Jump to content
Annons

Vad behöver jag?


h.we (oregistrerad)

Recommended Posts

h.we (oregistrerad)

Hej på er!

Jag håller precis på att starta upp en liten synthstudio i mitt hem. Har för tillfället en Roland Gaia och en Arturia Spark men funderar massor på att skaffa mig någon mer synth i form av rack eller desktopvariant. Jag har även en M-Audio Axiom 25 och en POD X3. Allt spelas upp genom mina Mackie HR824.

Mina frågor till er är:

Vad behöver jag för saker för att kunna växa utan växtvärk?

Ljudkort? (antar att det i POD X3 eller Gaia inte riktigt håller måttet?)

Mixer att koppla in allt i?

Hur har ni gjort?

Budgeten är stram så in i helvete. Letar på begagnatmarknaden, men behöver hjälp med vad jag bör leta efter.

Hoppas på svar!

Tack på förhand!

Har jag missat en massa andra bra trådar i samma ämne så hjälp mig hitta dit!

Mvh,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försök hitta en gammal Kurzweil K2000 R. (rack). Där får du en uppsjö av olika ljudkaraltärer och vill du bygga egna ljud så har en otrolig massa möjlighete. iom V.A.S.T. (FM, PCM, Subrtactive, Additive och blandning mellan alla dessa.) Vad säg om att stacka 96 oscillatorer samtidigt. 🙂

Du bör hitta en rack för några tusen.

Mer info: http://www.vintagesy...zweil/k2000.php

Har haft en själv och den är underbar trots att den är 20 år gammal! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tajt budget, då skulle jag börja med att gå mjukvaruvägen.

Men den här grunkan löser alla dina frågor.

Billig hårdsynt.

http://www.thomann.de/se/m_audio_venom.htm

Lyssna och läs mer här.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Venom.html

Den har dessutom inbyggt ljudkort... nåt hårt, nåt mjukt och en överraskning, ett kinderegg mao.

Annars är frågan ganska vag, vad saknar du i din nuvarande setup?

Link to comment
Dela på andra sajter

h.we (oregistrerad)

Vill inte gå mjukvaruvägen. Kan tänka mig att kompromissa lite via den vägen men det är allt. Vill skruva och vrida, gå in i undermenyer och känna hårdvaran.

Venom verkar kul. Har tittat lite på den. Har även tittat på Korg MS2000R/BR och Waldorf Micro Q som jag tycker verkar roliga.

Kurzweil verkar ju galen! Vilka fler forum finns det för begagnade synthar? Kollar dagligen Vend.se och Studio's begagnatmarknad.

Det jag saknar är ett ljudkort(?) och en mixer för framtida synthar. Och fler synthar. 🙂

Planerar att bygga musik i Hocico-stil.

Tajt budget, då skulle jag börja med att gå mjukvaruvägen.

Men den här grunkan löser alla dina frågor.

Billig hårdsynt.

http://www.thomann.d...audio_venom.htm

Lyssna och läs mer här.

http://www.m-audio.c...n_us/Venom.html

Den har dessutom inbyggt ljudkort... nåt hårt, nåt mjukt och en överraskning, ett kinderegg mao.

Annars är frågan ganska vag, vad saknar du i din nuvarande setup?

Tajt budget, då skulle jag börja med att gå mjukvaruvägen.

Men den här grunkan löser alla dina frågor.

Billig hårdsynt.

http://www.thomann.d...audio_venom.htm

Lyssna och läs mer här.

http://www.m-audio.c...n_us/Venom.html

Den har dessutom inbyggt ljudkort... nåt hårt, nåt mjukt och en överraskning, ett kinderegg mao.

Annars är frågan ganska vag, vad saknar du i din nuvarande setup?

Försök hitta en gammal Kurzweil K2000 R. (rack). Där får du en uppsjö av olika ljudkaraltärer och vill du bygga egna ljud så har en otrolig massa möjlighete. iom V.A.S.T. (FM, PCM, Subrtactive, Additive och blandning mellan alla dessa.) Vad säg om att stacka 96 oscillatorer samtidigt. 🙂

Du bör hitta en rack för några tusen.

