Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som kan berätta vad detta är för ackord. (elgitarr)

Lös A sträng. Tonen G på band 5 sträng 4. Tonen C på band 5 sträng 3. Tonen G på band 8 sträng 2?

Kommer från Black Sabbath Heaven and Hell, 6 minuter och 16 sekunder in i klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=5rBFJXXr2_Y

Ett G av någe slag antar jag att det är.

Annons
Postat

Am7 utan kvint. (Am7no5 kanske man skulle skriva)

Tack. Tydligen med dubbla dominantsjuor (men det låter ju bra).

Postat

Man skulle också kunna kalla det Gadd9sus4no5 om man vill krångla lite...

Ha ha. Jag tar den första, den var enklare.

Postat

Ackordanalys är ingen exakt vetenskap, ofta kan valet av ackordbeteckning avgöras mer av sammanhanget än bara vilka toner som ingår.

Om man vill så kan man såklart krångla till analysen jättemycket och analysera detta ackord som Fadd9 utan grundton eller C6/A(no3) lika gärna. Men jag tycker att poängen med ackordanalys är göra det så enkelt som möjligt. Annars kan man ju lika gärna bara skriva ut alla toner i ackorden.

Själv skulle jag kunna skriva Am7 utan att blinka, en utebliven kvint brukar man inte göra så stort väsen av.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.