Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Panorerar man så det blir lagom utpannat i monitorerna kan det ju kännas för mycket om man byter till lurar. Och tvärtom för litet i högtalarna om man panorerat med lurar som lyssning. Hur väljer ni?

Och vem lyssnar egentligen idag i två stereohögtalare (kanske med en sub till)? De flesta lyssnar väl i Iphone-proppar elller Koss Porta-pro. Eller eventuellt i en surroundanläggning med fem högtalare plus sub. Hur pannar man för ett 5:1-system? Jag tycker det verkar mest vettigt om man pannar i lurar från början.

I pannan - 55 🤪

Annons
Postat

Jag mixar ju gärna så det låter bra i en Stereo. Men kontrollerar att det inte blir helt tokigt om man lyssnar i iPhone-snäckor. Det är ju trots allt så de allra flesta kommer lyssna på musiken.

Postat

Jag skulle aldrig göra slutgiltiga panoreringsval i lurar, eftersom det blir en väldigt överdriven stereobild där. Eftersom alla kommersiella släpp är mixade i monitorer och därför alltid kommer att ha en lite överdriven stereobild i lurar, så är det också det som lyssnarna väntar sig.

Även om en majoritet har skitlyssning, så tycker jag att man alltid bör sikta in sig på bästa möjliga mix, så att även de som lyssnar i bra anläggningar, kan njuta av musiken utan att reta sig på kass mix. Då kommer det att låta bra överallt istället för bara hos en begränsad andel av lyssnarna.

• Gilla 1
Postat

Det finns väl inspelningar som är lite åt monohållet också, med bara lätta/mindre panoreringar som ändå anses ha väldigt hög kvalitet?

Så en bred stereobild måste väl inte nödvändigtvis vara bättre än en smalare? Tex om man vill ha mycket fläsk ur en golvpuka, då fläskar det väl mer ju mer i mitten den ligger? Två högtalare fläskar mer än en...

Vad är typiskt för en häng o en golvpuka, typ Charlie Watts-set, pukorna kl nio och tre eller?

Postat

Allt är väl en avvägning och smakfråga, jag mixar det mesta genom monitorerna men tar gärna till lurarna här och där för att mer exakt känna var vissa stereopaket ligger gentemot andra för att skapa bästa möjliga utrymme och energi, även om det mesta sitter i ryggen och man kan höra innan pga rutin.

Den klassiska mixmetoden härrör ju ifrån vinylskivans goda tid och där la man i princip alla baskaggar och bassljud i mitten annars skulle graveringen gå åt helvete med sådana energirika ljud som drar åt höger eller vänster i nålen, dessutom låter det traditionella 70-tals rock och popsoundet snyggare än dagens trance och metal med grovt överdrivna ljudbilder, min åsikt och jag verkar för ett klassiskt skönt vinylsound i mina produktioner för alltid!

Kl. 10 till 14 skulle jag tipsa dig om Nilsson gällande pukor, inte mer men det är min åsikt.

:-)

Postat

Allt är väl en avvägning och smakfråga, jag mixar det mesta genom monitorerna men tar gärna till lurarna här och där för att mer exakt känna var vissa stereopaket ligger gentemot andra för att skapa bästa möjliga utrymme och energi, även om det mesta sitter i ryggen och man kan höra innan pga rutin.

Den klassiska mixmetoden härrör ju ifrån vinylskivans goda tid och där la man i princip alla baskaggar och bassljud i mitten annars skulle graveringen gå åt helvete med sådana energirika ljud som drar åt höger eller vänster i nålen, dessutom låter det traditionella 70-tals rock och popsoundet snyggare än dagens trance och metal med grovt överdrivna ljudbilder, min åsikt och jag verkar för ett klassiskt skönt vinylsound i mina produktioner för alltid!

Kl. 10 till 14 skulle jag tipsa dig om Nilsson gällande pukor, inte mer men det är min åsikt.

Då tänker vi ganska lika pukmässigt då...

OH då, hur mycket drar du isär dem då:? Mer än pukorna? Beror förstås på hur långt isär mickarna står... Jag håller på att koppla upp alla mina nya grejer runt trummorna nu, kanske blir lite testinspelningar av trummorna i morrn... 😎

Postat (redigerat)

Jag skulle aldrig göra slutgiltiga panoreringsval i lurar, eftersom det blir en väldigt överdriven stereobild där. Eftersom alla kommersiella släpp är mixade i monitorer och därför alltid kommer att ha en lite överdriven stereobild i lurar, så är det också det som lyssnarna väntar sig.