Mer info: http://www.vintagesy...zweil/k2000.php

Har haft en själv och den är underbar trots att den är 20 år gammal! 🙂

Se svaret ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du en stationär dator så kan jag varmt rekommendera 2496 PCI ljudkortet, om du har plats för PCI kort förstås.

Mycket praktiskt, man kan spela in från ljudkortet.

Inga problem att köra tex Spotify samtidigt som sin DAW.

Jag klara att köra på 64 samples buffer, vilket är riktigt bra tycker jag.

Jag har det själv och är mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

h.we (oregistrerad)

Har du en stationär dator så kan jag varmt rekommendera 2496 PCI ljudkortet, om du har plats för PCI kort förstås.

Mycket praktiskt, man kan spela in från ljudkortet.

Inga problem att köra tex Spotify samtidigt som sin DAW.

Jag klara att köra på 64 samples buffer, vilket är riktigt bra tycker jag.

Jag har det själv och är mycket nöjd.

Grymt!

Dom finns ju relativt billigt ute på marknaden och har vad jag tror att jag behöver. 2 in/ut + spdif in/ut. Och en massa midi. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthar:

Du måste ha minste en utav dessa tre.

- Roland D50

- Yamaha Dx7

- Korg M1

Dålig koll på M1:an men de andra två dyker ofta upp på vend, blocket, tradera osv för runt 3000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

h.we (oregistrerad)

På vilket vis verkade Kurzweil K2000 galen? 😳

Mycket editeringsmöjligheter. Det är najs och galet. 🙂

En annan fråga:

Ett ljudkort med flera ingångar..är det bättre att köpa ett sånt istället för att köpa ett tvåkanaligt ljudkort + mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort med flera ingångar är nog att föredra om du vill kunna redigera syntharnas sound för sig. Har du många synthar kommer du att vilja synka dom med varandra (MIDI) för att feta till ljud etc men då du bara har 2 kanaler in så får du allt i en "klump" så att säga..

Och jaa.. Kurzweilen har många editeringsmöjligheter ja.. 🙂 Helt otroligt fet synth faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

h.we (oregistrerad)

Ett ljudkort med flera ingångar är nog att föredra om du vill kunna redigera syntharnas sound för sig. Har du många synthar kommer du att vilja synka dom med varandra (MIDI) för att feta till ljud etc men då du bara har 2 kanaler in så får du allt i en "klump" så att säga..

Och jaa.. Kurzweilen har många editeringsmöjligheter ja.. 🙂 Helt otroligt fet synth faktiskt!

Tack för ett bra svar! Då vet jag att jag är inne på rätt bana. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Synthar:

Du måste ha minste en utav dessa tre.

- Roland D50

- Yamaha Dx7

- Korg M1

Dålig koll på M1:an men de andra två dyker ofta upp på vend, blocket, tradera osv för runt 3000 kr.

DX7an håller jag med om iallafall. De två andra är tidiga Pcm-synthar, så det är ju lite vad man är ute efter...

Kolla på en Yamaha Dx200 om du letar efter ett billigare alternativ till Dx7:an. Den klarar allt Dx7:an gör plus mer. Det enda som saknas är en riktig klaviatur dock, men har man en masterkeyboard så spelar det ju inte så stor roll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har dessutom inbyggt ljudkort... nåt hårt, nåt mjukt och en överraskning, ett kinderegg mao.

Hahaha :-)

Vill inte gå mjukvaruvägen. Kan tänka mig att kompromissa lite via den vägen men det är allt. Vill skruva och vrida, gå in i undermenyer och känna hårdvaran.

Kurzweil verkar ju galen!

Planerar att bygga musik i Hocico-stil.

Nice! Hocico är grymma!

