Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gottfolk.

Mitt studiobygge startar snart & planerna går mot att bygga egna diffuser, HH lådor, basfällor m.m.

Kör programmet QRDude, men hur läser jag av för vilken frekvens jag vill jobba med? & hur mäter jag av hur det låter i rummet?

Hoppas att ni förstår frågan, har själv svårt att förklara den, samt förstå den.. 🙂

Annons
Postat

Hej Nicklas.

Lite klurigt att förstå vad du menar.

Du läser av vilka frekvenser diffusorn jobbar vid genom att kolla på "Diffuse" frekvensen och "Cutoff" frekvensen. Tryck på Scorecard för att få en översikt.

Hur du mäter hur det låter i rummet? Ja det är här det kluriga kommer in.

Du kan använda en mätmic som ex ECM8000, en preamp och ett bra ljudkort tillsammans med programmet REW (RoomEQ Wizard) för att mäta. Det är en konst i sig.

Men för att kunna koppla det till hur det låter krävs mer. Placering, form, monitorer, reflektioner, stående vågor, erfarenhet, med mera.

Vad är det du vill göra/åtgärda med hjälp QRDude?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.