Även om en majoritet har skitlyssning, så tycker jag att man alltid bör sikta in sig på bästa möjliga mix, så att även de som lyssnar i bra anläggningar, kan njuta av musiken utan att reta sig på kass mix. Då kommer det att låta bra överallt istället för bara hos en begränsad andel av lyssnarna.

Amen.

Det finns väl inspelningar som är lite åt monohållet också, med bara lätta/mindre panoreringar som ändå anses ha väldigt hög kvalitet?

Så en bred stereobild måste väl inte nödvändigtvis vara bättre än en smalare? Tex om man vill ha mycket fläsk ur en golvpuka, då fläskar det väl mer ju mer i mitten den ligger? Två högtalare fläskar mer än en...

Vad är typiskt för en häng o en golvpuka, typ Charlie Watts-set, pukorna kl nio och tre eller?

Jodå, det kära tomten Phil Spector's "Wall Of Sound"-teknik är bland annat baserad på mono, men själv gillar jag inte sånt. jag gillar att ha en vid stereobredd med bastrumman och basen centrerade, men resten av trumsetet panorerat så som det står i rummet, och bredd på det mesta andra åsså. Älskar att låta pukorna vandra omkring, men brukar låta dom vara på andra sidan av virveln :-)

Det är fortfarande en god ide att hålla de flesta basljud och vissa stadiga ljud (basgång, lead-sång och bastrumma huvudsakligen) starkt centrerade, men i övrigt gillar jag att laborera med starka panoreringar! Beatles är ett bra exempel på folk som kunde gå hela vägen & panorera 100%:igt :-)

Redigerat av van Caine
Postat

Beatles är ett bra exempel på folk som kunde gå hela vägen & panorera 100%:igt :-)

Framförallt på grund av att tekniken på den tiden endast tillät fullt höger, centrerat eller full vänster.

Postat (redigerat)

Framförallt på grund av att tekniken på den tiden endast tillät fullt höger, centrerat eller full vänster.

Precis. Tidiga Hollies är lika, Only the lonely med Roy Orbison.... de låtarna skulle ju vinna mycket på normalare panorering. Jag vill att man ska lyssna på musiken och tycka det är WOW, inte haja till pga mixen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Nej jag tycker det är cool att det idag tjatas om att kick och bas och sång ska ligga i mitten men om man lyssnar på en del motown, abbey road osv osv från 60-talet kan trumsetet ligga helt till vänster och basen helt till höger OCH det låter ändå bra.

Sen kan man också lyssna på Californiacation med Red Hot Chili Peppers. Mixad helt i Mono och det låter bra.

Panorera så att det låter bra och skit i normer om Stereobredd men inte för mycket stereobredd osv.

Postat

Generellt gäller exakt samma sak här som med allt annat inom musik (dock inte nödvändigtvis ljudteknik i övrigt. Den är i behov av att låta likadant överallt); Det finns inga regler, bara rekommendationer. Låter det bra så är det bra, låter det fan så låter man bli. Vissa saker funkar generellt dåligt för att det förvirrar eller irriterar lyssnaren, exempelvis att panorera lead-sången eller basgången, men vet man vad man gör så kan man ställa till med mycket hyss!

Postat

Det som kan vara jobbigt med pan:ad Bas är att basen kräver så mycket energi att mixen lätt tippar åt basens håll. Har du ett popband á la Beatles kan det nog vara ide att i så fall lägga trummor, gitarr, gitarr och det eventuella pianot åt ena hållet och bas och perc och det eventuella stråket åt andra. På så vis har du betydligt fler instrument på basens motsatta sida och det kanske jämna ut lite.

Postat

Vad som är mest jobbigt med pannad kontinuerlig bas är att om man lyssnar i hörlurar så låter det som man fått lock för öronen. I ett vanligt rum så tenderar den sprida sig, men om en högtalare inte är identisk med den andra så blir det sjukt påfrestande snedstämningar i basen. Dessutom klarar inte en högtalare ensam att driva ett godtagbart bastryck utan att förstärkas. Det är hela orsaken att en LFE (sub men med enbart dedikerat bas-spår, .1-kanalen i ett 5.1-system) är inspelat 10dB lägre än resten av högtalarna och uppspelat med 10dB högre förstärkning än resten av högtalarna. Att det är en dålig idé att panorera sången är för att folk gärna vill vända sig mot sångaren omedvetet. Sjukt irriterande i hörlurar, men även i högtalare kan det gärna ge jobbig frustration av de som lyssnar aktivt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.