Till mina favoriter för sånt här hör exempelvis K2000, Yamaha DX-7/DX-11 (inte testat DX200 vad jag vet), Ensoniq SQ-80/ESQ-1/TS-10/VFX (Vill gärna säga Fizzmo åsså, men minns den inte så väl...), Roland JUNO-60/JUPITER-8, KORG MS20/PolySix, och i stort sett vilken Kawai K-synth som helst för vackrare ljud som stråkar och sånt! Själv har jag en K1 modell 2 :-)

Även samplers är en god krydda till Aggrotech Industrial, och där föredrar jag såna med ganska skitiga ljud! Emu EMAX och Akai's S-1000 och MO280 är fina (280 har dessutom små tuffa disketter!), likaså Ensoniq ASR-10 och Mirage!

Skäms nästan för att erkänna det, men jag har faktiskt haft stor nytta av en gammal trött MC-505:a till sånt här åsså, även om den funkar mer som krydda än lead :-)

Synthar:

Du måste ha minste en utav dessa tre.

- Roland D50

- Yamaha Dx7

- Korg M1

Jag respekterar fullt ut att du gillar dem, DX-7 är en favorit för mig mä, men uppriktigt sagt gillar jag inte M1:an... Både Triton/Trinity och Wavestation kan göra allt den kan, men låter mycket skojigare. Särskilt Wavestation! *Homer-dräggla*

På vilket vis verkade Kurzweil K2000 galen? 😳

Den är så nära en sexuell upplevelse att man utvecklar valkar och hår på handflatorna av att spela på den, men det är fanimej värt det! :-D

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! 🙂 Kan tala om att jag haft 2 polare då det gällde syntar en analog Korg MonoPoly och så Kruzweilen.. Helt otroligt radarpar!!! Jag har haft följande (riktiga) synthar. DX7, MS20, MiniMoog, Elka Synthex, Crumar Preformer, Ensonic Mirage. Men om jag fick välja 2 synthar att ta med mig till en öde ö för resten av livet så skulle det bli en Kurzweil K2000 med hårddisk och sample option samt en Korg MonoPoly! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha

många sköna tips

kul att hårdvara fortfarande rular

kurzweil är ett slagskepp!

kolla efter roland D70 (kom efter d50 och är betydligt vassare på alla sätt)

wavestation som nämnts

en alesis Q8 är ett kalas masterklav

ett råd dock: antingen ett ljudkort med många ingångar så du kan höra alla synthar samtidigt när du arrar å gör låtar

men kanske ännu hellre en mixer där du kan ha allt inkopplat samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag lite partisk eftersom jag själv har en D50. Fick den dessutom till kalasbra fyndpris.

Roland D50 i Mint Condition

Hardcase

Alla instruktionsböcker

Förstärkare

3 diskar med extraljud.

Vågar ni gissa priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

En pastellgul 80-talsslips ingick också.

😄

bra pris

jag la mig medvetet lågt eftersom du fiskade 😉

3500 hade jag nog gissat i vanliga fall

"opening the hatch" och "discount dinosaur" är patchar man minns från extrabibliotek som cirkulerade på 90-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill väl ha ett gäng ingångar på ljudkortet, dock ej behov av XLR-ingångar och fantommatning. Sen vill du säkert ha en massa midi in och out också så att du kan konfigurera alla syntarna permanent i ditt musikprogram. Med andra ord ett ljudkort med många instrumentingångar och ett midikort med många in och ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte D50 som hade ljudet Soundtrack, och nåt annat som lät som nån slags djungeldans? Lät förjävligt.

Haha jo! Tror det andra ljuder du tänker på heter Jungle Lide. Jag använde den på min debutsingel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte D50 som hade ljudet Soundtrack, och nåt annat som lät som nån slags djungeldans? Lät förjävligt.

Det är väl den som är rätt använd också? 🙂

Kunde nog kanske spelas in och klippas upp för att få lite roligt ljud av 😉

annars är Dx7:ans elpiano rätt använt också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...