valet mellan en LaCie MobileDrive (jätteliten extern) 60 GB Firewire 400 mbps, söktid 12 ms, 7200 rpm, går på elnätanslutning eller mobilt, pris 2300 SEK eller en Maxtor (större extern) 200 GB Firewire 400 mbps, söktid 9 ms, 7200 rpm, kräver elnät, pris 1700 SEK.

Vilket väljer man idag av dessa?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med termisk kalibrering var nog mest ett problem med vissa SCSI-diskar för länge sedan. Jag körde själv med SCSI för audio i min första PC, men det var en disk som inte körde någon termisk kalibrering (trots att det inte var en A/V-disk), så det blev inga avbrott i audioströmmen ändå. För ett antal år sedan var det ju i princip bara att glömma IDE som audiodisk - men situationen är helt annorlunda med dagens UDMA och S-ATA. 😉

Maxtor brukar vara ganska högljudda, så jag hade valt Lacie.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Claes...jag läste nånstans att en extern firewire-disk bara kan användas utan elnätsanslutning om det går att köra med en sexpinnarskabel till firewiren. Jag vet inte, men min pc har nog fyrapinnars. Alltså skulle det krävas elnätanslutning till den där jättelilla externa LaCie-disken iaf. Det var ju just mobiliteten jag skulle betala extra för. Problemet är att manualen till pc:n inte tar upp detaljfrågor om fyrapinnar/sexpinnar etc. Den är överhuvudtaget knapphändig. T.ex. har pc:n en "expansionsport 2", vilken ingen kan säga nåt om (knappt ens på supporten), eftersom det i Sverige inte finns någon "expansionsenhet"(=kabelsats) som det kallas, som ska kopplas dit. Jag vet dock att dit kan jag koppla en firewireenhet till, en s-videoutgång till m.m. Men jag måste nog välja antar jag, kan väl inte köra "allt" samtidigt.

För att återgå till "Hur kan man få bort de knäppande ljuden?" som trådens upphovsman undrade: Jag antar att det är ljudkortet du bör se över främst och inte hårddisken nu för tiden.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...