Lemanic (oregistrerad) Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Yes, nu BÖR detta tas upp och det noga. En artikel från Reuters kan förklara detta närmare. http://www.reuters.com/article/2012/07/26/science-music-idUSL6E8IOE3320120726 Är detta gnäll eller en varning?
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Gammal nyhet och finns redan en tråd om det här.
Naymari Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Majoriteten av dagens ungdomar tycker det är ballt när det låter mycket. De bryr sig inte om hur det låter.
Giannis Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 "Forskarna" verkar ju inte heller ha brytt sig om hur det egentligen låter.
DaCriLL Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Känns inte som nån nyhet, för att citera bob dylan: "you dont need a weatherman to know witch way the wind blows"
Teknikfreak Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Dynamik är bra. punkt. Till vad, att göra en rom och cola ?!? Det går aldrig att vara så kategorisk, att man påstår att det ena eller det andra e bra, bättre eller bäst. Dynamik i klassisk musik, ja i metal, njae (min personliga åsikt)
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sätt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det är min personliga åsikt. Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlägg.
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag är ingen metalkille, men jag är sugen på att komponera lite metal som kan vara tung utan att vara hysteriskt snabb och vrålkomprimerad. Tror det skulle bli ball.
Cloudman Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Det är väl en smaksak ibland kan dynamik låta bra eller bara låta fel. Det beror väl på hur låten är uppbyggd och hur man vill framföra den. Jag brukar gilla t.ex. i metal att allt är på samma nivå. för mig ger det känslan av att låten är mer massiv än den egentligen är. Tyvärr blir det tröttsamt efter ett tag 😏 Men om man lyssnar på klassisk musik föredrar jag att det ska vara dynamiskt. för mig ger det känslan av att låten andas som..........ja jag kunde inte komma på en bättre förklaring 😄
Vallhagen Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sätt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det är min personliga åsikt. Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlägg. Du är helt rätt ute. Det finns väääääldigt mycket metal därute som inte alls spelar på 11 precis hela tiden. Hela genren startades ju med låten Black Sabbath, och den har fan mer dynamik än vilket klassiskt verk som helst. Ett modernare exempel är senaste Opeth. Eller för att uttrycka det annorlunda; metal drar åt en massa olika håll. Och för att kunna vara riktigt riktigt hård, måste man kunna vara mjuk oxå. Som Judge Dredd.
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag menar det. Om låten är hård från början till slut kommer "det hårdaste partiet" framstå som lamt.
Mojje Cruncher Andersson Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag menar det. Om låten är hård från början till slut kommer "det hårdaste partiet" framstå som lamt. Typexemplet heter väl Nickleback i det avseendet. Metal handlar om att leverera pulver i sin råaste och stöddigaste form. Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med två decibel!! /Crunch'
Carle Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Dynamik har fler dimensioner och för störst effekt bör alla utnyttjas.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Hårdrock & metal mår ofta väldigt bra av dynamik, dock inte på samma sätt som klassiskt eller vispop. Det är inte en fråga om att instrumenten nödvändigtvis behöver sänka sig och höja sig mycket i volym, även om det även ingår att använda det i modern metal (vad tror ni gitarristerna har sina volym-pedaler till?), det är absolut inte att varje enskild ton måste vara naturlig och dynamisk, det funkar oftast inte alls med metal och industri, det är en fråga om transienter och liknande dynamiska effekter. Att ge dem "liv". Som exempel så låter en snare utan transienter trist & tråkigt. Det kan även vara sjukt snyggt (om trummisen är bra vill säga) om virveln vandrar lite i ljudbilden med olika intensiteter. Ett annat exempel är något jag ofta jobbade mycket med inom industrial, hårdrock, goth & metal; att få analoga rör-kompressorer att pumpa. Ingen dynamik, inget pump. Det är absolut sant att vissa saker vinner på att stelopereras, men det gäller framför allt enskilda ljudkällor. Själv är jag exempelvis ganska förstjust i det 80-talsaktiga gitarrljudet av humbucker genom overdrive & hård gejtad compressor innen den går in i en Marshall eller liknande....men de tenderar fortfarande mixas dynamiskt med resten av låten. Nu sitter många & undrar vad mixarna rökte på när de dränkta tamejfan allt i smetigt plåt/fjäder-reverb på 80-talet. Har en känsla av att folk kommer undra vad jävulen the curlprits under vår tid nu egentligen hade för sig med den gamla löjliga L2. Det mesta mixas enbart för riktigt riktigt värdelös uppspelnings-utrustning, men faktum är att moderna hemma-anläggningar bara blir bättre och bättre. Och saker som mixas för att låta bra på riktigt bra prylar tenderar nästan alltid låta precis lika bra på muggiga saker...men verkligen inte tvärt om. Det är skillnad på att sakna dynamiken helt och att kontrollera den hårt. Dynamik har fler dimensioner och för störst effekt bör alla utnyttjas. Hell yeah.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Typexemplet heter väl Nickleback i det avseendet. Metal handlar om att leverera pulver i sin råaste och stöddigaste form. Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med två decibel!! Även bra metal har sina toppar och dalar, men framför allt handlar det mycket om (i min åsikt) att hålla ett starkt tryck men bibehålla "livet" i ljudet.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) Det är väl en smaksak ibland kan dynamik låta bra eller bara låta fel. Sant, men om man ska jämföra med något så skulle jag säga att dynamik är som salt: Har man för lite så smakar det trist & fatt - har man för mycket så blir det ibland kväljande. Bacon exempelvis får mer än gärna vara salt! Sallad kan avnjutas utan särskilt mycket salt, men mår bra av lite grann. Samma sak med musik, bra musiker som är tränade för att spela tight i en stor grupp behöver inte nödvändigtvis mycket compressor alls - bra musiker som är tränade i att ge järnet måste kontrolleras mer i mix för att det inte ska bli spretigt & jävligt. Redigerat 19 augusti 2012 av van Caine
Lemanic (oregistrerad) Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Vad jag kommer att tänka på är Brostep. Hela den genren är själva sinnebilden för The Loudness War, och Skrillex är dess främste riddare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.